Peugeot har skabt en ny bil til lidt af hvert. Lidt
misvisende faktisk, for den nye Peugeot 2008
indeholder temmelig meget af hvert – i hvert fald i
sammenligning med den 208, som har leveret to
tredjedele af komponenterne til den nye bil. 2008 er
højere og længere, naturligt nok deraf mere
rummelig, og den har større frihøjde end den vævre
208.
Endda bliver den ikke så meget dyrere. I
introduktionsperioden, som begynder i første halvdel
af juni måned med officiel lancering i weekenden d.
8.-9. juni, kan man erhverve sig en 2008 for blot
175.000 kroner. Den vil så være udrustet med en
82-hestes 1,2 liters benzinmotor og det såkaldte
Acces-udstyr. Vil man mere end det, stiger prisen
til mindst 190.000 med samme motor, men merudstyret
er bestemt pengene værd og ikke mindst de større
muligheder er også værd at overveje.
Til by og land
Peugeot har nemlig valgt med 2008 at skabe bro
mellem behovene for effektivitet i byområder og
evnen til også at begå sig på landevejen og i blandt
også væk fra de asfalterede sorte striber. 2008 er
ikke en SUV i traditionel forstand, men den kan godt
begå sig derude, i kraft af 2,5 cm større frihøjde
og såkaldte M&S dæk, som i sig selv øger
fremkommeligheden.
Tilkøber man – forventeligt for blot nogle få
tusinde kroner – det såkaldte Grip Control system,
får man optimeret bilens muligheder ved
elektronikkens hjælp. Og ønsker man at være bedre
stillet under f.eks. kantstensparkering i byområder,
er der en god halvautomatisk løsning på det. Begge
dele er særdeles overbevisende.
Urban cross-over
Som sådan lever Peugeot 2008 op til fabrikkens egen
betegnelse: urban cross-over. En bil, der er lidt af
hvert, der kan lidt af hvert, ja, som nævnt temmelig
meget af hvert. Peugeot er da også ret stolt af den
nye bil, hvad man ikke mindst udtrykker ved at lade
de første internationale prøvekørsler finde sted i
Alsace i det nordøstlige hjørne af Frankrig, hvor
Alsace og nabodistriktet Lorraine har grænser til
Belgien, Luxembourg, Tyskland og Schweiz.
Hér finder man en stor del af Peugeots
produktionsapparat, spredt på 5-6 destinationer, men
samtidig byder netop det område også på lidt af
hvert: Hurtige flade lande- og motorveje, snoede
bjergveje og tætte byområder. Det hele pænt pakket
ind i spirende vinmarker hvor Grip Control’en givet
vis hurtig vil blive populær.
Globaliseringsstrategi
Peugeot 2008 er også en del af fabrikkens såkaldte
globaliseringsstrategi. Peugeot har om nogen lidt
under en kraftig satsning på det franske
hjemmemarked i forening med de sydeuropæiske
markeder. Hér har bilsalget som konsekvens af de
store økonomiske problemer oplevet frit fald, det
samme har den glorværdige franske bilfabriks
indtjening og det har man arbejdet i rekordtempo og
målrettet på at rette op. Nu skal hele verden køre
Peugeot, og 2008 er det første skud på stammen i en
bilserie, som burde appellere lige meget til
kinesere, syd- og nordamerikanere som europæer.
Derfor handler Peugeot 2008 ikke alene om fine
funktioner men også om et appellerende design.
Design betyder meget for bilkøberne, men det samme
gør køreglæde og ikke mindst kvalitet. Derfor er den
velkørende 208 undervogn ikke noget dårligt
udgangspunkt og de mange forskellige 2008-varianter,
der var til rådighed ved prøvekørslerne, osede af
kvalitet og lækker finish. Det har de gjort godt, de
franskmænd…
|