Det kan næsten ikke gå galt. Mazda’s nye 3’er er
skarp på den treenighed, som får bilkøbere til at
træffe det endelige valg: Designet er lige i øjet,
priserne er så skarpe, at det er lige før man
spørger, om Mazda nu skal være en discountbil, og
køreegenskaberne er bedre end noget, Mazda tidligere
har præsteret i den nedre del af mellemklassen.
Det sidste skal der så heller ikke så meget til, for
den hidtidige Mazda3 har været på markedet i
temmelig mange år og trængte til fornyelse. Man har
derfor grebet fat omkring nælden ved dens rod og
ikke bare fornyet den hidtidige bil, men skabt en
hel ny mellemklassebil ud fra samme basisfilosofi,
som allerede har givet Mazda6 utrolig succes.
SKYACTIV
De tekniske elementer er baseret på det, Mazda
kalder SKYACTIV. Ordet indebærer, at man har
optimeret kendt teknologi og forfinet den i en sådan
grad, at den udmærket kan hamle op med og i mange
tilfælde overgår konkurrenternes forsøg på at opnå
lignende effektivitet ved hjælp af alternative
løsninger. For eksempel er basismodellen udrustet
med en 100 hestes benzinmotor, en ganske almindelig
1,5 liters 4-cylindret rækkemotor uden turbolader.
Med den i maskinrummet kan Mazda3 køre ikke mindre
end 20 kilometer pr. liter benzin. Og prisen for
denne ”indstigningsmodel” er blot 200.000 kroner –
inklusive udstyrselementer som aircondition,
sædevarme, el-sideruder både for og bag etc. – og
også fartpræstationerne er udmærkede.
2-liters benzinmotoren.
Mazda forventer dog, at det blive den kraftigere 120
hestes variant med det højere ”Vision”
udstyrsniveau, som vil blive købt mest af det danske
publikum, når den kommer til landet i begyndelsen af
november. Da er listeprisen godt nok steget til
247.000 kroner, men så får man foruden flere
hestekræfter også 16” alufælge, en 7”
berøringsskærm, 2-zone klimaanlæg, fartpilot,
parkerings- regn- og lyssensorer, læderrat og meget
andet med i prisen. Også den pris er temmelig skarp.
KODO designet
Sandt at sige er det dog nok designet, som især vil
skære sig ind til danskernes hjerter. Mazda
etablerede for et par år siden en ny designlinje,
kaldet KODO. Det er japansk og betyder ”bevægelsens
sjæl”. Det betegner meget godt den dynamiske og ikke
mindst særdeles aerodynamiske, sportslige og til
dels også ret sofistikerede form, som nu også er
blevet brugt som indpakning af Mazda3.
Det er ingen hemmelighed, at vi ikke var overvældet
af begejstring over KODO designet til SUV’en, CX-5.
Til Mazda6 passede formfilosofien imidlertid perfekt
og til Mazda3 sidder den måske endnu mere i øjet,
fordi det sportslige element hænger godt sammen med
den mere kompakte form og ikke mindst
hatchback-designet.
Mazda3 vil dog blive markedsført både som hatchback
og sedan – men traditionelt vil det være udgaven med
tophængslet bagklap, der appellerer mest til
danskere. Vi er et gør-det-selv folkefærd, som har
brug for biler med fleksible brugsmuligheder. I
øvrigt er H/B-udgaven kortere end sedan’en – på
samme måde som Mazda6 stationcar er kortere end
Mazda6 sedan. Men prisen er den samme, uanset
hvilken karrosseriform, man vælger.
Mazdas næstmindste
”For Mazda er den nye 3’er utrolig vigtig,” fastslår
Mazda’s danske direktør, Nils Nyrup i forbindelse
med de første internationale prøvekørsler, som fandt
sted i området syd for Barcelona i Spanien. ”Det
forklarer også vores aggressive prissætning. Vi har
ikke en helt lille bil i modelprogrammet, vores
mindste er Mazda2, men heldigvis udgør C-segmentet
en stor og stadig stigende andel af danskernes
bilkøb, fordi, tror vi, at mange bilkøbere efter at
have købt en minibil opdager, at de har brug for
mere plads.”
”Mazda3 er både rummelig, den ser attraktiv ud og
kører rigtig godt. Og så har vi valgt, at den
billigste variant har alt det, man har brug for – og
derfor er der både aircondition, el-ruder for og
bag, sædevarme og avancerede sikkerhedssystemer som
dæktryksovervågning, hill launch assist og
ratbetjening af audiosystemet med i prisen. Også USB
og AUX-indgange er standard,” fastslår Nils Nyrup og
tilføjer, at man da også forventer at sælge mellem
1500 og 2000 biler på det danske marked.
Mazda3 kommer i tre udstyrsvarianter, Core, Vision
og Optimum. Med et prisspektrum fra 200.000 kroner
til 325.000 er der lidt for enhver pengepung. Fælles
for dem alle er, at man får meget bil for pengene og
meget udstyr, også når man betaler mere end ”Core-prisen”.
Link til importøren |