De har ikke haft det let i Japan. I 2008 steg den
japanske valuta, Yen, med 40 procent. Hvilket f.eks.
betød, at bilpriserne på eksportmarkederne steg
tilsvarende med 40 procent. I 2011 var landet udsat
for jordskælv, tsunami og den efterfølgende
kernekraft-katastrofe.
Og så har Japan naturligvis også oplevet
konsekvenserne af den globale økonomiske krise. Det
kunne slå benene væk under mange, men for Subarus
vedkommende skærpede forholdende den målrettede
satsning på de markeder, hvor man kunne tjene penge.
Resultatet er blevet, at fabrikken fra en produktion
i 2003 på 550.000 biler i 2012 formåede at bygge
750.000 køretøjer og samtidig score et overskud på
643 mio. US-dollars – et anseligt beløb, der svarer
til omkring 4 milliarder danske kroner.
Stærk på store markeder
Hvordan kunne det nu gå så godt, selvom det gik så
galt? Hos den nordiske Subaru importør forklarer man
det ved, at Subaru målrettet har satset på
kernemarkederne. Fabrikken er stærk i USA, i
Australien, på det japanske hjemmemarked og i Kina.
Her har man leveret de modeller, der passede til de
pågældende markeder og af samme årsag har det knebet
lidt med engagementet i Europa.
I USA alene sælges der 320 mio. biler om året, i
Europa sælges der i nabolaget af 55.000 biler,
primært på markeder som det norske, det schweiziske,
tyske, svenske og også i Baltikum. De nordiske lande
bidrog i 2012 med et salg på 7200 biler – men af dem
blev kun 64 indregistreret på danske nummerplader.
Ny dansk ledelse
Det skal der laves om på og med ansættelse af en
direktør, Niels Thaning med ansvar for salget i
Danmark, har man allerede taget de første skridt til
en markedstilpasning af priserne, der allerede er
begyndt at give bonus. I årets første måneder blev
der alene solgt 150 biler, så Subaru i Danmark er i
lyntempo på vej til at nå salgsmålet på 200 biler
for i år.
Grunden hertil er bl.a., at Subaru nu så småt er
begyndt at bygge bilerne som europæerne vil have dem
– det er den nye Subaru Legacy med dieselmotor og
automatgearkasse et godt udtryk for, den kombination
sælges nemlig kun på vore breddegrader.
Men også den omstændighed, at den nye japanske
regering er begyndt at afkøle den overophedede
japanske valuta, så eksportmarkederne kan prissætte
produkterne mere attraktivt, bærer i den rigtige
retning.
|