Citroën C4 Cactus i Motorradioen Del 1
Citroën C4 Cactus i Motorradioen Del 2
Vi har ved flere tidligere lejligheder fortalt om
Citroëns nye C4 Cactus (læs
f.eks. om præsentationen af bilen i Paris tilbage i
februar >>>). Nu er bilen køreklar, sådan i det
store hele og i september introduceres den i
Danmark.
Citroën går helt nye veje med den nye Cactus. Det
har man en vis tradition for i det hele taget at
gøre hos den franske fabrik, som siden midten af
1970’erne har været den ene halvdel af PSA
koncernen, som også inkluderer Peugeot. Og selvom
man dengang blev slået sammen med de franske
kolleger, har fabrikken fået lov til at agere frit –
så har man muligheden for at tage det ud af
samarbejdet, man kan bruge, og siden gør man det,
man mener, vil begejstre kunderne.
Sådan er det også med Citroën C4 Cactus. Den er
baseret på den nye Platform 1, som er markant
lettere end f.eks. den platform, som den
”almindelige” C4 er bygget på. Motorer og drivliner
hentes ud af samarbejdet, men ellers kører C4 Cactus
helt sine egne veje.
Udenfor kategorisering
De veje er så nye, at man hos Citroën bevidst har
fravalgt, at kategorisere C4 Cactus. Den har ikke
meget med C4 at gøre, men to ting har den fælles:
Det kompakte design og den filosofi, der adskiller
den fra DS-linjen. C-linjen er gode biler til det
brede publikum, og i forbindelse med de første
internationale testkørsler af C4 Cactus på vejene
omkring Amsterdam i Holland, kunne man allerede nu
oplyse, at den billigste C4 Cactus vil komme til at
koste 170.000 kroner, når den lander på de danske
landeveje i september.
Det sidste har bl.a. at gøre med, at C4 Cactus i de
kommende uger introduceres på andre europæiske
markeder, hvor fabrikken anser det for rigtigst at
introducere den først. Deriblandt naturligvis
Frankrig, men også i Sverige og Norge vil man kunne
købe C4 Cactus før den kommer til Danmark.
Det er der nu ikke meget at sige til. Sommerperioden
herhjemme er typisk lavsæson for bilsalget,
danskerne tager på ferie, og først efter
sommerferien begynder vi for alvor at tænke ny bil.
Det er der meget fornuft i.
Delte meninger
Der er også meget fornuft i supplere og dermed også
at bibeholde den hidtidige C4, for C4 Cactus er
givetvis en bil, der vil dele vandene. Nogle vil
elske den, andre vil hade den. Egentlig en ret god
egenskab at have i en verden, hvor tingene ofte er
meget ens og ofte ret karakter- og identitetsløse.
Det kan man bestemt ikke kalde C4 Cactus.
Endda har Citroën skabt en bil, som med sit unikke
design ikke blot har fået designet for designets
skyld. Den ser anderledes ud, men der er en grund
til at den ser ud som den gør. For eksempel er
pladsforholdene i kabinen i kombination med
bagagerummet ret unikke. C4 Cactus måler 4,16 cm i
længden. I kabinen er der god plads overalt,
forbavsende god plads på bagsædet og i bagagerummet
disponerer man over 358 liter regulær bagageplads.
Rejsekuffert på hjul
Designelementerne fører tankerne over på f.eks. en
rejsekuffert af den gammeldags slags, med remme og
elegance. Det ser man f.eks. på handskerummet, som i
øvrigt er af den slags, man til dels betjener
ovenfra, som den har den store fordel, at indholdet
ikke falder ud i skødet på forsædepassageren, når
bilen accelererer.
At det har kunnet lade sig gøre skyldes bl.a., at
Citroën har redefineret begrebet instrumentbord –
eller bragt det tilbage til sin oprindelige form.
Ingen instrumenter er indbygget i instrumentbordet.
De er, ligeså handskerummet, anbragt på bordet, som
f.eks. de to tablet-lignende skærme, som dels viser
fundamentale informationer som bilens hastighed,
dels kan anvendes til at styre alle bilens
funktioner som klima, audio, navigation,
kommunikationen med omverdenen osv.
Airbag i loftet
Det har man alene kunnet gøre, fordi front airbag’en
i passagersiden er monteret i loftet. Et glimrende
eksempel på at gentænkning af funktioner og det, at
tænke ud af boksen, kan give anledning til andre
gode løsninger.
Panoramataget over kabinen er uden sammenligning det
bedste, vi har oplevet af slagsen. Det lader lyset
komme ind i kabinen, men så dæmpet, at det ikke
generer. Det er desuden dæmpende for sollyset, så
det svarer til solbriller med faktor 4. Derved får
man lys, ikke for meget, og sollyset får ikke
mulighed for at varme interiøret op, så det omdannes
til indbygget radiator i sommervarmen. Samtidig
spares der vægt i forhold til et konventionelt
ståltag, der opnås en bedre isolering og der bliver
større loftshøjde i kabinen.
Det har så yderligere den fordel, at tyngdepunktet
sænkes og bl.a. derfor behøver man ikke stramme
affjedringen så hårdt, for at opnå stabile
køreegenskaber.
Citroën C4 Cactus – sådan kører den >>>
De karakteristiske airbumps har både en designmæssig
funktion og beskytter dørene imod de såkaldte
Bilka-buler.
Link til importøren
|