- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

klik på billedet og se det større


First World Testdrive: Peugeot 2008

Ny all-round bil til by og land


Af Søren Clauding – 16. maj 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot har skabt en ny bil til lidt af hvert. Lidt misvisende faktisk, for den nye Peugeot 2008 indeholder temmelig meget af hvert – i hvert fald i sammenligning med den 208, som har leveret to tredjedele af komponenterne til den nye bil. 2008 er højere og længere, naturligt nok deraf mere rummelig, og den har større frihøjde end den vævre 208.

 

Endda bliver den ikke så meget dyrere. I introduktionsperioden, som begynder i første halvdel af juni måned med officiel lancering i weekenden d. 8.-9. juni, kan man erhverve sig en 2008 for blot 175.000 kroner. Den vil så være udrustet med en 82-hestes 1,2 liters benzinmotor og det såkaldte Acces-udstyr. Vil man mere end det, stiger prisen til mindst 190.000 med samme motor, men merudstyret er bestemt pengene værd og ikke mindst de større muligheder er også værd at overveje.

 

Til by og land

Peugeot har nemlig valgt med 2008 at skabe bro mellem behovene for effektivitet i byområder og evnen til også at begå sig på landevejen og i blandt også væk fra de asfalterede sorte striber. 2008 er ikke en SUV i traditionel forstand, men den kan godt begå sig derude, i kraft af 2,5 cm større frihøjde og såkaldte M&S dæk, som i sig selv øger fremkommeligheden.

 

Tilkøber man – forventeligt for blot nogle få tusinde kroner – det såkaldte Grip Control system, får man optimeret bilens muligheder ved elektronikkens hjælp. Og ønsker man at være bedre stillet under f.eks. kantstensparkering i byområder, er der en god halvautomatisk løsning på det. Begge dele er særdeles overbevisende.

 

Urban cross-over

Som sådan lever Peugeot 2008 op til fabrikkens egen betegnelse: urban cross-over. En bil, der er lidt af hvert, der kan lidt af hvert, ja, som nævnt temmelig meget af hvert. Peugeot er da også ret stolt af den nye bil, hvad man ikke mindst udtrykker ved at lade de første internationale prøvekørsler finde sted i Alsace i det nordøstlige hjørne af Frankrig, hvor Alsace og nabodistriktet Lorraine har grænser til Belgien, Luxembourg, Tyskland og Schweiz.

 

Hér finder man en stor del af Peugeots produktionsapparat, spredt på 5-6 destinationer, men samtidig byder netop det område også på lidt af hvert: Hurtige flade lande- og motorveje, snoede bjergveje og tætte byområder. Det hele pænt pakket ind i spirende vinmarker hvor Grip Control’en givet vis hurtig vil blive populær.

 

Globaliseringsstrategi

Peugeot 2008 er også en del af fabrikkens såkaldte globaliseringsstrategi. Peugeot har om nogen lidt under en kraftig satsning på det franske hjemmemarked i forening med de sydeuropæiske markeder. Hér har bilsalget som konsekvens af de store økonomiske problemer oplevet frit fald, det samme har den glorværdige franske bilfabriks indtjening og det har man arbejdet i rekordtempo og målrettet på at rette op. Nu skal hele verden køre Peugeot, og 2008 er det første skud på stammen i en bilserie, som burde appellere lige meget til kinesere, syd- og nordamerikanere som europæer.

 

Derfor handler Peugeot 2008 ikke alene om fine funktioner men også om et appellerende design. Design betyder meget for bilkøberne, men det samme gør køreglæde og ikke mindst kvalitet. Derfor er den velkørende 208 undervogn ikke noget dårligt udgangspunkt og de mange forskellige 2008-varianter, der var til rådighed ved prøvekørslerne, osede af kvalitet og lækker finish. Det har de gjort godt, de franskmænd…


Interview med Hanne Sørensen, PR-Chef hos Peugeot i Danmark i Motorradioen

 

Peugeot 2008 First Test i Motorradioen


Læs også: Peugeot 2008:

Klog tænkning og overbevisende teknologi >>>


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt