- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Toyota Verso

Toyota på langfart med ny Verso


Af Søren Clauding – 17. januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verdens største bilfabrik, Toyota, satser på den lange bane. Som en af de få bilproducenter har Toyota i de sidste år oplevet ikke bare en stigning af salget på det europæiske marked, men automatisk også større markedsandel, forstærket af, at totalmarkedet samtidig var faldende.

 

På delmarkedet for mellemstore multibiler, dér hvor Toyota Verso hører til, er det imidlertid andre bilproducenter, der har domineret. Med en ny forbedret Verso, skabt i Europa for det europæiske publikum, skal der rettes op på den sag.

 

Målet var at fremstille en bil, der visuelt og gennem sine køreegenskaber ville tiltrække et bredere publikum og gerne også et yngre publikum. En bil, der ikke skulle gå på kompromis med velforankrede Toyota dyder og samtidig skulle gøre op med forgængerens svagheder.

 

Den bil er nu præsenteret og vi har prøvekørt den nye Verso på sydfranske veje, tæt ved Toyotas europæiske designcenter ved Nice, stedet hvor Verso er blevet skabt. Det er sket endnu inden den kommer på markedet i Danmark. Det kommer til at ske i den anden uge af marts.

 

Ideel langtursbil til hverdagsbrug

Der er på den ene side tale om en helt ny Verso, på den anden side ikke, for basis konstruktionen er den samme som blev anvendt i forgængeren, der lanceredes i 2009. Men den er forbedret i alle hjørner og den ser anderledes ud.

 

Også oplevelsen er anderledes, den er nu i endnu højere grad en ideel langtursbil, en rejsebil, som glimrende kan benyttes i dagligdagen fordi dens dimensioner er rimelige. Den måler kun 4,46 meter i længden og er dermed en smule (20 mm) længere end forgængeren, men det er alene de designmæssige ændringer, der har skabt denne ændring (læs vores prøvekørsel af den tidligere Toyota Verso hér >>>).

 

Visuelt ligner Toyota Verso nu de andre nye biler fra Toyota, måske især og meget naturligt den nye Auris, som lige er kommet på markedet (læs vores første test af Auris hér >>>). Fortil har den pondus, den er dynamisk, præcis som man har ønsket den. Bagtil er den knap så spændende, men det kan man leve med, ikke mindst fordi der leveres så meget kvalitet med for pengene af fabrikken, som er topscore i snart sagt enhver undersøgelse, både teknisk og forbrugerrettet.

 

Forbedrede kørefærdigheder

Den visuelle ændring har imidlertid ikke alene haft til opgave, at få Verso til at syne mere dynamisk, den har også en betydning for aerodynamikken. Designet skal både reducere brændstofforbruget og vindstøjen, samtidig med at bilen er mere rolig ved høj fart.

 

Parallelt hermed har man afstivet karrosseriet med 34 ekstra svejsninger og man har forstærket dele af hjulophængene med det formål, at gøre bilen mere vridningsstabil. Og så har man bygget en ny økonomisk 2-liters dieselmotor, som skal være med til at sikre Toyota en større andel af dieselmarkedet – fornuftigt nok, for dieselversionerne er de dominerende på det europæiske marked for den slags biler.

 

Diesel eller benzin?

På grund af de danske afgiftsforhold er det de sædvanlige økonomiske overvejelser, man som bilkøber skal gøre sig, hvis man vælger en dieselbil frem for en benzinbil (som selvfølgelig fortsat er en del af Verso-programmet). Men nu eksisterer der et godt alternativ – og bruges bilen et par gange om året til en familietur sydpå, er der ikke langt til det kilometertal, der udgør skæringen mellem diesel og benzin.


Toyota Verso First Test i Motorradioen Del 1

Toyota Verso First test i Motorradioen Del 2


Læs også: Toyota Verso kører som ønsket >>>








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt