Det var især, da Outback’en med dieselmotor og en ny
automatgearkasse skulle ud og klatre på stejle
mudrede skråninger, at den dokumenterede sit
virkelige væsen. Det var intet mindre end
overbevisende, helt og aldeles. Subaru’en kombinerer
på én gang en bekvem personbilsfølelse med eminente
terrænegenskaber.
Knap så overbevisende var måske en indstigningspris
på godt 550.000 kroner. Det gør den næppe til en
bestseller i Danmark. Men prisen skal ses i lyset
af, hvad man får for pengene – og dele af det fås
ganske enkelt ikke magen til hos en eneste af
konkurrenterne.
Mere end et facelift
Med den nye faceliftede udgave af ”cross-country”
varianten af Subaru Legacy, som med det for Subaru
vigtige australske publikum i tankerne har fået
tilnavnet Outback, sætter Subaru dagsordenen for en
kategori af biler, som ret beset burde få større
opmærksomhed hos det danske publikum. For
ansigtsløftningen går langt videre end til de i
øvrigt vellykkede kosmetiske ændringer, der især er
synlige på fronten og på instrumentpanelet.
Såvel Subary Legacy som Subaru Legacu Outback er
lige nu på vej ud til de danske forhandlere. Vi
havde anledning til en kortere test af Outback
versionen, med den velkendte boxer-dieselmotor og
den helt nye automatgearkasse. Men det, der især
satte tingene i perspektiv, var oplevelsen i
temmelig krævende terræn, som nævnt indledningsvis.
Gode off-road egenskaber
Subaru Legacy Outback er nemlig ret beset en
almindelig personbil, omend én af de mere luksuøse
af slagsen. Frihøjden er imidlertid forøget til ikke
mindre end 20 cm og det første skridt på vejen til
gode off-road egenskaber.
Outback er blot ikke en off-roader, den kan vel ikke
engang kaldes for en SUV, for den er skabt som en
rummelig stationcar. Men den har som alle andre
Subaru’er (på nær den allermindste) to unikke
egenskaber: permanent symmetrisk firehjulstræk og
boxermotor.
Permanent betyder permanent
Det permanente firehjulstræk er virkelig i funktion
hele
tiden,
ikke blot når elektronikken vælger at tilkoble det
(hvilket altid i andre biler sker med en vis
forsinkelse). Det giver en unik stabilitet på plan
asfalt, det gør bilen uovertruffen på fugtig asfalt
og kører man i terræn har den firehjulstræk som en
hvilken som helst anden off-road’er. Det eneste
svage punkt er dækmonteringen: Den prøvekørte bil
havde ganske almindelige landevejsdæk.
Off-road egenskaberne blev afprøvet på en særlig
off-road bane, anlagt i tilknytning til den svenske
motorbane, Ring Knutstorp, som ligger i et meget
kuperet terræn. Banen byder på næsten alle de
udfordringer, man kan forestille sig og vejrguderne
havde sørget for, at det hele til dagen var
sjaskvådt og opkørt. Det var virkelig en udfordring.
Lavt tyngdepunkt giver gode køreegenskaber
Selv kraftig sidehældning, som ofte kan slå hjulene
væk under en traditionel off-road’er, klarede
Outback’en med glans. Det kan den takke sin beskedne
højde og lavtliggende flade boxermotor for. De to
ting tilsammen sænker tyngdepunktet og Outback’en
kan klare sidehældninger på over 50 grader.
Overbevisende.
En del af æren for den ubesværede kørsel, man som
fører oplevede undervejs, går også til den nye
automatgearkasse. Den er iøvrigt Subarus første i
kombination med dieselmotor og man har fravalgt de
meget populære dobbeltkoblingsgearkasser til fordel
for en trinløs CVT-gearkasse med computerstyrede
indlagte trin.
Ultrahurtige gearskift - både opad og nedad
Det har den fordel, at gearskiftende sker ligeså
hurtigt som en dobbeltkoblingsgearkasse ville kunne
klare
det, ikke bare op men også ned i gearene. Og vælger
man at styre gearskiftene selv via paler ved rattet,
er oplevelsen total: Der skiftes nemlig gear brøkdel
af et sekund efter at man har aktiveret gearskiftet.
Det har vi ikke oplevet andre steder.
I terrænet er det præcise gearskift, som bl.a.
betyder at drejningsmomentet hele tiden er optimalt
i forhold til belastningen, afgørende for ikke
utidigt at miste fodfæstet. På landevejen kan man
stort set sige det samme, fordi det hurtige
gearskifte sikrer stabiliteten f.eks. ved hurtig
kurvekørsel – og derved er også vejgrebet konstant.
Komfortabel landevejskørsel
Kørekomforten på landevej er glimrende, helt på
niveau med de luksuøse mellemklassebiler, Subaru
gerne vil sammenligne Legacy Outback med. Den
forøgede frihøjde mærkes kun i begrænset omfang og
kun ved næsten utilladelig hurtig kørsel. Og
heldigvis har Subaru valgt, ikke at påmontere store
fælge og super lavprofildæk. 17” alufælge rækker
glimrende.
Eneste minus, som dog også kan henføres lidt til de
regnvåde veje og kølige vejr, er en smule upræcision
fra den elektriske servostyring, som kan skyldes, at
den del af teknikken ikke er state-of-the-art.
I øvrigt:
Subaru Legacu Outback er temmelig rummelig og også
ret funktionel. Dens udseende har haft glæde af
ansigtsløftningen, men det er fortsat ikke et fancy,
ultramoderne look, der kendetegner en Subaru. Den
har ret klassiske linjer men også sin egen
personlighed. |