Dacia i Motorradioen Del 1: Interview med Søren
Hyltoft - Pressechef for Renault og Dacia
Dacia Sandero er baseret på platformen fra den
tidligere Renault Clio, der som bekendt blev fornyet
for kort tid siden (læs
vores seneste test af den næstsidste generation Clio
hér >>>) og er med sine godt 4 meters længde
stort set ligeså stor .
Den kører udmærket, men er ikke udpræget spændende.
Den er udstyret med samme 84-hestes Renault motor
som Lodgy og i kraft af sin størrelse er fart
præstationerne bedre. Imidlertid fornemmes pladsen
dårligere udnyttet.
Det beror på prisen
Den får det imidlertid nok sværere på det danske
marked, hvor de billige biler favoriseres af
afgiftslovgivningen. Prisen er ikke fastsat endnu,
men der tales om startpriser i nabolaget af 110.000 kroner.
Imidlertid er priskonkurrencen også meget stor i
denne kategori og Dacia Sandero får vanskeligt ved
at hamle op med tilbudsvarianter af f.eks. Opel
Corsa og Fiat Punto.
Højbenet Sandero Stepway
Sandero’en kommer i øvrigt i en særlig højbenet
variant med tilnavnet ”Stepway”, der har 4 cm større
frihøjde. Det er den, der sælges flest af blandt
Sandero varianterne og den forøgede frihøjde har
sikkert sin andel i succes’en, men den kører ikke så
godt på plan vej som den ”lave” Sandero.
|