- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive: Peugeot 2008

Klog tænkning og overbevisende teknologi


Af Søren Clauding – 16. maj 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot vil meget med den nye 2008. De vil erobre verden, de vil appellere til bilkøbere fra nær og fjern. De vil kunne løse bilopgaver både i og udenfor byerne. Det lyder som en lidt vel rigelig omfattende opgave, men i kraft af innovativ tænkning er man egentlig kommet ret godt i mål.

 

For det første ville man have en bil, der kører godt. Undervognen fra 208 er perfekt til den opgave og selvom man har øget frihøjden og dermed forskud tyngdepunktet opad, hvad der ikke lige præcis trækker i retning af suveræne køreegenskaber på plan vej, er oplevelsen på plane landeveje udmærket. Den styrer godt, balancen er fin og kørekomforten er forbavsende god.

 

Terrænegenskaber

For det andet ville man have en bil, der også kunne gøre sig i terrænet. Et kardinalpunkt i den sammenhæng er netop større frihøjde. 2,5 cm er den blev forøget, til i alt 15,6 cm, og der giver i sig selv en vis fremkommelighed. Dertil kommer, at 2008 standard er udrustet med M&S dæk. De er mere grovmønstrede og gør det muligt at få fat i underlaget, hvor almindelige sommerdæk og for den sags skyld også vinterdæk giver op.

 

Peugeot fastslår, at vejgrebet på tør asfalt ikke lider nævneværdigt derunder. Det er måske nok tvivlsomt, men et faktum er det, at 2008 står udmærket fast, den bremser udmærket og på de ofte fugtige og regnvåde veje, der prægede Alsace under de første internationale prøvekørsler, havde den rigtig godt fat asfalten.

 

God i bytrafikken

For det tredje ville man have en bil, der vil gøre sig godt i byerne. Alene i kraft af sin størrelse, gør 2008 sig udmærket, den er let at finde parkeringsplads til, let at parkere, let at komme om hjørner med, og i kraft af den større højde sidder man også højere og har en smule mere overblik over trafikken.

 

Dernæst skal skulle bilen også se godt ud. Smag og behag er naturligvis forskellig, men Peugeot har vel formået at kombinere et moderne kraftfuldt og til dels også elegant ydre, som ikke er for ekstravagant – og i øvrigt er godt i harmoni med interiørdesignet.

 

Rummelig og økonomisk

Bilen skulle også være rummelig. Det er den blevet i såvel kabine som bagagerum. Med tanke på, at den blot måler 4,16 meter i længden, er et bagagerum på 360 liter med plads til reservehjul nede under – og glimrende benplads på bagsæderne – på det nærmeste forbilledligt.

 

Økonomien skulle også spille med. I Danmark er en indstignings- og introduktionspris på 175.000 kroner absolut rimelig og næste trin er så 190.000 kroner. Det inkluderer imidlertid et pænt udstyrsniveau og er ikke mindst springbræt til endnu mere udstyr, som er ret anvendeligt. Alle motorerne, der vil blive markedsført i Danmark, gør det muligt, at køre over 20 km/l, og dieselmotorerne mindst 25 km/l

 

Økonomiske motorer

I Danmark introduceres 2008 med en vifte på i første omgang tre motorer: en 82 hestes 1,2 liters benziner, en 68-hestes 1,4 liters diesel og en 92-hestes såkaldt e-HDI, som anvender en vis form for hybridteknologi til at opnå gode forbrugstal. Siden kommer også en 115-hestes diesel, som der endnu ikke er beregnet priser på. Peugeot i Danmark forventer at den især vil appellerer til erhvervskunder.

 

Vi prøvede 92-hestes dieselen samt 115-hestes udgaven og det er lige før vi vil fastslå, at der ikke er meget brug for den kraftige diesel, for 92-hestes maskinen er overbevisende god.


Det er ikke til at se forskel, men HDi-motoren øverst yder 92 hk mens motoren nedenfor præsterer 115.


Sidst men bestemt ikke mindst anvender Peugeot elektroniske hjælpemidler til i den grad at underbygge bestræbelserne på at gøre 2008 til en moderne all-round bil: Man kan som ekstra udstyr på de to højeste udstyrsversioner tilkøbe det såkaldte Grip Control og/eller aktiv parkeringshjælp.

 

Begge systemer var overbevisende:

 

Grip Control

Grip Control indstilles manuelt via en drejeknap til at håndtere forskellige kørselsforhold: Foruden en normalindstilling kan man vælge sne/is, mudder/græs og sand. Vi prøvede 2008 i et til lejligheden skabt og af vejret forstærket mudder-terræn. Elektronikken evnede i den grad at fordele kræfterne i de rette portioner på de to trækkende forhjul, at man kunne køre gennem mudret helt ubesværet. Det var regulært et off-road terræn, som man normalt ville skulle have firehjulstræk for at forcere.

 

Peugeot har imidlertid fravalgt firehjulstræk af en række grunde: Det ville fordyre bilen, fordi teknikken er fordyrende. Det ville fordyre driften, fordi 4X4 koster brændstof. Det ville optage plads pga. transmission og differentiale på baghjulene. Og ikke mindst: Der er ikke den store efterspørgsel efter firehjulstræk hos kunderne.

 

Grip Control er en fremragende erstatning og merprisen forventes, selv med danske afgifter, at havne et godt stykke under 10.000 kroner.

 

Parkeringsassistent

Parkeringsassistancen er halvautomatisk. Ved kantstensparkering, som for de fleste bilister er den vanskeligste parkeringsform, hjælper systemet:

 

Via touch-skærmen i midterkonsollen vælges parkeringsmetode, om man skal ind eller ud fra en parkeringsplads, og ved at slå retningsviserblinket til, angiver man om man vil parkere i venstre eller højre side af vejen. Derpå kører man langs en række kantstensparkerede biler, hvorpå et radarsystem vælger et brugbart ”hul” og siden informeres man om, hvornår man skal standse. Speeder og gear betjener man selv, hvorimod systemet håndterer rattet. P-sensorer giver signal, når man er tæt på den bagved holdende bil, derpå sætter man i 1. gear og rattet drejer behændigt næsen ind på plads.



Det unikke ved systemer er, at det kan finde ind, hvor der er meget lidt plads – på steder, hvor manuel parkering normalt ellers vil være den eneste mulighed. Ved at skifte mellem for og bakgear zig-zag’er bilen selv ind på plads. Man skal blot styre speeder, kobling og bremse, hvad de færreste bilister har problemer med. Vi afprøvede systemet i et ”hul” på 4,65 meter, men man kan anvende det helt ned til i nabolaget af 4,3 meter.

Interview med Hanne Sørensen, PR-Chef hos Peugeot i Danmark i Motorradioen

 

Peugeot 2008 First Test i Motorradioen


Læs også: Ny all-roundbil til by og land >>>


 

Også i Peugeot 2008 ser man instrumenterne henover ratkransen - ligesom i 208.

 

 


Fakta om Peugeot 2008:


Listepriser ved introduktionen d. 8.-9. juni 2013:

2008 Access 1,2 VTi: kr. 174.990.

2008 Active 1,2 VTi: 189.990.

2008 Active 1,4 HDi: 204.990.

2008 Active 1,6 e-HDi: 229.990.

2008 Active 1,6 e-HDi ESG: 244.990.

2008 Allure 1,2 VTi: 219.990.

2008 e-HDi med 115 hk er ikke prissat endnu.


Specifikationer:

1,2 VTi: 82 hk. 0-100 km/t: 13,5 sek. Brændstoføkonomi: 20,4 km/l.

1,4 HDi: 68 hk. 0-100 km/t: 14,9 sek. Brændstoføkonomi: 25,0 km/l.

1,6 e-HDi: 92 hk. 0-100 km/t: 11,5 sek. Brændstoføkonomi: 25,0 km/l.

1,6 e-HDi ESG: 92 hk. 0-100 km/t: 13,3 sek. Brændstoføkonomi: 26,3 km/l.

1,6 e-HDi: 115 hk. 0-100 km/t: 10,4 sek. Brændstoføkonomi: 25,0 km/l.

Længde: 4,16m.

Bagagerum: 360-1194 ltr.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt