Peugeot vil meget med den nye 2008. De vil erobre
verden, de vil appellere til bilkøbere fra nær og
fjern. De vil kunne løse bilopgaver både i og
udenfor byerne. Det lyder som en lidt vel rigelig
omfattende opgave, men i kraft af innovativ tænkning
er man egentlig kommet ret godt i mål.
For det første ville man have en bil, der kører
godt. Undervognen fra 208 er perfekt til den opgave
og selvom man har øget frihøjden og dermed forskud
tyngdepunktet opad, hvad der ikke lige præcis
trækker i retning af suveræne køreegenskaber på plan
vej, er oplevelsen på plane landeveje udmærket. Den
styrer godt, balancen er fin og kørekomforten er
forbavsende god.
Terrænegenskaber
For det andet ville man have en bil, der også kunne
gøre sig i terrænet. Et kardinalpunkt i den
sammenhæng er netop større frihøjde. 2,5 cm er den
blev forøget, til i alt 15,6 cm, og der giver i sig
selv en vis fremkommelighed. Dertil kommer, at 2008
standard er udrustet med M&S dæk. De er mere
grovmønstrede og gør det muligt at få fat i
underlaget, hvor almindelige sommerdæk og for den
sags skyld også vinterdæk giver op.
Peugeot fastslår, at vejgrebet på tør asfalt ikke
lider nævneværdigt derunder. Det er måske nok
tvivlsomt, men et faktum er det, at 2008 står
udmærket fast, den bremser udmærket og på de ofte
fugtige og regnvåde veje, der prægede Alsace under
de første internationale prøvekørsler, havde den
rigtig godt fat asfalten.
God i bytrafikken
For det tredje ville man have en bil, der vil gøre
sig godt i byerne. Alene i kraft af sin størrelse,
gør 2008 sig udmærket, den er let at finde
parkeringsplads til, let at parkere, let at komme om
hjørner med, og i kraft af den større højde sidder
man også højere og har en smule mere overblik over
trafikken.
Dernæst skal skulle bilen også se godt ud. Smag og
behag er naturligvis forskellig, men Peugeot har vel
formået at kombinere et moderne kraftfuldt og til
dels også elegant ydre, som ikke er for ekstravagant
– og i øvrigt er godt i harmoni med
interiørdesignet.
Rummelig og økonomisk
Bilen skulle også være rummelig. Det er den blevet i
såvel kabine som bagagerum. Med tanke på, at den
blot måler 4,16 meter i længden, er et bagagerum på
360 liter med plads til reservehjul nede under – og
glimrende benplads på bagsæderne – på det nærmeste
forbilledligt.
Økonomien skulle også spille med. I Danmark er en
indstignings- og introduktionspris på 175.000 kroner
absolut rimelig og næste trin er så 190.000 kroner.
Det inkluderer imidlertid et pænt udstyrsniveau og
er ikke mindst springbræt til endnu mere udstyr, som
er ret anvendeligt. Alle motorerne, der vil blive
markedsført i Danmark, gør det muligt, at køre over
20 km/l, og dieselmotorerne mindst 25 km/l
Økonomiske motorer
I Danmark introduceres 2008 med en vifte på i første
omgang tre motorer: en 82 hestes 1,2 liters
benziner, en 68-hestes 1,4 liters diesel og en
92-hestes såkaldt e-HDI, som anvender en vis form
for hybridteknologi til at opnå gode forbrugstal.
Siden kommer også en 115-hestes diesel, som der
endnu ikke er beregnet priser på. Peugeot i Danmark
forventer at den især vil appellerer til
erhvervskunder.
Vi prøvede 92-hestes dieselen samt 115-hestes
udgaven og det er lige før vi vil fastslå, at der
ikke er meget brug for den kraftige diesel, for
92-hestes maskinen er overbevisende god.
Det er ikke til at se forskel, men
HDi-motoren øverst yder 92 hk mens motoren nedenfor
præsterer 115.
Sidst men bestemt ikke mindst anvender Peugeot
elektroniske hjælpemidler til i den grad at
underbygge bestræbelserne på at gøre 2008 til en
moderne all-round bil: Man kan som ekstra udstyr på
de to højeste udstyrsversioner tilkøbe det såkaldte
Grip Control og/eller aktiv parkeringshjælp.
Begge systemer var overbevisende:
Grip Control
Grip Control indstilles manuelt via en drejeknap til
at håndtere forskellige kørselsforhold: Foruden en
normalindstilling kan man vælge sne/is, mudder/græs
og sand. Vi prøvede 2008 i et til lejligheden skabt
og af vejret forstærket mudder-terræn. Elektronikken
evnede i den grad at fordele kræfterne i de rette
portioner på de to trækkende forhjul, at man kunne
køre gennem mudret helt ubesværet. Det var regulært
et off-road terræn, som man normalt ville skulle
have firehjulstræk for at forcere.
Peugeot har imidlertid fravalgt firehjulstræk af en
række grunde: Det ville fordyre bilen, fordi
teknikken er fordyrende. Det ville fordyre driften,
fordi 4X4 koster brændstof. Det ville optage plads
pga. transmission og differentiale på baghjulene. Og
ikke mindst: Der er ikke den store efterspørgsel
efter firehjulstræk hos kunderne.
Grip Control er en fremragende erstatning og
merprisen forventes, selv med danske afgifter, at
havne et godt stykke under 10.000 kroner.
Parkeringsassistent
Parkeringsassistancen er halvautomatisk. Ved
kantstensparkering, som for de fleste bilister er
den vanskeligste parkeringsform, hjælper systemet:
Via touch-skærmen i midterkonsollen vælges
parkeringsmetode, om man skal ind eller ud fra en
parkeringsplads, og ved at slå retningsviserblinket
til, angiver man om man vil parkere i venstre eller
højre side af vejen. Derpå kører man langs en række
kantstensparkerede biler, hvorpå et radarsystem
vælger et brugbart ”hul” og siden informeres man om,
hvornår man skal standse. Speeder og gear betjener
man selv, hvorimod systemet håndterer rattet.
P-sensorer giver signal, når man er tæt på den
bagved holdende bil, derpå sætter man i 1. gear og
rattet drejer behændigt næsen ind på plads.
Det unikke ved systemer er, at det kan finde ind,
hvor der er meget lidt plads – på steder, hvor
manuel parkering normalt ellers vil være den eneste
mulighed. Ved at skifte mellem for og bakgear
zig-zag’er bilen selv ind på plads. Man skal blot
styre speeder, kobling og bremse, hvad de færreste
bilister har problemer med. Vi afprøvede systemet i
et ”hul” på 4,65 meter, men man kan anvende det helt
ned til i nabolaget af 4,3 meter.
|