Med træk på alle fire hjul forstærker Jaguar
indsatsen på verdensmarkedet. Frem til år 2020 vil
man øge salget med 300 procent, og endnu mere i
Danmark, hvor British Car Import fra 1. april er
eneleverandør af de legendariske britiske
luksusbiler.
Det skal ske ved at supplere de eksisterende
model-linjer med nye, sandsynligvis også mindre og
billigere modeller, afslørede Jaguars repræsentant,
Damien Williams i forbindelse med en præsentation af
bilerne ved et særligt sports-køreevent i snedækket
terræn nordøst for Kongsvinger i Norge. Lige nu sker
det dog med introduktionen af elektronisk
firehjulstræk på modellerne med den allerstærkeste
motor, en potent 340-hestes V6 benziner, som fås
både til den ”lille” Jaguar, XF, og den fashionable
XJ.
Bedre biler
Forhistorien er: Da Ford i 2007 frasolgte Jaguar til
den indiske industrigigant og bilproducent Tata, var
Land Rover også en del af aftalen. Siden har begge
fabrikker med Tata penge i ryggen øget
produktudviklingen markant. Man har bygget videre på
den kraftige kvalitetsforbedring, Ford ejerskabet
havde ført med sig, og resultatet er blevet nogle
meget fine biler, der er ligeså gode som eksklusive
biler forventes at være.
Hidtil har Jaguar været importeret til Danmark af
Nellemann A/S, der også står bag importen af så
forskellige bilmærker som Aston Martin og Kia. Det
danske Nic Christiansen-firma, British Car Import,
stod for importen af Land Rover til de skandinaviske
lande og siden 2009 også Jaguar i Sverige. Fabrikken
ønskede at rationalisere importen til Skandinavien
og det var naturligt, at lægge Jaguar-ansvaret i
hænderne på British Car Import, som pr. 1. januar i
år også har importeret Jaguar til Norge og pr. 1.
april vil være eneimportør i Danmark efter at
Nellemann og BCI har delt importørrollen i et par
år.
Nellemann fortsætter som autoriseret Jaguar-værksted
og har erklæret, at man også fremover vil sælge
Jaguar-biler i Danmark, formentlig baseret på en vis
form for parallelimport af mere eller mindre nye
biler.
Jaguar i Danmark:
Fra 1. april 2013 er British Car Import eneimportør
af Jaguar og Land Rover i Danmark, Norge og Sverige.
I Danmark sælges Jaguar fra forretninger i Aarhus og
Birkerød nord for København.
Der findes tre modeller på markedet: XF og XJ samt
sportscoupéen XK. XF findes desuden i en slags
stationcarudgave, et svar på Mercedes CLS
Shootingbrake, i Jaguar regi kaldet Sportbrake. I
spidsen for den skandinaviske salgsorganisation står
den erfarne Land Rover mand, Per Temmesen, som i
Danmark har overladt salgsansvaret til Erik
Ladegård.
Ladegård fastslår, at hvor man internationalt vil
øge salget med 300 procent frem til år 2020 (der
sælges for tiden i nabolaget af 50.000 biler
internationalt), satser man på endnu højere tal i
Danmark. Her ligger salget i nabolaget af 40
eksemplarer om året – og med den seneste
produktoffensiv burde den alene danne grundlag for
en væsentlig forøgelse.
Kvalitetsforbedringer
Hos Jaguar i Danmark er man udmærket klar over, at
det britiske bilmærke lider lidt under fortidens
synder, hvor kvalitet ikke var det, der kendetegnede
bilerne.
”Der skete en kraftig forbedring i Ford-tiden,”
fortæller Per Temmesen ”og den kvalitetsforbedring
er siden øget, så vi i dag ikke mærker nogen forskel
på Jaguar-biler og andre biler i samme kategori.”
Det ligger i luften, at familieskabet med Land
Rover, som i den grad kendetegnes ved top-kvalitet,
både direkte og indirekte sikrer et endnu bedre
niveau i fremtiden.
|