Video: Toyota Auris Touring Sports First test
Youtube Toyota Auris Touring Sports >>>
Se Toyota Auris Touring Sports på din egen
medieplayer >>>
Der er dømt succes på det danske marked, når
Toyota om kort tid introducerer den nye
stationcar-udgave af Toyota Auris med efternavnet
”Touring Sports”. Det er den første Toyota
mellemklasse stationcar siden man standsede
produktionen af Corolla Stationcar i 2006.
Og for første gang nogensinde kan man nu købe en
benzinbesparende hybridversion af en C-klasse
stationcar fra verdens største bilfabrik, som ikke
mindst er kendt for suveræn kvalitet og et
velfungerende forhandler- og værkstedsnet. Det er
egenskaber, som nok vil tiltale de ofte
tryghedssøgende og økonomisk bevidste danske
bilkøbere.
Samtidig med introduktionen af Toyota Auris Touring
Sports understreger Toyota, at selvom
hybridteknologien for rigtig mange bilkøbere er den
rigtige teknik, vil man fortsat tilbyde både
konventionelle benzin varianter og dieselmodeller.
Simpelthen fordi de for visse kundegrupper vil være
det rette valg.
Benzin er billigst
Således er den billigste variant, når Toyota Auris
Touring Sports lanceres i Danmark om få uger, netop
udrustet med en 99 hestes 1,3 liters benzinmotor.
Den er prissat til 235.000 kroner. Vil man have en
132 hestes benzinmotor under motorhjelmen, kan det
lade sig gøre for 255.000 – det er stadig billigere
end den billigste diesel, der med den lille 1,4
liters 90 hestes variant koster 262.000 kroner. Til
sammenligning skal man mindst af med 313.000 kroner,
hvis man vil køre hybrid.
Det er vigtigt, lige at få kridtet banen op i
prismæssig henseende. Priserne sætter bilens
funktion i relief, ikke mindst fordi Toyota gør
meget ud af at underbygge investeringen i
hybridteknologi. Det gjorde man i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler, som fandt sted
på Mallorca, og det er heller ikke så svært at
forstå, for Toyota har succes med hybridteknologien
internationalt, hvor prisfaktoren er mindre end på
det afgiftsplagede danske bilmarked.
Der er godt nok mange penge at spare, hvis man
anskaffer en Toyota Auris Touring Sports i
hybrid-udgaven, men først efter at den er købt og
betalt.
5,5 millioner hybridbiler
Globalt når Toyota i løbet af juli måned et totalt
salgstal på 5,5 millioner siden den første
fuldhybrid, Toyota Prius, så dagens lys for 15 år
siden. Så markedet har adopteret hybridteknologien.
Mange undersøgelser har siden vist, at nogle af
verdens mest problemfri biler netop er Toyotas
hybridbiler. Det gælder også i Danmark, hvor Toyota
har solgt rigtig mange hybridudgaver af
Auris-lillebroderen Yaris og hvor 20 procent af alle
solgte Auris, siden introduktionen af den nye
generation for et halvt års tid siden, er
hybrid-versionen.
Internationalt forventer Toyota, at tæt ved
halvdelen af alle solgte Toyota Auris Touring Sports
vil være hybridbiler. Sådan går det dog næppe i
Danmark, hvor Toyota Danmark har forventninger til,
at det især er udgaven med 132-hestes benzinmotor,
der vil appellerer til kunderne.
Aggressiv garantipolitik
Toyota har imidlertid valgt en aggressiv
garantipolitik for hybridbilerne, der, selvom det i
juridisk forstand ikke er en garanti, i praksis
sikrer tvivlende kunder 10 års garanti på batteriet.
Som sådan vil en hybrid-Auris dels have 3 års
regulær garanti på bilen, dels have 5 års garanti på
hybridteknologien og, hvis serviceeftersyn for hver
15.000 km (som skal finde sted på et autoriseret
Toyota serviceværksted – men i øvrigt er gratis)
overholdes, have garanti på batteriet indtil de 10
år er gået.
Hvad Toyota Auris Touring Sports ellers angår, tror
Toyota også på succes i Danmark. I Danmark købes der
rigtig mange stationcars – naturligt nok, fordi de
høje bilafgifter tvinger os til at have biler med
bredere anvendelsesmuligheder. Og den nye Auris
stationcarvariant passer perfekt ind i Hr. og Fru
Danmarks behov. |