- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive: Toyota Auris Touring Sports

Gode funktionelle løsninger

- og komfortable køreegenskaber

 


Af Søren Clauding – 4. juli 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Video: Toyota Auris Touring Sports First test

Youtube Toyota Auris Touring Sports >>>

Se Toyota Auris Touring Sports på din egen medieplayer >>>


Køber man en stationcar frem for eksempelvis en hatchback, er det fordi man har brug for den mer-plads og de flere anvendelsesmuligheder, en stationcar byder på. Og selvom Toyota har døbt den nye bil Toyota Auris Touring Sports, er det en regulær stationcar, der er tale om.

 

Det ved man naturligvis godt hos Toyota og derfor har man arbejdet målrettet på, at sammensætte de rette funktionelle løsninger til stationcar brugere.

Og som altid er en Toyota godt gennemarbejdet. Man har ikke opfundet den dybe tallerken en gang til, men man har optimeret kendte løsninger.

 

Meget mere rummelig

Toyota Auris Touring Sports er med sine 4,56 meter 28,5 cm længere end hatchback udgaven. Under den store og højt opslående bagklap skjuler der sig 530 regulære bagagerumsliter, der IKKE inkluderer pladsen under bagagerumsbunden, som ved leveringen indeholder et lappekit, men også kan rumme et reservehjul. Med bagsæderyglænene lagt ned, øges bagagekapaciteten til næsten 1,7 kubikmeter.

 

Bagagerumsbunden i T2 udstyrsvarianterne (og højere udstyr) er todelt. Den bageste del skjuler oven over reservehjulsrummet et stort fladt rum. Den forreste del er rum inddelt, og så har designerne gjort plads til, at holderen til bagagerumsdækkenet af rullegardintypen kan fastgøres under bagagerumsgulvet. Så kan man have den med, selvom man vælger at slå bagsæderyglænene ned og derved få fuld bagageudnyttelse af kabinepladsen bag forsæderne. Også adskillelses-net, som kan placeres mellem bagagerum og passagerkabine, følger med.

 

Nem betjening

Bagsæderyglænene lægges ned ved enten traditionelt, at betjene et greb i bagsæderyglænenes overkant eller gøre det ved hjælp af greb i begge vognsider nede ved bagklappen. Siden falder



bagsæderyglænene af sig selv ned i vandretposition og danner et plant bagagerumsgulv på over 2 meter i længden. Konstruktionen er fælles for både hybrid-udgaven og de konventionelle varianter, fordi hybridmodellen har batteriet anbragt under bagsædet og kan klare sig med lidt mindre benzintankkapacitet.

 

Bagagerumsdækkenet kan vandret trækkes frem og tilbage over bagagerummet, eller man kan skyde bagkanten op under loftet og derved reducere vindtræk gennem kabinen. Desuden er det lettere at trække bagagerumsdækkenet ned over bagage, der er lidt højere end dækkenets position, end at forsøge at manøvrere det vandret henover bagagen. En lille men temmelig gennemtænkt detalje.


 


Fire greb

Gennemtænkt er det også, at på indersiden af bagklappen er der ikke bare to lukkegreb til at trække bagklappen i men fire – vinklet på hver deres måde, så det passer til brugerens ønsker. Ret gennemarbejdet!


Der er håndgreb både indvendig og under bagklappen.


I passagerafsnittet er der ingen forskel på en Toyota Auris Touring Sports og en Auris Hatchback (læs vores seneste prøvekørsel af Toyota Auris H/B hér >>>). Til gengæld mærker man forskel under kørslen.

 

Kører lidt anderledes

Vi havde lejlighed til at prøve bilen i såvel hybridversionen som udgaven med den førnævnte 132 hestes benzinmotor. Med hybrid/HB-varianten i frisk erindring kan vi konstatere, at Toyota Auris Touring Sports er mere komfortabelt affjedret, de mindre ujævnheder mærkes knap så meget og bagvognen er strammet lidt op, så den kan håndtere den større vægt, man kan belaste den med.

 

Selvom Toyota med Sports-navnet vil indikere lidt af den samme køredynamik, som man har tilført Auris H/B, er der forskel. Ikke en revolutionerende forskel, men Toyota Auris Touring Sports er i højere grad en cruiser end en bil, der lægger op til at komme ultra hurtigt omkring hjørnerne. Det gør den til en glimrende langtursbil.

