Læs også: Honda Civic Tourer scorer på funktion og
landevej >>>
Selvom der sælges rigtig mange småbiler, både i
Danmark og i Europa, er salget af de kompakte
mellemklassebiler også stigende. Desuden køber
europæere traditionelt mange stationcars. Derfor er
der god mening i, at sende en helt ny stationcar på
markedet netop nu – og det er præcis, hvad japanske
Honda har gjort med Honda Civic Tourer.
I Danmark kommer vi til at se den nye bil sidst i
februar med officiel lancering i marts, og selvom
den er prissat, så den billigste variant koster
260.000 kroner, er det en bil, som især de kræsne
bilbrugere vil have let ved at brænde varm på. Bilen
er nemlig gennemarbejdet fra ende til anden, den er
sofistikeret, har eminente funktionelle løsninger,
den kører glimrende og vil man betale flere penge
for sin nye Honda Civic Tourer, er der mulighed for
at tilkøbe en bred vifte af både funktions- og
sikkerhedsløsninger.
Diesel er bedst
Største svaghed er den velkendte 1,8 liters
benzinmotor, som i perspektiv af, at en stationcar
ofte vil slæbe rundt på mere end en 5-dørs bil,
virker mindre effektiv end den fortsat ret nye
120-hestes diesel. Men det er da også den eneste
svaghed. Resten er lutter roser, herunder også en
buket netop til dieselmotoren, som passer perfekt
til Civic Tourer.
Tourer-designet er i vores optik ret vellykket.
Endnu mere vellykket end Civic 5-dørs, hvor nogle,
måske med rette, opponerede imod bagpartiet, som
indrømmet, også er ret særegent. Toreren er til
gengæld usædvanlig elegant, aerodynamisk og potent.
Bemærk i øvrigt små detaljer som vindflapper på
siden af baglygteglassene og på siden af bagklappens
rude. Bilen måler lige godt 4,5 meter i længden –
det giver en lethed, som ofte savnes i de større
stationcars på i nærheden af 5 meters længde.
De magiske sæder
Det er endda opnået uden tab af kabineplads, hvor
det geniale bagsædesystem, når sæderne bruges til at
sidde på, giver ekstra god plads til fødderne.
Derved er Civic Tourer en ideel rejsebil – hvilket
underbygges af, at bagagerummet tilbyder ikke mindre
end 624 liter regulær bagageplads, hvoraf de 117
godt nok er placeret under bagagerumsbunden og ikke
tillader plads til reservehjul.
Bagsædesystemet, som Honda kalder ”magiske sæder”,
har Civic Tourer arvet fra de øvrige kompakte Honda
modeller. Siddefladerne kan slås op som biografsæder
og fastlåses i opret position. Derved har man
bagageplads i hele bilens højde og det gør den
anderledes fleksibel. Hvis bagsæderyglænene i øvrigt
lægges ned, forsvinde siddefladerne ned imod
vognbunden og derved opstår der et fuldstændig plant
bagagerumsgulv. Et ret snedigt system.
Bagklappen er æstetisk afrundet og derfor er
bagagerumsdækkenet af rullegardintypen (der glider
væk, når man trykker det på kanten) suppleret af et
lille gardin, indvendigt under ruden. Bagklappen er
i sig selv forbavsende let og læssehøjden er blandt
de laveste i klassen.
Halvt sin egen
Honda Civic Tourer er baseret på Civic 5-dørs.
Populært sagt er de to biler ens fra midterstolpen
og fremefter. Bagtil er Touren 23,5 cm længere end
5-dørs udgaven og da bilen lægger op til at blive
læsset, har Honda udviklet et nyt adaptivt
støddæmper system, som justerer dæmpningen på
baghjulene, tilpasset bilens vægt og de aktuelle
kørselsforhold. Systemet muliggør også valg mellem
tre køreindstillinger – Dynamic, Normal og Comfort.
Uden læs er forskellen begrænset, men kan dog
mærkes.
Systemet koster 10.000 kroner oveni listeprisen og
ønsker man den samlede elektronik-pakke, stiger
prisen kun med yderligere 15.000 kroner.
Tilkøb udstyr
I øvrigt er udstyr til en Honda Civic noget, der er
værd at overveje. Basis-udgaven ”S” har godt nok
udstyr som elektriske sideruder både for og bag,
multijusterbart rat, 16” alufælge og fjernbetjent
centrallås, men så er det stort set også sagt. Ingen
aircondition, ingen el-justerbare sidespejle, ingen
radio og nok så væsentligt: Intet rum under
bagagerumsdækkenet. Altså også mindre bagageplads.
Men den har dog både de magiske sæder og ikke mindst
den fine dieselmotor i maskinrummet – det er et
stort plus. I den lidt lettere S-udgave kører man
oven i købet 26,3 km/l.
Honda forventer imidlertid, at de bedre udrustede
modeller vil være dem, køberne går efter. Med 142
benzinheste får man Comfort-udstyret med i prisen på
270.000 kroner. Betaler man 290.000 kroner, kan man
enten få endnu mere udstyr eller dieselmotoren
oveni. Og allerede Comfort-udstyret løfter bilen en
klasse: Det inkluderer klimaanlæg, el-justerbare og
-opvarmede sidespejle, radio (fjernbetjent fra
rattet) med USB/AUX stik og fire højtalere,
bagrudevisker, fartpilot med fartbegrænser,
bagagerumsdækken og det vigtige rum under
bagagerummet.
Det såkaldte ”Sport”-udstyr koster 10.000 kroner
mere end Comfort-udstyret og det er hér, man får
mest mere-værdi for pengene: Forlygtevaskere,
tågeforlygter, 2-zone klimaanlæg, regnsensor,
læderrat, sædevarme, armlæn på bagsædet, 6
højtalere, Bluetooth og bakkamera. Sidstnævnte er en
stor hjælp, for udsynet bagud er ikke verdens
bedste. |