Toyota RAV4 er blevet voksen. Med en længde på 4,57
meter og en akselafstand, der svarer dertil, slipper
den for de lidt urolige bevægelser, de kortere biler
ofte er handikappet af. Resultatet er alene derfor
blevet, at retningsstabiliteten ved hurtig
motorvejskørsel er rigtig god, så god at den med
rette kan konkurrere om kunderne i det mere
traditionelle firmabilssegment. For den gode
retningsstabilitet har tilladt relativt komfortabel
affjedring.
Det var imidlertid blot en af mange positive
oplevelser i forbindelse med de første globale
prøvekørsler af RAV4, som fandt sted på de ind
imellem også meget snoede lande- og bjergveje i
området vest og syd for Barcelona.
Smidig 2-liters motor
Det er ret sandsynligt, at den forhjulstrukne
version med 124-hestes dieselmotor bliver den mest
interessante i Danmark, men det beror selvfølgelig
meget på de priser, Toyota Danmark forhandler sig
frem til med moderselskabet. RAV4 med netop den
motor er en god løsning pga. de økonomiske aspekter,
men også fordi den tilgodeser de signaler, moderne
miljøbevidste virksomheder gerne vil sende til
omverdenen.
I praksis er præstationerne tilstrækkelige til
hurtig, dynamisk kørsel, motoren trækker lineært og
godt op i omdrejninger, dens eneste minus er, at den
under acceleration ikke er så lydløs, som man kunne
forvente af en bil, der inkluderer et strejf af
luksus.
God ballance
RAV4 er udstyret med seneste generation af Toyotas
elektriske servostyring. Den udmærker sig ved høj
grad af præcision og er, som det sig hører og bør i
den type af biler, forholdsvis stram. Det medvirker
til at gøre ligeud kørsel meget afslappet og gennem
hurtige kurver er bilen i udmærket balance. Når der
skal drejes skarpt omkring hjørnerne kan bilen virke
en smule tung, og kører man meget hurtigt i snævre
sving, understyrer RAV4’eren en smule, men det er
normalt for forhjulstrukne biler – og ved almindelig
kørsel bemærker man det ikke.
Hvis man lægger vægt på køredynamik er
AWD-versionerne en rigtig god option. Vi har prøvet
udgaven med træk på alle fire hjul med den kendte
kraftfulde 150 hestes 2,2 liters diesel og en ultra
hurtigt skiftende automatgearkasse. Ved jævn kørsel
fungerer det præcis som var bilen forhjulstrukken,
hvad der ikke er mærkeligt, for det er præcis hvad
den er. Firehjulstrækket er af den type, som leverer
kræfterne til de hjul, der har brug for dem, men det
sker ud fra systemets analyse af de signaler en
stribe sensorer sender til styrecomputeren. Den og
undertegnede var ikke altid helt enige.
2,2 liters D-Cat motoren.
AWD med nye muligheder
Det kunne der heldigvis gøres noget ved. Løsningen
er, at trykke på ”sport” knappen i midterkonsollen
og med ét forvandles RAV4 til en agil, dynamisk bil
med fremragende kurvestabilitet. Årsagen er, at
styreenheden anvender firehjulstrækket til at
stabilisere kurvekørslen. Det såkaldte torque
vectoring system, som i forhjulstrukne biler vha.
ESC og nedbremsning af visse af hjulene sikrer, at
kræfterne lægges på de hjul, der har fat i
underlaget, er med firehjulstræk blevet endnu bedre.
Hvis bilen begynder at understyre, dvs. tenderer til
at skride ud over forhjulene, lægges der kræfter
over på baghjulene, som derigennem fremprovokerer en
let overstyring (at bagenden skrider ud). De to
modstridende bevægelser udligner hinanden og
resultatet er en usædvanlig styrbar kurvekørsel, som
er forbilledlig og næsten forvandler RAV4 til en
sportsvogn – næsten…
Bistår i kritiske situationer
Det sidste er naturligvis en kraftig overdrivelse,
for kræfterne er ikke sportsvognsagtige og det
forholdsvis høje tyngdepunkt skaber en vis
krængning, men forskellen på den traditionelle
køreindstilling og sport-indstillingen er så stor,
at man føler sig fristet til at køre i ”sport” hele
tiden – det har brændstoføkonomien det dog næppe så
godt med.
Den måde at anvende firehjulstrækkets muligheder på
er unik og det medvirker til at øge
kørselssikkerheden, fordi systemet naturligvis også
bistår føreren i en kritisk trafikal situation til
måske at undgå ulykker. Bravo!
Også off-road
Naturligvis kan RAV4 også anvendes i terrænet.
Muligheden for at fastlåse firehjulstrækket, så
halvdelen af kræfterne leveres på forhjulene og
halvdelen bagtil giver store muligheder, hvor det
som oftest vil være dækmontering og frihøjden på
18,7 cm, der er den begrænsende faktor. Vadedybden
er i øvrigt 50 cm. Vi havde anledning til at afprøve
RAV4 i let men helt tørt off-road terræn og det
foregik helt problemløst. Komfort-affjedringens
fordel i denne sammenhæng er, at hjulvandringen er
forholdsvis stor og derved har man greb i
underlaget, hvor en stivere affjedring ville have
givet op.
Foruden de fine køreegenskaber er RAV4 rummelig og
let at gå til. Lægges bagsæderne ned i
personbilsudgaven, øges bagagekapaciteten til over
1,7 kubikmeter og i varevogns-udgaven uden bagsæder
disponerer man over mere end 2,1 kubikmeter.
|