Peugeot har på europæisk plan overhalet alle
konkurrenterne i det såkaldte B-segment, dvs. de
næstmindste biler, med den nye 208, som nu er den
bedst sælgende bil i den kategori. Med den ultra
sporty GTi version vil fabrikken også i føring i den
ganske lille del af segmentet på bare 0,8 procent,
som udgøres af biler med over 150 hestekræfter.
Faktisk har man til hensigt, at sælge ikke færre end
10.000 208 GTi’ere i 2014 – ud af et samlet
forventet salg af den type biler på 25.000 stykker –
et tal der i øvrigt over en kort årrække er blevet
halveret.
Det må siges at være ambitiøst. Men de har noget at
have det i. Den store succes for de mere
civiliserede 208’ere må nødvendigvis smitte af. Men
Peugeot er oppe imod stærke konkurrenter som VW Polo
GTI, Ford Fiesta ST, Citroën DS3R, Renault Clio RS
og Opel Corsa OPC, så ingenting er givet på forhånd.
Mere for pengene
”Men hos os får man mere for pengene, ikke mindst
mere udstyr,” fastslog Peugeots repræsentanter i
forbindelse med de første internationale
testkørsler, der fandt sted i bjergområderne nord
for Nice i Sydfrankrig på veje, der var ideelle til
at udfordre den type af køretøjer.
Det med, hvor meget man får for pengene, må vi dog
vente med at forholde os til, for endnu er prisen i
Danmark ikke fastsat for Peugeot 208 GTi. Men
sikkert er det, at Peugeot giver meget brugbar bil
for pengene. Det handler nemlig ikke om skæg og
ballade det hele, selvom 200 vilde heste i
motorrummet lægger op til det.
Tre grunde
Peugeot har da også flere grunde til at lancere en
GTi-udgave af 208’eren. For det første har man et
glimrende udgangspunkt. Den nye 208 kører rigtig
godt og der skal ikke de store kunstgreb til at
optimere køreegenskaberne. For det andet vil man alt
andet lige gerne blande sig i det sportslige opgør i
B-segmentet for derigennem at appellere mere til det
yngre publikum og underbygge 208’eren sportslige
image. For det tredje har man en fornem historie
indenfor den kategori af biler.
Peugeot 205 GTi har på det nærmeste opnået
kultstatus tilbage i 90’erne. Ikke mindst fordi den
var til at købe for penge – og forfølger fabrikken
den linje, bliver 208 GTi det også, og så er der
ikke langt til, at salgsmålene bliver opfyldt.
Peugeot 205 GTi formåede dengang at overføre en unik
sportslig køreoplevelse fra motorsport til
landevejskørsel – og den var også praktisk til
hverdagsbrug, så den yngre familie kunne tillade sig
selv at erhverve sig sådan en bil – uden at det hele
endte i egoistisk køreglæde for den, der var så
heldig at få plads bag rattet.
Sådan er det også for 208 GTi – hvis prisen holder
og det går vi så ud fra.
I maskinrummet har man lagt velkendt teknik i form
af selvsamme 200-hestes 1,6 liters turbomotor, som
også findes i sportscoupéen RCZ (læs
vores prøvekørsel af Peugeot RCZ hér >>>). Der
er med andre ord tale om genbrug, som er med til at
holde prisen nede.
Link til importøren
|