Læs også: Honda Civic Tourer - Stilren, elegant,
velkørende og funktionel >>>
De første internationale prøvekørsel af den nye
Honda Civic Tourer fandt sted på vejene omkring Rom
i Italien. De er ikke alle lige jævne og minder på
mange måder om danske kørselsforhold. De er dog
væsentlig mere kuperede end det, vi finder i
Danmark, og især de mange stigninger gik ud over 1,8
liters benzinmotoren, som nu ellers er en lydløs,
vibrationsfri oplevelse, men ikke så godt i harmoni
med bilen som den potente og næsten nye 1,6 liters
diesel.
En Honda Civic Tourer vinder nemlig meget på
landevejen, fordi den styrer yderst præcist, den er
i god balance, den lader sig ikke påvirke
nævneværdigt af ujævnheder og er som sådan både
sjov, spændende og troværdig.
Adaptiv baghjulsaffjedring
Det har Honda teknikkerne forsøgt at underbygge ved
hjælp af et nyt justeringssystem til
baghjulsophænget. Hvor en stationcars køreegenskaber
typisk lider kraftigt ved fuldt læs, har Honda skabt
et vægt-følsomt system, der omdanner tekniske
iagttagelser ved belastning til justering af de
bageste støddæmpere. Man kan desuden som fører vælge
mere eller mindre hård affjedring. Men det gælder
alene baghjulsophænget og det er i sig selv et
usædvanligt valg.
Begrundelsen er netop, at systemet først og fremmest
skal understøtte bilens belastning ved læs, så man
kan fastholde køredynamikken. Da man desuden har
arbejdet med opsætningen af såvel forhjulsophæng som
baghjulsophæng, afhængig af motortype (og –vægt) og
allerede derigennem tager tingene ret alvorligt, får
man som fører både en god køreoplevelse og en stor
sikkerhed for troværdige køreegenskaber under
forskellige forhold.
Geniale bagsæder
Funktionelt vinder Civic Tourer naturligvis i kraft
af det geniale bagsædesystem. Under bagsædet finder
man i de fleste biler en brændstoftank. I en Civic
er tanken patenteret placeret længere tilbage og
derfor er der plads under siddefladerne. Det giver
større frihed til at bevæge fødderne hos
bagsædepassagererne, fordi forkanten af sæderne
understøttes af en kraftig bøjle. Når siddefladen
foldes op, anvendes bøjlen til at fastlåse sædet i
opret position, en yderst enkel operation, der tager
2 sekunder og kan gøres med en hånd. Sæderne er i
øvrigt asymmetrisk delt og kan individuelt
indstilles i begge sider.
Når bagsæderyglænene skal lægges ned i vandret
position, for at øge bagagerummets størrelse (helt
op til 1668 liter) glider sæderne ned i tomrummet
under siddefladerne, ryglænene lægger sig ovenpå og
derved bliver bagagerumsgulvet helt vandret og helt
plant. Også den operation er helt enkel.
Gennemtænkt bagagerum
I selve bagagerummet er adgangen let, læssehøjden er
lav (56,5 cm), bagklappen er stor og let. Og vil man
anvende pladsen under bagagerumsbunden, kan den løse
bund enten tages ud eller vippes op og holdes fast
under bagagerumsdækkenet (af rullegardintypen), mens
man betjener det dybe rum der f.eks. har plads til
to stykker bagage med samme dimensioner som
håndbagage i fly. Bag rummet er yderligere et rum,
der er beregnet til bagagerumsdækkenet, når det ikke
er i brug. Det hele er let at betjene og godt
gennemtænkt.
Honda bygger eksklusive biler. Deres design er unikt
og det oplever man bl.a. fra førersædet, hvor man
ser bilens primære instrumenter henover ratkransen,
et såkaldt head-up display, indpakket i et fancy
design. Lidt i stil, i øvrigt, med Peugeots
løsninger i 2008, 208 og 308 modellerne.
Og sammen med Civic Tourer implementerer fabrikken
en række hjælpesystemer, som bortset fra det
adaptive støddæmpersystem på bagvognen, også
fremover kan leveres til Civic 5-dørs, bl.a.:
Adaptiv cruisecontrol
Fartpilot, der reducerer hastigheden, hvis man
kommer for tæt på en forankørende bil.
Vognbaneassistent
…registrerer vognbaneskift og sender et signal, hvis
ikke man har blinket af.
Registrering af trafikskilte
…genkender trafikskilte og viser dem på bilens
multiinformations display. Op til to ad gangen.
Blindvinkelassisten
…sender et signal, hvis et andet køretøj befinder
sig i bilens blinde vinkel.
Aktiv City Bremse
…aktiverer automatisk bremserne, hvis der er risiko
for kollision, ved hastigheder under 30 km/t.
Advarsel om frontalkollision
…advarer vha. af et blinkende symbol ved hastigheder
over 15 km/t.
Automatisk fjernlyssystem
…blænder ned, når man i mørke nærmer sig en
modkørende bil.
Bakzoneassisten
…placeret i bilens bageste hjørner, sender signal,
når man bakker ud fra en vinkelparkering og
registrerer et andet køretøj, der nærmer sig fra den
ene eller den anden side. |