- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Toyota Verso

Ny Verso kører som ønsket


Af Søren Clauding – 17. januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har kørt den nye Toyota Verso med den nye 2-liters dieselmotor. Det er en maskine, der præsterer 124 hestekræfter men måske vigtigere: et drejningsmoment på 310 Nm i omdrejningsintervallet fra 1600 til 2400 omdr./min. Med den motor kan man iht. de officielle tal køre 20,4 km/l.

 

Det er ikke skelsættende, men en pæn værdi, fordi Toyota har ønsket at gode forbrugstal ikke skulle opnås ved at gå for meget på kompromis med den dynamiske køreoplevelse. Man kunne eksempelvis have gearet bilen højere, så ville den have kørt længere på literen, men det ville også være kedeligere – og det er ikke vejen til at erobre nye kunder.

 

Køreturen på de sydfranske motor- og bjergveje gav en god oplevelse af, at ingeniørerne har holdt fast ved målsætningen om at skabe en mere køredynamisk bil. De har skabt den bil, de ønskede, en bil, der selv ved motorvejsfart har let ved at accelerere højere op i hastighed end hastighedsgrænserne tillader.

 

På de snoede bjergveje skal der kraftige stigninger til at udraderer køreglæden. Verso trækker godt ud af kurverne og det store drejningsmoment ved de lave omdrejningstal giver en smidighed, som få kan hamle op med.

 

Lydbilledet

Støjniveauet er lavt, både under acceleration og ved fast fart. Vindstøjen er moderat og det eneste, man oplever under kørslen – for ved fast hastighed hører man ikke meget til motoren. Under acceleration er der stadig den karakteristisk lidt rå dieseltikken, som Toyota aldrig rigtig er sluppet af ned. Den er ikke forstyrrende, men heller ingen skønhed for folk med motor-ører.



Kørestabiliteten ved det, der svarer til dansk motorvejsfart, er god og nok så vigtig: Kørekomforten er så god, at man ikke trættes. Det er væsentligt for en langtursbil. Affjedringen er blødere end typisk mellemeuropæisk, hvilket kan undre, når bilen er designet og bygget i Europa – og alene med det europæiske publikum i tankerne.

 

Gode styreegenskaber

Den prøvekørte version var dog udrustet med de mindste af standardfælgstørrelserne på 16” og derfor relativt høje affjedrende dæksider – det kan være forklaringen. Med større fælge og lavprofildæk vil affjedringen givet vis være mere europæisk. Ikke at det er et mål, vi kunne tænke os opfyldt, for designerne har formået et kombinere høj affjedringskomfort, en relativt blød undervogn med gode styreegenskaber og moderat krængning gennem kurverne.

 

Det stivere karrosseri har givet vis sin del af æren for ikke mindst de gode styreegenskaber på snoede veje og balancen ved høj fart. Er karrosseriet tilstrækkeligt stift, kan man også tillade sig at gøre affjedringen lidt blødere. Også det projekt ser ud til at være lykkedes. Er man en smule nørdet, kunne vi måske tænke os en lidt mere præcis elektrisk servostyring, men hvad det angår, befinder vi os på marginalerne.

 

Multifunktion

De funktionelle egenskaber ved en Verso er de kendte: Man kan købe den med to eller tre sæderækker, dvs. 7 siddepladser i alt, hvor den bageste kun kan benyttes af børn – eller af voksne, hvis midterrækken er skudt så langt frem, at der i bogstaveligste forstand ikke kan sidde børn dér.

 

Det er let at forvandle personkabinen til et varerum med næsten plan bund. Midterrækkens sæder er individuelle, de kan håndteres hver for sig og giver i princippet ens komfort, når man bruger dem til at sidde i. Rundt om i bilen er der et utal af mindre fralægningspladser og –rum, herunder to store handskerum.



Priserne

Når Verso kommet til Danmark bliver det formentlig til priser, der ikke er meget forskellige fra den hidtidige model. Den tilbydes i fem motorvarianter med T1 udstyr og T2-udstyr i forskellige varianter. Allerede med basisudstyret er Verso udmærket påklædt til langfarten: aircondition, sædevarme og tagræling, så man kan øge bagagekapaciteten, er med på udstyrslisten.

 

Desuden kommer Verson i en van-udgave på gule nummerplader.


Toyota Verso First Test i Motorradioen Del 1

Toyota Verso First test i Motorradioen Del 2


Læs også: Toyota på langfart med ny Verso >>>



Fakta om Toyota Verso:


Lancering i Danmark: marts 2013

 

Fem motorvarianter: 1,6 og 1,8 benzin med hhv. 132 og 147 hk. En 2,0 og to 2,2 liters dieselmotorer på hhv.124, 150 og 177 hk.

2,0 Diesel er ny: Drejningsmoment: 310 Nm/1600-2400 omdr./min. Brændstoføkonomi: 20,4 km/l. 0-100 km/t: 11,3 sek. Topfart: 185 km/t.

T1 udstyr: Bl.a. aircondition, el-sideruder for, el-sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås, multijusterbart rat, tågeforlygter, sædevarme, tagræling i ”sølv”.

T2 udstyr: T1 plus bl.a. el-sideruder bag, fartpilot med –begrænser, flyborde på 2. sæderække, 2-zone klimaanlæg, læderrat og –gearknop, Toyota Touch multimediasystem inkl. bakkamera, AUX, BlueTooth og USB.

T2 Toyota vision udstyr: T2 plus bl.a. Bi-Xenon forlygter, LED kørelys, regnsensor, skumringssensor, tonede bagruder.

T2 Toyota Skyview: T2 plus panoramaglastag.

De 5-sædede versioner fås alene med T1 udstyr.

Merpris for navigation til Toyota Touch: kr. 5.530.

Længde: 4,46 m. Højde: 1,62 m.

Bagagekapacitet 7 sædet version: 155/440/982 liter.

3 års mekanisk garanti (eller 100.000 km). 12 års garanti mod indefra kommende rust gennemtæring.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt