- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Hyundai i10

Hyundai storsatser på Europa


Af Søren Clauding – 17. oktober 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai i10 i Motorradioen Del 1

Hyundai i10 i Motorradioen Del 1


Med introduktionen af den nye Hyundai i10, som vi ser på de danske landeveje i begyndelsen af 2014, sætter Hyundai en fed streg under den europæiseringsproces, der skal bringe den koreanske bilgigant i top-3 på listen over verdens største bilfabrikker.

 

Selvom Europa ikke kvantitetsmæssigt er på niveau med det konstant stigende kinesiske bilmarked, spiller Europa – eller måske snarere vi europæere – en afgørende rolle i dette forløb. Europa er nemlig retningsgivende for udviklingen af moderne personbiler, fastslår man hos Hyundai. De europæiske bilkøbere sætter derned dagsordenen for, hvordan biler skal være og ”vi” er som sådan på det nærmeste et sofistikeret forbillede ikke mindst for de kinesiske bilkøbere.

 

Det er store tal, der er tale om. I Kina blev der i 2012 solgte små 20 millioner personbiler. Tyskland, som er det største europæiske billand, ligger på den globale verdensrangliste for bilsalg på 6. pladsen med et ”beskedent” antal på bare 3,4 millioner biler. Alligevel er netop det anerkendte billand, det største europæiske bilmarked, stedet, hvor Hyundai udvikler de kommende nye biler.

 

Tocifret milliardinvestering

Med et helt nyt og moderne hovedkvarter i Frankfurt, blot et par stenkast fra det messecenter, der hvert andet år huser IAA, der da er den vigtigste europæiske biludstilling, med produktionsfaciliteter på seks europæiske destinationer, et nyt udviklingscenter på verdens mest krævende racerbane, den legendariske Nürburgring i Eiffelbjergene tæt ved et andet af fabrikkens udviklingscentre i Rüsselsheim (ja, det er dér, hvor også General Motors’ Opel hovedkvarter er beliggende) har man skabt basis for den europæiske indsats.

 

I alt har Hyundai investeret næsten 23 milliarder kroner i europæiske faciliteter, hvoraf alene næsten 4 milliarder er investeret i 2013.

 

Denne indsats skal på kort sigt øge den europæiske markedsandel, der lige nu er på 3,5 procent, til i 2016 at nå 5 procent. Netop dette forløb er introduktionen af Hyundai i10 udtryk for og etableringen af denne basis, samtidig med introduktionen af 15 bilmodeller i de sidste fem år, er også grunden til, at det har trukket lidt i langdrag med lanceringen af den nye lille Hyundai mini. Ting tager tid, selv for store bilproducenter.

 

Med rettidig omhu

Til gengæld er Hyundai i10 så et skoleeksempel på langsigtet timing. Den hidtidige i10 har længe trængt til udskiftning. Selvom den blev lanceret i 2008 og som sådan ikke har så mange år på bagen, er den for længst blevet overhalet indenom, især af de populære mini’er fra VW-gruppen, VW up!, Skoda Citigo og SEAT Mii, men også af biler som f.eks. Chevrolet Spark og trillingerne i PSA/Toyota samarbejdet, Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1.

 

Også Hyundai-koncernens egen storspiller, KIA, har med Picanto et stærkt kort i mini-klassen. Når Hyundai først nu er klar med en ny i10 er det med velbegrundet hu, eller som hæderkronede A.P. Møller ville have udtrykt det: Et resultat af rettidig omhu.

 

Ikke bare er strategien nu klar, produktionsfaciliteterne er også parat til at kunne løfte opgaven og alt imens konkurrenterne (og naturligvis også Hyundais hidtidige i10) har modnet markedet for småbiler, har Hyundai forberedt lanceringen af det vel nok bedste kort i kampen om ”A-segment” kunderne.

 

Det bedste af det bedste

Man har nemlig lært af de andres erfaringer, snuppet det bedste fra søstermodellen KIA Picanto, pakket det sammen i den nye i10 og krydret den lille bil med en af markedets bedste garantiordninger (for mange bilkøbere måske dén allermest attraktive ordning) og er dermed parat til at tage sin velfortjente andel af salget til de i alt 1,4 millioner europæere, der i 2016 forventet vil købe en A-segment bil. Det hele med den lumske bagtanke, at bjergtage det kolossale kinesiske marked ud fra devisen: Se, hvad vi kan i Europa – den bil må også være noget for jer, kære kinesere.

 

Og det kan vi europæere jo egentlig bare glæde os over…

Læs også: Den lille Hyundai i10 er stor på den >>>


 

 

 

Selv den lille 3-cylindrede 1-liters benzinmotor er helt sin egen, men baseret, naturligvis, på erfaringerne med KIA Picanto.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt