Peugeot 208 kører rigtig godt og derved havde
designerne det perfekte udgangspunkt for at skabe en
endnu bedre GTi-version. Den målsætning er til fulde
nået, hvad måske især testen af bilen på temmelig
hurtige franske bjergveje bekræftede. I forbindelse
med de første internationale testkørsler af 208 GTi
havde Peugeot indlagt et stykke vej, udvalgt af den
tidligere franske rally-stjerne og VM-rallyvinder
Gilles Panizzi. Vejen var blevet afspærret og
færdselsloven sat ud af kraft. Til gengæld var der
meget hensigtsmæssigt kun én køreretning…

Det afspærrede vejstykke var yderst velvalgt, for
ikke bare var svingene hurtige og udfordrende,
underlaget var også tilstrækkelig jævnt til at man
kunne afprøve bilen balance ved svinghastigheder på
130-140 km/t. Med en forholdsvis kort akselafstand
er det lidt at en opgave, at skabe rolige og stabile
køreegenskaber – uden at det går ud over
kørekomforten. Det er ikke desto mindre, hvad
Peugeot har opnået med 208 GTi. Dens styreegenskaber
er suveræne og når bilen begynder at skride sker det
med en let kontrollerbar firehjulsdrift.
Svingegenskaberne er fuldstændig neutrale.
I snævre kurver kan man sige det samme, men lige
præcis hér ville det have været en ønskedrøm at få
spærredifferentiale på de trækkende forhjul.
Frakobling af ESP-systemet hjælper lidt, men
208’eren ville givetvis trække endnu bedre ud af
kurverne, hvis de to hjul fik lov at arbejde hundred
procent.
Ikke en rå rallybil
MEN: Nu er det ikke en rå rallybil Peugeot har
bygget, men en GTi. Derfor har man ”nøjedes” med at
anvende hjulfølerne til med de kolossale
forhjulsbremsers hjælp at assistere føreren, så
balancen ikke går fløjten, når speederen trædes i
bund og det store drejningsmoment får lov til hjælpe
de 200 hestekræfter til at nå 100 km/t (fra
stilstand) på 6,8 sekunder. Systemet minder om det,
andre tillader sig at kalde elektronisk
spærredifferentiale, så kommende 208 GTi ejere
behøver ikke at sove uroligt om natten med visheden
om at de andre har noget, Peugeot’en ikke har. Den
har det også – man reklamerer bare ikke med det.
Motoren er fremragende. Og undlader man at køre
bilen, som den lægger op til, kan man køre 16,9
kilometer på en liter benzin – og der slippes derved
kun 139 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer.
Motorlyden har man arbejdet med, så lydoplevelsen er
anderledes i kabinen end udenfor, til glæde for
fører og passagerer – og sikkert også for beboerne i
de små franske Alpe-landsbyer, der over et par uger
må finde sig i at motorjournalister fra hele verden
udfolder sig selv og 208 GTi’en på deres ellers så
rolige bjergveje.

Multipurpose affjedring
Og så var der det med kørekomforten. Til trods for
17” hjul og 45 procent lavprofildæk er
affjedringskomforten bemærkelsesværdig god. Det er
den også set i forhold til, at bilen er markant
stivere end f.eks. Peugeot 207 RC, der er en slags
forgænger for 208 GTi. Den velafstemte undervogn har
den store fordel, at kører man 208 GTi i
cruise-tempo, er oplevelsen ganske behagelig. Også
lydoplevelsen er moderat. Det understreger bilens
alsidighed og praktiske anvendelighed.
Når det så er sagt, er en 208 GTi naturligvis 3-dørs
og adgangsforholdene til bagsædet er ikke bedre end
manglen på benplads deromme bagtil. Så 4 X 180 cm
kommer nok til at knibe. Til gengæld kan man
udmærket være en almindelig familie med to voksne og
et par børn i bilen. Og de vil alle synes, at det er
en fed bil (hvis de blot har et par stænk benzin i
blodet) – både fordi den kører som den gør, men også
fordi den ser godt ud.
Man ser rødt overalt
Udvendig er man ikke i tvivl om at det er en GTi –
det står flere steder på både siden og bagklappen.
Og så er rød en gennemgående farve, uanset hvilken
kulør man vælger bilen i. Fortil i den GTi-designede
frontgrill sidder en bred bjælke i rødt,
bremsekalibrene er røde, man finder rødt i Peugeot
navnet både på fronten og bagklappen. Desuden er der
masser af krom, firkantede udstødningsrør og en
tagspoiler på bagklappen.
I kabinen er oplevelsen den samme. Der er røde
syninger på læderrattet og gearstangen og i det grå
læder, som instrumentpanelet er iklædt. Dørgrebene
toner fra sort over i rødt. I øvrigt er det
specielle lavt placerede ovale rat med flad bund,
som findes i alle 208-varianter, eminent til at
underbygge køreoplevelsen. Det er ikke som at køre
en formelracerbil, alligevel strejfede tanken og den
kom vel ikke af ingenting.
Forsæderne er en kombination af nappalæder og
mønstret tekstil med dobbeltsyninger og hele kabinen
udstråler, at her er der tale om en ikke helt
almindelig bil.
I teknisk forstand er sporvidden fortil øget med 10
mm og bagtil med 20 mm. Hvad det betyder i praksis,
er det ikke til at sige og ikke rigtig til at
fornemme, for det var nok mest de brede dæk og den
opstrammede, krængningsstabiliserede undervogn, der
stod for de gode køreegenskaber, men nu er det sagt.
 |