Siden Skoda i sin tid blev en del af VW-koncernen
har man arbejdet målrettet på at udvikle konceptet,
så der ville blive plads til både Skoda, VW og for
den sags skyld også Seat og Audi. Opgaven for VW
var, at optimere udnyttelsen af koncernens teknologi
og gøre det muligt at ramme så stor en del af
bilkøberne som muligt. Med den nye Skoda Octavia,
som introduceres i Danmark til april, tager man
endnu i skridt i retning af at adskille Skoda fra
resten af koncernens biler og dermed formentlig
ramme endnu bredere.
Den nye Octavia, som vi netop har haft lejlighed til
at køre de første kilometer i under forårs-lune
temperaturforhold i området omkring Faro på
Portugals Algarve kyst, ser ikke bare anderledes ud
end koncernens andre biler i stort set samme
kategori, den betjener sig også af den fælles teknik
på en anden måde, og det er det bestemt ikke blevet
ringere af.
Længere end Golf’en
Det er den såkaldte MQB platform, som også den nye
VW Golf og Seat Leon er baseret på, der har dannet
grundlaget for den nye Skoda Octavia. Platformen
består i al væsentlighed af bilens undervogn, men
Skoda har taget sig friheden, at forlænge
akselafstanden med 5 cm. Den færdige bil er 40 cm
længere end VW Golf – og i øvrigt også lidt bredere.
Alene derigennem har man skabt en helt anden bil.
Octavia ser også radikalt anderledes ud end de
øvrige biler i koncernens model-pallette. Den har
fået sin helt egen identitet og dybest set er det
kun de mere nørdede af bilkøberne, der må forholde
sig til anvendelsen af fælles teknik. Når det
alligevel skal nævnes, er det fordi det har
betydning at understrege koncerntilhørsforholdet,
fordi VW-kvaliteten er velkendt, og også fordi man i
testfasen er nødt til at forholde sig til, om der er
svagheder ved den anderledes anvendelse af den
tekniske platform. Lad det stå klart med det samme:
Det er der ikke!
Limousine med tophængslet bagklap
Den nye Skoda Octavia er skabt som en sedan, en
limousine kunne man også vælge at kalde den, for den
har næsten størrelsen af en limousine. Men den er
det ikke. Når bagklappen for enden af det 4,66 meter
lange karrosseri slås op, følger bagruden med. Der
er med andre ord tale om en hatchback, en bil med
tophængslet bagklap. Den suppleres et par måneder
senere med en Combi, som Skoda kalder det. En
stationcar med skrånende bagklap. Den bliver
forventelig mere rummelig end Octavia, men hvordan
den kommer til at adskille sig fra ”limousinen”, må
tiden vise.
For Skoda er Octavia en vigtig bil. Den er på mange
måder Skoda-mærkets hjerte, sådan som Skoda selv
udtrykker det. De hidtidige generationer har været
store succes’er, 3,6 millioner er der blevet solgt
på verdensplan og over én procent af dem kører
stadig rundt i Danmark. Et imponerende højt tal.
Ambitiøs målsætning
Det tal skal vokse yderligere, mener man hos Skoda i
Danmark.
”Vores salgsmål for 2013 alene er på 2000 Octavia,”
fastslår Skodas danske ledelse, der også var til
stede ved præsentationen med adm. dir. Henrik Blom i
spidsen. Et ambitiøst mål, ikke mindst for en bil,
der lanceres med tophængslet bagklap fire måneder
inde i året og først senere suppleres af
Combi-versionen – som man forventer forholdsmæssigt
at sælger flere af.
Nyt logo
Skoda Octavia er udtryk for en bil, hvormed Skoda
populært sagt kører nye veje. Men den er også den
første med Skodas re-designede logo på fronten.
SKODA-navnet er flyttet væk fra kransen omkring den
grønne pil med vinger, kransen har fået et andet
udseende og på den nye Octavia er pilen med vinger
blevet sølv i stedet for grøn. Ingen dårlig idé, når
man gerne vil starte en ny epoke.
Den primære målgruppe er familier med store eller
halvstore børn, der har behov for god plads.
Hvordan Skoda opfylder den opgave kan du læse mere
om hér >>> |