| 
							
							
							 Dacia i Motorradioen Del 1: Interview med Søren 
							Hyltoft - Pressechef for Renault og Dacia 
 
							
							
							 Dacia i Motorradioen Del 2: Sådan kører Dacia Lodgy 
 
							Hvorfor betale mere for sin bil end højst 
							nødvendigt? Det har mange bilkunder realiseret i de 
							seneste år, hvilket fortrinsvis har medført, at der 
							er blevet købt rigtig mange af de allermindste ”mikrobiler”. 
							Men mon ikke ret mange køb alene har skyldtes de 
							lave priser? 
							  
							Det er i hvert fald filosofien bag, at det 
							Renault-ejede bilmærke, Dacia, nu skal introduceres 
							i Danmark. Det kommer til at ske midt i april måned 
							med udgangspunkt i, at Dacia allerede har opnået 
							kolossal succes på de fleste europæiske markeder. 
							Man forventer at producere over 500.000 biler i det 
							kommende år, dels på den oprindelige fabrik i 
							Rumænien, dels på en helt ny og miljørigtig fabrik i 
							Marokko. 
							  
							Attraktiv prissætning 
							Fælles for Dacia bilerne er, at de prissættes mindst 
							en klasse under niveauet for de biler, de 
							konkurrerer med. Det indebærer, at den første af de 
							Dacia modeller, vi kommer til at se i Danmark i de 
							kommende år, en yderst rummelig 5-7 personers 
							multibil ved navn Lodgy, vil bliver solgt til priser 
							fra – og hold nu fast – 130.000 kroner. 
							  
							Viften af modeller fra Dacia er forholdsvis 
							beskeden. Foruden Lodgy vil Renault i Danmark via 32 
							forhandlere (som forventelig snart bliver til 36) 
							senere på året lancere en mindre mellemklassebil, 
							Sandero, til priser fra 110.000 kroner. Siden kommer 
							Duster i begyndelsen af 2014. Sidstnævnte er en 
							full-size firehjulstrukken SUV, baseret på 
							undervognen fra den meget populære Nissan Qashqai 
							(Renault og Nissan har gennem en årrække haft en tæt 
							alliance). 
							  
							Netto, IKEA samt hennes & Mauritz 
							Renault i Danmark gør ingen hemmelighed af, at Dacia 
							bilerne er billig-biler. De sammenligner selv med 
							Netto-supermarkederne, Hennes & Mauritz tøjkæden og 
							ikke mindst IKEA – men understreger dog, at Dacia 
							bilerne ikke leveres som samlesæt. Man ønsker bl.a. 
							at gnave lidt i det lukrative danske brugtbilmarked 
							og tilbyder fabriksnye alternativer til 3-4 år gamle 
							brugte biler. 
							  
							En nybils fabriksgaranti på ikke mindre end tre år 
							(samme niveau som Toyota, men dog ikke helt på 
							niveau med KIA og Hyundai), der er et år bedre end 
							Renault giver på bilerne, der bærer Renault navnet, 
							skal medvirke til at understrege, at selvom Dacia er 
							billige biler er kvaliteten i orden. 
							  
							Succes i Sverige 
							Dacia har opnået særlig stor succes i billande som 
							Tyskland og Frankrig og siden 2009 også i Sverige. 
							Derfor var det netop på de svenske vinterveje nord 
							for Stockholm, at Renault Danmark præsenterede de 
							modeller, der kommer til landet henover året. De 
							findes nemlig allerede på det svenske marked. 
							  
							At det er billige biler blev underbygget af 
							førstehåndsindtrykket af Lodgy, Sandero og Duster. 
							Men sat i forhold til, hvad man ellers kan få for 
							samme penge, er priserne mere end rimelige. Det er 
							netop forholdet mellem det man får og det man 
							betaler, kunderne skal forholde sig til. Det er ikke 
							nødvendigvis det nemmeste her i verden, for det er 
							svært at holde ikke alt for gode køreegenskaber op 
							imod kolossale mængder af plads i f.eks. Dacia Lodgy. 
							Hvilken kategori tilhører den? Svaret er måske: Sin 
							helt egen, på samme måde som det i begyndelsen også 
							var vanskeligt at kategorisere 
							discount-supermarkederne, da der kun var få af dem. 
							  
							Forskellen er mindre 
							Materialevalg og funktionalitet er ikke helt på 
							niveau med de mest moderne biler fra såvel Renault 
							som de andre europæiske bilfabrikker, men bilerne er 
							meget tættere på de vesteuropæiske bilmærker end 
							eksempelvis Lada og måske også de indiske biler, der 
							kunne tænkes at komme hertil indenfor en overskuelig 
							tid. Det hænger sammen med, at der i vidt omfang er 
							anvendt Renault komponenter i Dacia bilerne. 
							  
							Og der er da næppe heller nogen tvivl om, at Renault 
							med Dacia har fat i den lange ende. I Danmark har vi 
							i de sidste finanskriseprægede år ændret købsvaner. 
							Danskerne har for længst gjort op med 
							luksus-supermarkedernes urimeligt høje 
							dagligvarepriser (sammenlignet f.eks. med 
							nabomarkederne i Tyskland og til dels også i 
							Sverige). Og de svenske lavpriskæder tjener helt 
							legalt ret godt på den danske befolknings 
							sparebudgetter. 
							  
							Værditabet kan spille ind 
							Helt så enkelt er det naturligvis ikke at vurdere 
							Dacia succesmuligheder, for udgiften til en bil er 
							ikke alene givet af anskaffelsesprisen. Skal den på 
							et tidspunkt sælges igen er det værditabet, man skal 
							regne med, og det er ikke rigtig til at kalkulere 
							for så helt nye biler. Dertil kommer 
							driftsudgifterne. 
							  
							Hvad det sidste angår, er Dacia i hvert fald ikke 
							ringere positioneret end konkurrenterne i samme 
							størrelseskategori. Hér nyder både fabrikken og 
							kunderne godt af, at det også er moderne teknik fra 
							Renault, der findes i motorrummene. Eksempelvis kan 
							diesel-versionen af den store Lodgy køre næsten 24 
							km/l. 
							  
							Det er muligt, at effekten på 90 hk ikke helt er på forkant af udviklingen med de nævnte forbrugstal, 
							men hvis ikke hestekræfter er afgørende for et 
							bilvalg, vil de allerfleste bilkunder sikkert stille 
							sig tilfreds med præstationsniveauet. En Dacia køber 
							man, fordi udgiften til bil har en væsentlig 
							betydning. 
							 |