- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive:Toyota RAV4

Komfortable køreegenskaber og stor fremkommelighed


Af Søren Clauding – 28. februar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota RAV4 er blevet voksen. Med en længde på 4,57 meter og en akselafstand, der svarer dertil, slipper den for de lidt urolige bevægelser, de kortere biler ofte er handikappet af. Resultatet er alene derfor blevet, at retningsstabiliteten ved hurtig motorvejskørsel er rigtig god, så god at den med rette kan konkurrere om kunderne i det mere traditionelle firmabilssegment. For den gode retningsstabilitet har tilladt relativt komfortabel affjedring.

 

Det var imidlertid blot en af mange positive oplevelser i forbindelse med de første globale prøvekørsler af RAV4, som fandt sted på de ind imellem også meget snoede lande- og bjergveje i området vest og syd for Barcelona.

 

Smidig 2-liters motor

Det er ret sandsynligt, at den forhjulstrukne version med 124-hestes dieselmotor bliver den mest interessante i Danmark, men det beror selvfølgelig meget på de priser, Toyota Danmark forhandler sig frem til med moderselskabet. RAV4 med netop den motor er en god løsning pga. de økonomiske aspekter, men også fordi den tilgodeser de signaler, moderne miljøbevidste virksomheder gerne vil sende til omverdenen.

 

I praksis er præstationerne tilstrækkelige til hurtig, dynamisk kørsel, motoren trækker lineært og godt op i omdrejninger, dens eneste minus er, at den under acceleration ikke er så lydløs, som man kunne forvente af en bil, der inkluderer et strejf af luksus.

 

God ballance

RAV4 er udstyret med seneste generation af Toyotas elektriske servostyring. Den udmærker sig ved høj grad af præcision og er, som det sig hører og bør i den type af biler, forholdsvis stram. Det medvirker til at gøre ligeud kørsel meget afslappet og gennem hurtige kurver er bilen i udmærket balance. Når der skal drejes skarpt omkring hjørnerne kan bilen virke en smule tung, og kører man meget hurtigt i snævre sving, understyrer RAV4’eren en smule, men det er normalt for forhjulstrukne biler – og ved almindelig kørsel bemærker man det ikke.

 

Hvis man lægger vægt på køredynamik er AWD-versionerne en rigtig god option. Vi har prøvet udgaven med træk på alle fire hjul med den kendte kraftfulde 150 hestes 2,2 liters diesel og en ultra hurtigt skiftende automatgearkasse. Ved jævn kørsel fungerer det præcis som var bilen forhjulstrukken, hvad der ikke er mærkeligt, for det er præcis hvad den er. Firehjulstrækket er af den type, som leverer kræfterne til de hjul, der har brug for dem, men det sker ud fra systemets analyse af de signaler en stribe sensorer sender til styrecomputeren. Den og undertegnede var ikke altid helt enige.


2,2 liters D-Cat motoren.


AWD med nye muligheder

Det kunne der heldigvis gøres noget ved. Løsningen er, at trykke på ”sport” knappen i midterkonsollen og med ét forvandles RAV4 til en agil, dynamisk bil med fremragende kurvestabilitet. Årsagen er, at styreenheden anvender firehjulstrækket til at stabilisere kurvekørslen. Det såkaldte torque vectoring system, som i forhjulstrukne biler vha. ESC og nedbremsning af visse af hjulene sikrer, at kræfterne lægges på de hjul, der har fat i underlaget, er med firehjulstræk blevet endnu bedre.

 

Hvis bilen begynder at understyre, dvs. tenderer til at skride ud over forhjulene, lægges der kræfter over på baghjulene, som derigennem fremprovokerer en let overstyring (at bagenden skrider ud). De to modstridende bevægelser udligner hinanden og resultatet er en usædvanlig styrbar kurvekørsel, som er forbilledlig og næsten forvandler RAV4 til en sportsvogn – næsten…

 

Bistår i kritiske situationer

Det sidste er naturligvis en kraftig overdrivelse, for kræfterne er ikke sportsvognsagtige og det forholdsvis høje tyngdepunkt skaber en vis krængning, men forskellen på den traditionelle køreindstilling og sport-indstillingen er så stor, at man føler sig fristet til at køre i ”sport” hele tiden – det har brændstoføkonomien det dog næppe så godt med.

 

Den måde at anvende firehjulstrækkets muligheder på er unik og det medvirker til at øge kørselssikkerheden, fordi systemet naturligvis også bistår føreren i en kritisk trafikal situation til måske at undgå ulykker. Bravo!

 

Også off-road

Naturligvis kan RAV4 også anvendes i terrænet. Muligheden for at fastlåse firehjulstrækket, så halvdelen af kræfterne leveres på forhjulene og halvdelen bagtil giver store muligheder, hvor det som oftest vil være dækmontering og frihøjden på 18,7 cm, der er den begrænsende faktor. Vadedybden er i øvrigt 50 cm. Vi havde anledning til at afprøve RAV4 i let men helt tørt off-road terræn og det foregik helt problemløst. Komfort-affjedringens fordel i denne sammenhæng er, at hjulvandringen er forholdsvis stor og derved har man greb i underlaget, hvor en stivere affjedring ville have givet op.

 

Foruden de fine køreegenskaber er RAV4 rummelig og let at gå til. Lægges bagsæderne ned i personbilsudgaven, øges bagagekapaciteten til over 1,7 kubikmeter og i varevogns-udgaven uden bagsæder disponerer man over mere end 2,1 kubikmeter.


Toyota RAV4 First Test: Fra mini-SUV til business class - læs mere >>>


 

 


Fakta om Toyota RAV4:


Introduktion i Danmark: 13.-14. april. Priserne er endnu ukendte men de bliver konkurrencedygtige, lover Toyota. Man har dog offentliggjort en beskatningsværdi på 299.999 kroner for den billigste model.


Motorer:

Benzin (kun AWD):

4 cyl. 2,0, 151 hk, 195 Nm/4000 omdr./min. Topfart: 185 km/t. 0-100 km/t: 13,1 sek. Brændstoføkonomi: 13,9 km/l.

Diesel (2WD):

4 cyl. 2,0, 124 hk, 310 Nm/1600-2400 omdr./min. Topfart: 185 km/t. 0-100 km/t: 13,6 sek. Brændstoføkonomi: 20,4 km/l.

Diesel (AWD):

4 cyl. 2,2, 150 hk, 340 Nm/2000-2800 omdr./min. Topfart: 190 km/t. 0-100 km/t: 12,3 sek. Brændstoføkonomi: 17,9 km/l.

Diesel (AWD aut.):

4 cyl. 2,2, 150 hk, 340 Nm/2000-2800 omdr./min. Topfart: 185 km/t. 0-100 km/t: 13,0 sek. Brændstoføkonomi: 14,9 km/l.


Udstyr:

T2: Bl.a. 7 airbags, aircondition, el-sideruder, el-sidespejle, fjernbetjent centrallås, Hill Start Assist, multijusterbart rat, sædevarme, USB/AUX indgange.

T2+: T2 samt fartpilot med fartbegrænser og læderrat.

T3: T2+ samt 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg, bakkamera, regnsensor, Toyota Touch multimediesystem. AWD varianterne har bl.a. 18” alufælge, elektrisk bagklap

T4: T3 samt smart entry, el-førersæde, læderkabine, lane-change assist, blindspot monitor, p-sensorer.


Dimensioner:

Længde: 4,57 m. Bredde: 1,85 m. Højde: 1,66 m. Akselafstand: 2,66 m. Anhænger: 2000 kg (kan vejes op til 2700 kg for 2,2 D-4D (diesel) AWD.

Van: Indvendig længde af varerum: 1,73 m.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt