Da den første generation af Toyota RAV4 blev
introduceret tilbage i 1995, var der tale om en
yderst kompakt SUV på størrelse med de nuværende
mikro-biler. Siden er RAV4 blevet voksen og den
fjerde generation, som introduceres i Danmark midt i
april, er en meter længere end den oprindelige – og
den er godt i gang med at blive forvandlet til en
regulær firmabil på det mere eksklusive niveau.
Alene i forhold til forgængeren, der har små 7 år på
bagen, er den nye RAV4 vokset over 20 cm i længden.
Den er også blevet lidt bredere og lavere, den ser
noget frækkere ud og ikke mindst: især med
firehjulstræk har den nye RAV4 eminente
køreegenskaber, fordi firehjulstrækket ikke alene
benyttes til øget fremkommelighed dér, hvor endnu
ingen har lagt asfalt, det medvirker også til langt
sikrere kørsel.
Forhjulstræk er prisattraktivt
Som udgangspunkt vil det dog nok være de
forhjulstrukne udgaver, der bliver interessante i
Dannmark. Toyota har endnu ikke færdigforhandlet
priserne med fabrikken, men Pressechef Anders
Thystrup lover, at de bliver konkurrencedygtige. Man
lægger da også ud med et ganske stærkt
beskatningsgrundlag (interessant for dem, der kører
firmabil), på 300.000 kroner. Det giver månedlige
netto-ydelser på niveau med Ford Mondeo og VW Passat
– og ingen af de to har samme brede anvendelighed
som RAV4.
Bag udviklingen har fra Toyotas side ligget et ønske
om at få en større bid af kagen i den såkaldte C-SUV
kategori, der er den eneste SUV-kategori i Europa –
og Danmark – som er i vækst. Det er de mellemstore
SUV’er, der er tale om, en kategori, hvor især VW
Tiguan har gjort sig gældende, samme klasse som også
den nye Honda CRV tilhører.
Konkurrencedygtigt produkt er et krav
Det kan man naturligvis kun gøre sig forhåbninger om
ved at lancere et stærkt konkurrencedygtigt produkt
– det rækker ikke alene at være verdens største
bilfabrik og at være kendt for absolut topkvalitet
og et effektivt forhandlernet - og det er præcis
hvad Toyota har gjort.
Udvendigt er designet blevet meget skarpere. Det er
det aktuelle Toyota designsprog, der nu også er
inkorporeret i RAV4, som forbavsende nok ser endnu
bedre ud i virkeligheden end på fotos (det er ellers
ofte omvendt). Både fronten og profilen er dynamisk
og udstråler en pondus, som den samlede konstruktion
ikke har problemer med at leve op til.
Karakter og stil
Indvendigt er man fulgt helt med. Det indvendige
design har karakter og stil – og frem for alt har
man anvendt materialer som underbygger målsætningen
om, at gøre bilen til en funktionel og pæn
businessbil. Den er blevet et køretøj, man kan være
bekendt at hente sine forretningspartner i, godt
underbygget af glimrende bagageplads på 547 regulære
litre, et let tilgængeligt bagagerum og fremragende
plads på bagsædet. I stedet for som i en limousine
at krybe ned på bagsædet, stiger man ubesværet ind
og har plads til både stort Scandinavian-style
vinterfodtøj, en laptop og med højt til loftet føler
man sig ikke klemt inde.
Tilsvarende på forsædet, hvor betjeningsgreb er
rigtigt placeret og fralægningspladserne er mange og
brugbare. Det meget effektive og prisattraktive
Toyota Touch multimedie-system er en værdifuld
option – kun lider skærmen fortsat af, at reflektere
for meget uvedkommende lys udefra, som til tider gør
den vanskeligt læsbar.
Økonomisk diesel
Vel vidende, at kravene til moderne biler inkluderer
god brændstoføkonomi, introducerer Toyota sammen med
den nye RAV4 også en økonomisk 2-liters dieselmotor,
der yder 124 hestekræfter, præsterer et godt moment
og er i stand til, officielt i hvert fald, monteret
i motorrummet på RAV4 med forhjulstræk, at få bilen
til at køre over 20 kilometer på en liter
dieselolie.
2-liters D-4D motoren.
I Danmark har Toyota tradition for, at de fleste
RAV4 er blevet solgt på gule nummerplader som vans.
Det er fortsat et marked, man venter sig meget af,
fordi bilen prismæssigt vil være attraktiv for
bilejere med de særlige behov for fremkommelighed,
som RAV4 løser: Den kan som van vejes op til at
kunne trække 2700 kg, og med det effektive
firehjulstræk, som kan låses i en 50/50 position, så
der er garanti for lige meget trækkraft på alle fire
hjul, er den rigtig god til at trække campingvogne,
hestetrailere, mindre fritidsbåde etc.
Toyota i Danmark regner med at firedoble salget af
personbils-RAV4’ere og blandt varebilerne helmer man
ikke før man er nr. 1.
|