Video: Toyota Auris Touring Sports First test
Youtube Toyota Auris Touring Sports >>>
Se Toyota Auris Touring Sports på din egen
medieplayer >>>
Køber man en stationcar frem for eksempelvis en
hatchback, er det fordi man har brug for den
mer-plads og de flere anvendelsesmuligheder, en
stationcar byder på. Og selvom Toyota har døbt den
nye bil Toyota Auris Touring Sports, er det en
regulær stationcar, der er tale om.
Det ved man naturligvis godt hos Toyota og derfor
har man arbejdet målrettet på, at sammensætte de
rette funktionelle løsninger til stationcar brugere.
Og som altid er en Toyota godt gennemarbejdet. Man
har ikke opfundet den dybe tallerken en gang til,
men man har optimeret kendte løsninger.
Meget mere rummelig
Toyota Auris Touring Sports er med sine 4,56 meter
28,5 cm længere end hatchback udgaven. Under den
store og højt opslående bagklap skjuler der sig 530
regulære bagagerumsliter, der IKKE inkluderer
pladsen under bagagerumsbunden, som ved leveringen
indeholder et lappekit, men også kan rumme et
reservehjul. Med bagsæderyglænene lagt ned, øges
bagagekapaciteten til næsten 1,7 kubikmeter.
Bagagerumsbunden i T2 udstyrsvarianterne (og højere
udstyr) er todelt. Den bageste del skjuler oven over
reservehjulsrummet et stort fladt rum. Den forreste
del er rum inddelt, og så har designerne gjort plads
til, at holderen til bagagerumsdækkenet af
rullegardintypen kan fastgøres under
bagagerumsgulvet. Så kan man have den med, selvom
man vælger at slå bagsæderyglænene ned og derved få
fuld bagageudnyttelse af kabinepladsen bag
forsæderne. Også adskillelses-net, som kan placeres
mellem bagagerum og passagerkabine, følger med.
Nem betjening
Bagsæderyglænene lægges ned ved enten traditionelt,
at betjene et greb i bagsæderyglænenes overkant
eller gøre det ved hjælp af greb i begge vognsider
nede ved bagklappen. Siden falder
bagsæderyglænene af sig selv ned i vandretposition
og danner et plant bagagerumsgulv på over 2 meter i
længden. Konstruktionen er fælles for både
hybrid-udgaven og de konventionelle varianter, fordi
hybridmodellen har batteriet anbragt under bagsædet
og kan klare sig med lidt mindre
benzintankkapacitet.
Bagagerumsdækkenet kan vandret trækkes frem og
tilbage over bagagerummet, eller man kan skyde
bagkanten op under loftet og derved reducere
vindtræk gennem kabinen. Desuden er det lettere at
trække bagagerumsdækkenet ned over bagage, der er
lidt højere end dækkenets position, end at forsøge
at manøvrere det vandret henover bagagen. En lille
men temmelig gennemtænkt detalje.
Fire greb
Gennemtænkt er det også, at på indersiden af
bagklappen er der ikke bare to lukkegreb til at
trække bagklappen i men fire – vinklet på hver deres
måde, så det passer til brugerens ønsker. Ret
gennemarbejdet!
Der er håndgreb både indvendig og
under bagklappen.
I passagerafsnittet er der ingen forskel på en
Toyota Auris Touring Sports og en Auris Hatchback (læs
vores seneste prøvekørsel af Toyota Auris H/B hér
>>>). Til gengæld mærker man forskel under
kørslen.
Kører lidt anderledes
Vi havde lejlighed til at prøve bilen i såvel
hybridversionen som udgaven med den førnævnte 132
hestes benzinmotor. Med hybrid/HB-varianten i frisk
erindring kan vi konstatere, at Toyota Auris Touring
Sports er mere komfortabelt affjedret, de mindre
ujævnheder mærkes knap så meget og bagvognen er
strammet lidt op, så den kan håndtere den større
vægt, man kan belaste den med.
Selvom Toyota med Sports-navnet vil indikere lidt af
den samme køredynamik, som man har tilført Auris
H/B, er der forskel. Ikke en revolutionerende
forskel, men Toyota Auris Touring Sports er i højere
grad en cruiser end en bil, der lægger op til at
komme ultra hurtigt omkring hjørnerne. Det gør den
til en glimrende langtursbil.
Ingen turbo
132-hestes benzinmotoren er ikke udstyret med
turbolader. Det betyder helt naturligt, at man
savner en smule moment i overhalingssituationer, et
forhold som bliver forstærket, hvis bilen er læsset.
Omvendt er der god grund til at tro, at man i
praksis kan komme ganske tæt ved de officielle
forbrugstal, hvad der med de fleste turbomotorer er
meget vanskeligt, så snart man bruger motorens
kræfter.
1,6 liters benzinmotoren.
I øvrigt et benzinmotoren civiliseret, stilfærdig,
næsten vibrationsfri og et udmærket tilbud på det
danske bilmarked. Med hybridteknologi får man samme
fordele som beskrevet i vores test af Audis H/B -
læs vores seneste prøvekørsel af Toyota Auris H/B
hér >>>. Opsummeret: Skelsættende benzinøkonomi
27 km/l (versus 16,4 for 132-hestes benzineren og
22,7 km/liter dieselolie i 124-hestes
dieseludgaven), lav ejerafgift på kr. 290/halvår
versus kr. 830 og kr. 1110 for de nævnte to
alternativer, en endnu mere lydløs og stilfærdig
kørsel og automatgear, ikke mindst.
På minussiden tæller lavere topfart og ingen
mulighed for eksempelvis at køre med campingvogn.
Hybrid-bilen må maksimalt trække 345 kg, uanset
anhængeren har bremse eller ej.
Design er en meget individuel ting. Toyota Auris
Touring Sports er imidlertid qua sin større længde
visuelt mere aerodynamisk i balance. Mange vil givet
vis finde den pænere, mere stilren end Auris H/B. |