 

Ingen turbo

132-hestes benzinmotoren er ikke udstyret med turbolader. Det betyder helt naturligt, at man savner en smule moment i overhalingssituationer, et forhold som bliver forstærket, hvis bilen er læsset. Omvendt er der god grund til at tro, at man i praksis kan komme ganske tæt ved de officielle forbrugstal, hvad der med de fleste turbomotorer er meget vanskeligt, så snart man bruger motorens kræfter.


1,6 liters benzinmotoren.


I øvrigt et benzinmotoren civiliseret, stilfærdig, næsten vibrationsfri og et udmærket tilbud på det danske bilmarked. Med hybridteknologi får man samme fordele som beskrevet i vores test af Audis H/B - læs vores seneste prøvekørsel af Toyota Auris H/B hér >>>. Opsummeret: Skelsættende benzinøkonomi 27 km/l (versus 16,4 for 132-hestes benzineren og 22,7 km/liter dieselolie i 124-hestes dieseludgaven), lav ejerafgift på kr. 290/halvår versus kr. 830 og kr. 1110 for de nævnte to alternativer, en endnu mere lydløs og stilfærdig kørsel og automatgear, ikke mindst.

 

På minussiden tæller lavere topfart og ingen mulighed for eksempelvis at køre med campingvogn. Hybrid-bilen må maksimalt trække 345 kg, uanset anhængeren har bremse eller ej.

 

Design er en meget individuel ting. Toyota Auris Touring Sports er imidlertid qua sin større længde visuelt mere aerodynamisk i balance. Mange vil givet vis finde den pænere, mere stilren end Auris H/B.

First World Test: Toyota Auris Touring Sports Del 1

 

First World Test: Toyota Auris Touring Sports Del 2

 

First World Test: Toyota Auris Touring Sports Del 3


Læs også: Toyota Auris Touring Sports test:

Den sidder lige i øjet >>>


Touring Sports til venstre og hatchback til højre - der er en vis forskel at se.

Klik på billedet og se det større


 

 

 

 

 


Fakta om Toyota Auris Touring Sports:


Lancering i Danmark: August 2013 – men de første biler vil kunne ses hos forhandlerne allerede sidst i juli.


Varianter:

1,3 Dual VVT-i: 1,3 liters benzinmotor, 99 hk, 0-100 km/t: 13,2 sek. Topfart: 175 km/t. Brændstoføkonomi: 17,9 km/l. Listepris, billigste variant: kr. 234.990.

1,6 Valvematic: 1,6 liters benzinmotor, 132 hk, 0-100 km/t: 10,5 sek. Topfart: 195 km/t. Brændstoføkonomi: 16,4 km/l. Listepris, billigste variant: kr. 254.990.

1,8 Hybrid: 1,8 liters benzinmotor + elmotor, 136 hk, 0-100 km/t: 11,2 sek. Topfart: 175 km/t. Brændstoføkonomi: 27,0 km/l. Listepris, billigste variant: kr. 312.990.

1,4 D-4D: 1,4 liters turbodieselmotor, 90 hk, 0-100 km/t: 13,0 sek. Topfart: 175 km/t. Brændstoføkonomi: 23,3 km/l. Listepris, billigste variant: kr. 261.990.

2,0 D-4D: 2 liters turbodieselmotor, 124 hk, 0-100 km/t: 10,5 sek. Topfart: 195 km/t. Brændstoføkonomi: 22,7,3 km/l. Listepris, billigste variant: kr. 291.990.


Udstyrsniveauer:

Biler med konventionel motor:

T1: Bl.a. 15” stålfælge, 7 airbags, el-ruder for, el-sidespejle, fjernbetjent centrallås, sædevarme, multijusterbart rat.

T1+: T1 samt bl.a. 16” stålfælge, klimaanlæg,radio/cd med AUX og USB.

T2: T1+ samt bl.a. bakkamera, dobbeltgulv i bagagerum, læderrat med ratbetjening af audio og telefon, Toyota Touch multimediesystem, tågeforlygter.

T2+: T2 samt bl.a. el-ruder bag, fartpilot med –begrænser, parkeringsassistent.

T3: T2+ samt bl.a. 17” alufælge, sportskabine og sportssæder.

T3+: T3 samt bl.a. Bi-Xenon forlygter og panoramaglastag.

T4: T3+ samt 16” alufælge, 2-zone klimeanlæg, regnsensor, nøglefri start.

 

Biler med hybrydmotor:

H2: T2 samt bl.a. 15” alufælge og automatgear.

H2+: H2 samt bl.a. elruder bag, fartpilot, poarkeringsssistent.

H3: H2+ samt bl.a. 17” alufælge, bi-xenon forlygter.


Generelt:

Længde: 4,56 m. Bagagekapacitet: 530-1658 liter.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt