Skoda lægger sig gerne mellem segmenterne, som
Skodas danske marketingchef Peter Lorentsen
udtrykker det. Det betyder, at den nye Octavia er
vanskelig at kategorisere. Visuelt er den elegant og
tidløs. Funktionelt er den forbilledligt rummelig og
så kører den knaldgodt.
Det unikke bagklap system gør det ikke bare let at
læsse bilen, bagagerummets størrelse på imponerende
590 liter er ikke taget fra bagsædepassagererne, for
bagsædepladsen i Octavia er så overvældende, at det
vil overbevise enhver langbenet teenager om at
Octavia skal være familiens nye bil – på trods af at
den måske ikke i unge mennesker bevidsthed er den
mest fancy 4-hjuler på markedet.
Pæn og funktionel
Det sidste hviler da også kun i fortiden, for med
det nye elegante og tidløse design har Skoda
tilpasset sig den moderne families behov for
forbrugsrigtig transport og ønske om, at bilen også
skal være til at holde ud at se på. Octavia er
virkelig en pæn bil.
Forklaringerne på designet er ikke alene æstetiske.
Skoda har ved at forlænge undervognen opnået mere
plads i kabinen. Udhænget bagtil, har kunnet gøres
en smule længere, uden at forskyde tyngdepunktet
mærkbart bagud. Bilen er også gjort lidt højere end
en traditionel sedan.
Køreegenskaberne
Når man foretager sådanne indgreb, ville man kunne
frygte at køreegenskaberne led derved. Det gør de
ikke. Men det er centralt, at selvom en Octavia også
kan fås med masser af hestekræfter i maskinrummet,
er den ikke skabt som en racerbil, det har ikke
været målet med den.
Vi havde ikke anledning til at prøve bilen med de
15” fælge, der er standard på basisudgaven, men
kørte alene biler med 17” fælge og tilhørende
bredere lavprofildæk. De lavere dæk påvirker
affjedringskomforten til at være mere bestemt, mere
fast om man vil end den behøver at være.
Fin affjedringskomfort
Lavprofildæk påvirker imidlertid ikke balancen i
bilen, og de fjerner ikke muligheden for at vurdere
affjedringskomforten. Det er et rigtig godt
resultat, man har nået, fordi affjedringen på én
gang mestrer de ganske små ujævnheder i kørebanen,
sikrer minimal krængning og samtidig klarer de noget
større ujævnheder, der er mange af på de
sydportugisiske bjergveje, helt forbilledligt.
Affjedringskomforten er meget fin.
Det samme er styrestabiliteten. Og den støj, der
forplantes fra kørebanen op igennem hjulophængene
til kabinen, dæmpes undervejs, så støjbilledet er
mere end moderat. Formen på bagklappen giver en
smule anderledes akustik i kabinen sammenlignet med
en traditionel hatchback og det er egentlig en rar
fornemmelse.
Det vil dog være for meget at tale om høj grad af
køredynamik, det finder man ikke i Octavia’en,
heller ikke med de kraftigere motorer. Men det er
som nævnt heller ikke derfor den er sat i verden.
Økonomiske benzin- og dieselmotorer
Motorerne i Skoda programmet består af en bred vifte
af VW-gruppens fine maskiner. 1,2 liters
turbo-benzin motoren på 105 hestekræfter harmonerer
glimrende med Octavia’ens kørekomfort. Det er
imponerende, at man kan køre 20 kilometer på en
liter benzin, faktisk meget tankevækkende – og med
samme motor nå 100 km/t på lidt over 10 sekunder.
2-liters dieselmotoren på 150 hestekræfter giver
selvsagt bedre fartpræstationer. Vi prøvede den med
”DSG” dobbeltkoblingsgear og den er også ganske
lydløs, vibrationsniveauet er lavt, men harmonien er
ikke som i benzinversionen.
Sidst prøvede vi også Octavia med 1,8 liters
benzinmotor, DSG gear og medfølgende 180 hk. En
fartmæssig overlegen oplevelse, men den lægger mere
op til dynamisk kørsel end bilen selv lægger op til.
Det skal dog ikke afholde nogen fra at investere i
den version – for Octavia’en kan udmærket håndtere
de mange kræfter, alene i kraft af den fine balance.
Og så kan man for resten køre 17,5 km/l, også på
benzin, trods de mange kræfter. Utroligt.
Masser af udstyr
Med den nye Octavia er ikke bare bilen i sig selv og
i enhver udstyrsversion blevet et glimrende køretøj,
Skoda har også inkorporeret et utal af elektroniske
muligheder i bilen: Crew Protect Assistant (som
kollisionsforbereder bilen hurtigere end nogen fører
vil kunne gøre det), Multi-Collision Brake (som
bremser bilen ned efter en kollision, selvom føreren
har sluppet bremsen), Front Assist og City Safe
Drive (måler afstanden til den forankørende og
reagerer, hvis man kommer for tæt og øger derved
muligheden for at undgå trafikuheld ved bykørsel),
Driver Activity Assistant (sender signal, når
førerens kørermønster ændres, f.eks. ved træthed),
Adaptiv Cruise Control (regulerer afstanden til en
forankørende bil), vejbanekontrol, genkendelse af
trafikskilte, automatisk lys-assistent,
parkerings-assistent og meget mere er optioner,
køberen af en Skoda Octavia fremover skal forholde
sig til.
Andre udstyrsmuligheder er elektrisk åbning af
bagklap, soltag, et herligt infotainmentsystem
betjent via en 8” touchscreen som reagerer, allerede
når hånden nærmer sig og lader valgmulighederne
komme frem på skærmen, LED-baglygter, nøgleløs
betjening og sideairbags også ved bagsæderne.
Priserne
Kun ét uoplyst punkt kan vælte succes’en:
Listepriserne. Men de danske Skoda folk har lovet,
at de vil skule meget til konkurrenterne og
søstermodellen VW Golf (selvom sidstnævnte er en
ganske anden bil), så det går nok ikke helt galt… |