Jaguar har en erklæret målsætning om at udvide
modelpaletten i de kommende år. Men lige nu sætter
man fokus på firehjulstræk, eller All Wheel Drive,
som man har valgt at kalde det.
Der er tale om et elektronisk styret firehjulstræk,
bl.a. udviklet på grundlag af de erfaringer,
koncernen besidder fra Land Rover familieskabet. Der
er tale om yderst avancerede systemer, som på basis
af hundred målinger i sekundet konstant fordeler de
mange motorkræfter til de hjul, der måtte have det
bedste vejgreb.
Og det sker på en måde, hvor der på den ene side
sikres fremdrift og samtidig opnås fuldstændig
stabilitet i bilerne, viste de første prøvekørsler
på de snedækkede norske vinterveje.
Forbedret sikkerhed – hvis man kan styre det
Vi havde lejlighed til at afprøve systemerne og
sammenligne med de baghjulstrukne modeller på til
anledningen anlagte udfordrende banestrækninger, og
resultatet var klart: Jaguar firehjulstrækket er så
godt som nogen af konkurrenternes, måske endda
bedre, hvad Jaguar-repræsentanterne heller ikke
holdt sig tilbage fra at fastslå.
Der findes flere indstillingsmuligheder af drivlinen
på de firehjulstrukne modeller. For det første kan
man vælge en normal eller en sne-indstilling.
Sidstnævnte medfører, at kræfterne overføres
blødere, ikke mindst i form af en nedsat
speederrespons. For det andet kan man vælge en
to-trins udfasning af ESC-virkningen.
Uden stabilitetsprogram
Slår man de elektroniske stabilitetsprogrammer helt
fra, får man det mest ærlige indtryk af
kraftoverførslen og den falder på ingen måde
igennem. Føreren skal blot arbejde lidt mere for at
hindre afkørsel, når man kører med kraftig
baghjulsudskridning.
Med en smule øvelse hjælper det avancerede
firehjulstræk også til at gøre denne disciplin mere
sikker. Men det kræver altså en smule øvelse, og det
følger ikke nødvendigvis med, blot fordi man har
spenderet 50.000 kroner oven i prisen for at få to
ekstra drivaksler.
ESC er sikker
Med fuld ESC-virkning er det ikke sjovt, men
sammenkoblingen af firehjulstræk og de elektroniske
hjælpemidler øger sikkerheden, fordi mange
vanskelige trafiksituationer bedre vil kunne
håndteres med denne kombination.
Vi kan kun opfordre til, at ethvert salg af
Jaguar-biler med AWD inkluderer et køreteknisk
kursus. Det er ikke kun underholdende, men også
gavnligt for den, der gerne vil hindre at Jaguar’en
har buler, når den køres i garage. |