Når man er kommet sig over det efter vores
opfattelse meget fine og pågående design af Mazda3,
rejses 10.000 kroners spørgsmålet: Kan bilens
køreegenskaber leve op til udseendet – et udseende,
som i øvrigt underbygges af kabinedesignet, og her
er der fuld harmoni.
Svaret er ganske enkelt: Ja.
Lad os forklare:
Et dynamisk design stiller krav om dynamiske
køreegenskaber. Hvad er så det? Flere ting: For det
første forventes en præcis styring. Her er der intet
at anke over og Mazda har da også tilladt sig at
gøre styringen mere direkte end tilfældet var i
forgængeren.
Af komfortmæssige grunde foretrækker vi Mazda3 med
16” fælge og almindelige dæk i stedet for de 18”
fælge med lavprofildæk, der hører til Optimum
udstyrsversionen. Det ville normalt gå ud over
styrepræcisionen, men det er marginalt i Mazda’en, i
særdeleshed på plane asfaltveje med hurtige kurver.
Her styrer Mazda3 præcis derhen, hvor man vil have
den, med både den ene og den anden type hjul.
18" alufælge.
Så er der balancen. Af naturlige (læs:
lovgivningsmæssige) grunde har vi ikke prøvet Mazda3
ved høj fart. Men ved hurtig landevejskørsel i
området syd for Barcelona, hvor de første
internationale prøvekørsler af Mazda3 fandt sted,
skulle der meget til at slå Mazda3’en ud af kurs.
Det kan til dels skyldes den forholdsvis lange
akselafstand, som, uden at det virker djærvt i
snævre kurver, sikre retningsstabilitet og beskeden
reaktion på ujævnheder. Det hele er meget lig
oplevelsen i den større Mazda6.
Utrolig lydløs
Speederresponsen er helt OK, men 120 hestes motoren
virker ikke så kraftfuld. Følelsen bedrager
imidlertid. Det tager nemlig under 9 sekunder for
Mazda3 med 2-liters 120 hestes benzinmotor at nå de
100 km/t. Det kan tillægges et retlinet
accelerationsforløb, men også, at bilen er så
utrolig lydløs. Det er faktisk lige før, at man tror
at motoren ikke er i gang, når man drejer
startnøglen.
Den manuelle gearkasse kan der ikke sættes en finger
på. Vi prøvede imidlertid bilen med automatgear og
samme motor. Det var knap så overbevisende: lidt
utidige gearskift på gearkassens egne præmisser og
ikke så villig reaktion, når man skiftede manuelt.
Dejlig diesel
Fuld kompensation fik man så, når man i stedet kørte
dieselvarianten med 150 hestekræfter og automatgear.
Masser af kræfter, et dejligt tryk på fronten
(dieselmodellen vejer 110 kg mere end 2-liters
benzineren), som absorberede lidt flere af de små
ujævnheder, og superhurtigt og præcist gearskifte,
som var der tale om en dobbeltkoblingsgearkasse.
Hvad køreegenskaberne angår, er dieselbilen klart at
foretrække.
Mazdas automatiske transmission
virkede
fortræffeligt i dieseludgaven.
2,2-liters dieselmotoren.
I sammenligning med konkurrenterne, hvilke Mazda
bl.a. definerer som VW Golf, Toyota Auris og den nye
Peugeot 308, er Mazda3 længere og naturligvis også
lidt mere rummelig. Det er dog ikke den helt store
forskel, hverken i bagagekapacitet eller kabineplads
– men Mazda3 har en langt mere aerodynamisk form og
det ”betales” der lidt for. Bagsæderyglænene kan
lægges ned og efterlader derved en næsten plan
læsseflade.
Udstyret
Det er dog ikke utænkeligt, at mange købere til
traditionelt større biler kunne finde en Mazda3
interessant, fordi den parrer gode køreegenskaber,
og regulære pladsforhold med et sofistikeret og
sportsligt design. At den så også både
udstyrsmæssigt og prismæssigt er i særklasse kommer
den næppe til skade…
Udstyret er en sag for sig. Et er, at Core-udstyret
er omfattende, et andet, at Vision udstyret for en
mer-sum på 30.000 kroner er omfattende. Men Mazda
har gjort et stort nummer ud af at sikre kunderne
mulighed for, enten gennem udstyrsversion eller
gennem tilkøb af ekstraudstyr bl.a. at få head-up
display, nøglefri adgang og tænding, parkerings
sensorer for og bag, Bi-Xenon forlygter, navigation
og et herligt Bose lydsystem.
Men man tilbyder også adaptiv fartpilot med Smart
City Stop og advarsel om for nærgående trafikanter
ved høj fart. Aktivt kurvelys, Lane Departure
Warning og fjernlyskontrol er også nye optioner.
|