Verdens største bilfabrik, Toyota,
satser på den lange bane. Som en af de få
bilproducenter har Toyota i de sidste år oplevet
ikke bare en stigning af salget på det europæiske
marked, men automatisk også større markedsandel,
forstærket af, at totalmarkedet samtidig var
faldende.
På delmarkedet for mellemstore
multibiler, dér hvor Toyota Verso hører til, er det
imidlertid andre bilproducenter, der har domineret.
Med en ny forbedret Verso, skabt i Europa for det
europæiske publikum, skal der rettes op på den sag.
Målet var at fremstille en bil,
der visuelt og gennem sine køreegenskaber ville
tiltrække et bredere publikum og gerne også et yngre
publikum. En bil, der ikke skulle gå på kompromis
med velforankrede Toyota dyder og samtidig skulle
gøre op med forgængerens svagheder.
Den bil er nu præsenteret og vi
har prøvekørt den nye Verso på sydfranske veje, tæt
ved Toyotas europæiske designcenter ved Nice, stedet
hvor Verso er blevet skabt. Det er sket endnu inden
den kommer på markedet i Danmark.
Det kommer til at ske i den anden uge af marts.
Ideel
langtursbil til hverdagsbrug
Der er på den ene side tale om en
helt ny Verso, på den anden side ikke, for basis
konstruktionen er den samme som blev anvendt i
forgængeren, der lanceredes i 2009. Men den er
forbedret i alle hjørner og den ser anderledes ud.
Også oplevelsen er anderledes, den
er nu i endnu højere grad en ideel langtursbil, en
rejsebil, som glimrende kan benyttes i dagligdagen
fordi dens dimensioner er rimelige. Den måler kun
4,46 meter i længden og er dermed en smule (20 mm)
længere end forgængeren, men det er alene de
designmæssige ændringer, der har skabt denne ændring
(læs
vores prøvekørsel af den tidligere Toyota Verso hér
>>>).
Visuelt ligner Toyota Verso nu
de andre nye biler fra Toyota, måske især og meget
naturligt den nye Auris, som lige er kommet på
markedet (læs
vores første test af Auris hér >>>). Fortil har
den pondus, den er dynamisk, præcis som man har
ønsket den. Bagtil er den knap så spændende, men det
kan man leve med, ikke mindst fordi der leveres så
meget kvalitet med for pengene af fabrikken, som er
topscore i snart sagt enhver undersøgelse, både
teknisk og forbrugerrettet.
Forbedrede
kørefærdigheder
Den visuelle ændring har
imidlertid ikke alene haft til opgave, at få Verso
til at syne mere dynamisk, den har også en betydning
for aerodynamikken. Designet skal både reducere
brændstofforbruget og vindstøjen, samtidig med at
bilen er mere rolig ved høj fart.
Parallelt hermed har man afstivet
karrosseriet med 34 ekstra svejsninger og man har
forstærket dele af hjulophængene med det formål, at
gøre bilen mere vridningsstabil. Og så har man
bygget en ny økonomisk 2-liters dieselmotor, som
skal være med til at sikre Toyota en større andel af
dieselmarkedet – fornuftigt nok, for
dieselversionerne er de dominerende på det
europæiske marked for den slags biler.
Diesel eller
benzin?
På grund af de danske
afgiftsforhold er det de sædvanlige økonomiske
overvejelser, man som bilkøber skal gøre sig, hvis
man vælger en dieselbil frem for en benzinbil (som
selvfølgelig fortsat er en del af Verso-programmet).
Men nu eksisterer der et godt alternativ – og bruges
bilen et par gange om året til en familietur sydpå,
er der ikke langt til det kilometertal, der udgør
skæringen mellem diesel og benzin.
|