Hyundai har al mulig grund til at være stolt af den
nye lille i10. Bilen, som er designet i Europa, og
som sammen med 22 kommende nyintroduktioner i de
næste 2-3 år skal løfte den koreanske bilfabriks
europæiske markedsandel fra 3,5 til 5 procent, er
optimeret ud fra al tænkelig viden og erfaring fra
såvel konkurrenterne som Hyundais søstermærke KIA.
Resultatet er blevet en velkørende, komfortabel og
gennemarbejdet lille bil, der på alle punkter er
større end konkurrenterne. Også målt i centimeter.
Det eneste svage punkt er motorerne, der godt nok
forbrugsmæssigt og funktionsmæssigt er helt på
niveau med dagens standarder (enliters benzinmotoren
med særlige øko-dæk på kører 23,3 km/l), men måske
er knap så spændende og accelerationsstærke som
bilens køreegenskaber lægger op til. Så det vil ikke
overraske, hvis der dukker ny teknik op indenfor de
næste par år – det er dog ikke noget, der blev talt
om i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, som fandt sted på solskinsøen,
Sardinien.
Den motormæssige udfordring
Måske var det også bare de mange kurver og
stigninger på Sardinien, der snød det første
køreindtryk. På plane danske landeveje, hvor
Himmelbjerget og Storebæltsbroen er den største
højdemæssige udfordring, vil i10’eren sikkert klare
sig upåklageligt. Og vil man have flere kræfter end
den lille 3-cylindrede 1-liters motor på 66
hestekræfter kan præstere, er den velkendte, men
moderniserede 1,25 liters 4-cylindrede maskine en
option. En sådan motor tilbyder konkurrenterne som
hovedregel ikke og med sine 87 hestekræfter klarer
den naturligvis fartforventningerne bedre. 0-100
km/t på 12,3 sekunder er helt i orden.
1-liters motoren på 3 cylindre præsterer 66 hk.
1,25 liters motoren leverer 87 hk og
en roligere motorgang.
Det mest iøjefaldende ved den nye Hyundai i10 er den
nye Hyundai i10… Den ser ikke bare meget bedre ud
end forgængeren, den ser ganske enkelt bare godt ud.
Hyundais nye designlinje, der også omfatter de andre
nye biler, som fabrikken har lanceret i de sidste
år, i20, i30 og ikke mindst i40, klæder i10 utrolig
godt. På den måde har man skabt en visuel attraktiv
og dynamisk og bil, som har givet designerne lov til
at optimere interiørdesignet såvel som praktiske
funktioner og rummelighed.
Mest plads
Hyundai i10 er den mest rummelige bil i A-segmentet,
har man regnet sig frem til på fabrikken. Her
forklarer man, at i10 ligger på kanten til klassen
over (det såkaldte B-segment), men længden på 3,67
meter klassificerer den uomtvisteligt i
mini-kategorien. Forklaringen er, at i10 er bredere
end de andre. Så meget, at man bag rattet fornemmer,
at bilen er større end tallene siger. Den
fornemmelse har også meget med kabineindretningen at
gøre, og overraskende er det derfor at konstatere,
at den nye i10 er 4 cm lavere end den hidtidige. Det
har desuden medført, at den nye bil er klassens mest
aerodynamiske.
I tørre tal disponerer man over 252 bagagerumsliter.
Men mere interessant er det, at en i10 altid er
4-dørs og man har rimelig benplads på bagsædet. En
af mange og dermed også meget sigende detaljer er,
at bagsædepassagererne har god plads til fødderne
(som man kan få ind under forsæderne, selv når disse
er indstillet i laveste position), til loftet og
over skuldrene. Der er oven i købet plads til tre af
dem (altså bagsædepassagerer). Det er ikke
nødvendigvis tilfældet i A-segment biler. Fortil
finder man f.eks. også et stort handskerum, af den
slags, der vipper ud, så indholdet ikke havner i
skødet på forsædepassageren, når man træder
speederen i bund.
Kvalitetsindtrykket bilen igennem er højt, et godt
materialevalg i kabinen og den højt opslående
bagklap er gedigen.
Komfortabel affjedring
Hyundai i10 er sat op med høj affjedringskomfort som
målsætning. Det er lykkedes, den er yderst
komfortabelt affjedret og samtidig meget lydløs.
Uanset motorvalg er støjniveauet lavt og kun
forplantningen af mindre ujævnheder fra kørebanen op
igennem hjulophængene giver lidt lyd fra sig. Man
kunne frygte, at den komfortable affjedring vil
dræbe bilens styrepræcision, men det er ikke
tilfældet. I10 er ikke skabt til sportslig kørsel,
det skal man have i erindring, men det er ikke det
samme som, at den er kedsommelig at køre.
Den elektriske servostyring, som hen ad vejen har
været et kritikpunkt ved både Hyundai og KIA biler,
har man efterhånden fået så meget greb om, at man
har kunnet tillade sig at konfigurere den, så også
servostyringen hjælper med til at stabilisere bilen
ved høj fart.
Helt sin egen
Hyundai gør et stort nummer ud af at differentiere
i10 fra søstermodellen KIA Picanto. Visuelt er det
lykkedes godt, i10 er 8 cm længere, kabine indretningen er også forskellig
– langt mere end man oplever hos de to hold
trillinger fra PSA/Toyota og VW-koncernen.
Selvom
der er en del tekniske lighedspunkter har man skabte
Hyundais egen definition, f.eks. af undervognens
geometri. En del af komponenterne går igen i de to
biler, men det er der egentlig ikke noget galt i –
det ville være mærkeligt, ja næsten utilladeligt,
hvis ikke Hyundai med den nye i10 benyttede sig af
tilgangen til den erfaring og viden, som KIA har
opnået med Picanto.
Hyundai designet "Fluide Sculpture" fører i højere
grad tankerne hen på Renault Clio end på KIA Picanto.
5 års garanti
Hyundai tilbyder 5 års ubegrænset garanti på i10,
præcis som for resten af mærkets bilmodeller. Det er
dels en håndgribelig garantiordning, som køberne kan
have stor gavn af, hvis bilen har en mekanisk
defekt. Men det er også, og det er måske den
allervigtigste funktion bag garantiordningen, et
signal om, at fabrikken står ved sine produkter.
Hvis ikke de var af høj kvalitet, kunne det let gå
hen at blive en yderst kostbar affære for Hyundai.
I praksis tager man da så også ukonventionelle
midler i brug for at sikre den gode kvalitet. F.eks.
anvender man en karbonfiber-coatning af synchromesh
ringene i den nye gearkasse til i10. Karbonfiber er
et yderst stærkt og meget let materiale, som primært
kendes fra eksotiske sportsvogne og racerbiler. Det
mærkes i selve gearskiftet ved, at skiftet sker
fuldstændig gnidningsfrit. Det er lige før, det er
for meget af det gode – når man skal skifte til
bakgear, er man tilbøjelig til at trække gearstangen
i gear, selvom omdrejningshastigheden ikke helt er
parat til det. Men det må vist falde ind under
kategorien luksusproblemer.
Bagagerummet er det største i A-segmentet. |