Dacia i Motorradioen Del 1: Interview med Søren
Hyltoft - Pressechef for Renault og Dacia
Dacia i Motorradioen Del 2: Sådan kører Dacia Lodgy
Hvorfor betale mere for sin bil end højst
nødvendigt? Det har mange bilkunder realiseret i de
seneste år, hvilket fortrinsvis har medført, at der
er blevet købt rigtig mange af de allermindste ”mikrobiler”.
Men mon ikke ret mange køb alene har skyldtes de
lave priser?
Det er i hvert fald filosofien bag, at det
Renault-ejede bilmærke, Dacia, nu skal introduceres
i Danmark. Det kommer til at ske midt i april måned
med udgangspunkt i, at Dacia allerede har opnået
kolossal succes på de fleste europæiske markeder.
Man forventer at producere over 500.000 biler i det
kommende år, dels på den oprindelige fabrik i
Rumænien, dels på en helt ny og miljørigtig fabrik i
Marokko.
Attraktiv prissætning
Fælles for Dacia bilerne er, at de prissættes mindst
en klasse under niveauet for de biler, de
konkurrerer med. Det indebærer, at den første af de
Dacia modeller, vi kommer til at se i Danmark i de
kommende år, en yderst rummelig 5-7 personers
multibil ved navn Lodgy, vil bliver solgt til priser
fra – og hold nu fast – 130.000 kroner.
Viften af modeller fra Dacia er forholdsvis
beskeden. Foruden Lodgy vil Renault i Danmark via 32
forhandlere (som forventelig snart bliver til 36)
senere på året lancere en mindre mellemklassebil,
Sandero, til priser fra 110.000 kroner. Siden kommer
Duster i begyndelsen af 2014. Sidstnævnte er en
full-size firehjulstrukken SUV, baseret på
undervognen fra den meget populære Nissan Qashqai
(Renault og Nissan har gennem en årrække haft en tæt
alliance).
Netto, IKEA samt hennes & Mauritz
Renault i Danmark gør ingen hemmelighed af, at Dacia
bilerne er billig-biler. De sammenligner selv med
Netto-supermarkederne, Hennes & Mauritz tøjkæden og
ikke mindst IKEA – men understreger dog, at Dacia
bilerne ikke leveres som samlesæt. Man ønsker bl.a.
at gnave lidt i det lukrative danske brugtbilmarked
og tilbyder fabriksnye alternativer til 3-4 år gamle
brugte biler.
En nybils fabriksgaranti på ikke mindre end tre år
(samme niveau som Toyota, men dog ikke helt på
niveau med KIA og Hyundai), der er et år bedre end
Renault giver på bilerne, der bærer Renault navnet,
skal medvirke til at understrege, at selvom Dacia er
billige biler er kvaliteten i orden.
Succes i Sverige
Dacia har opnået særlig stor succes i billande som
Tyskland og Frankrig og siden 2009 også i Sverige.
Derfor var det netop på de svenske vinterveje nord
for Stockholm, at Renault Danmark præsenterede de
modeller, der kommer til landet henover året. De
findes nemlig allerede på det svenske marked.
At det er billige biler blev underbygget af
førstehåndsindtrykket af Lodgy, Sandero og Duster.
Men sat i forhold til, hvad man ellers kan få for
samme penge, er priserne mere end rimelige. Det er
netop forholdet mellem det man får og det man
betaler, kunderne skal forholde sig til. Det er ikke
nødvendigvis det nemmeste her i verden, for det er
svært at holde ikke alt for gode køreegenskaber op
imod kolossale mængder af plads i f.eks. Dacia Lodgy.
Hvilken kategori tilhører den? Svaret er måske: Sin
helt egen, på samme måde som det i begyndelsen også
var vanskeligt at kategorisere
discount-supermarkederne, da der kun var få af dem.
Forskellen er mindre
Materialevalg og funktionalitet er ikke helt på
niveau med de mest moderne biler fra såvel Renault
som de andre europæiske bilfabrikker, men bilerne er
meget tættere på de vesteuropæiske bilmærker end
eksempelvis Lada og måske også de indiske biler, der
kunne tænkes at komme hertil indenfor en overskuelig
tid. Det hænger sammen med, at der i vidt omfang er
anvendt Renault komponenter i Dacia bilerne.
Og der er da næppe heller nogen tvivl om, at Renault
med Dacia har fat i den lange ende. I Danmark har vi
i de sidste finanskriseprægede år ændret købsvaner.
Danskerne har for længst gjort op med
luksus-supermarkedernes urimeligt høje
dagligvarepriser (sammenlignet f.eks. med
nabomarkederne i Tyskland og til dels også i
Sverige). Og de svenske lavpriskæder tjener helt
legalt ret godt på den danske befolknings
sparebudgetter.
Værditabet kan spille ind
Helt så enkelt er det naturligvis ikke at vurdere
Dacia succesmuligheder, for udgiften til en bil er
ikke alene givet af anskaffelsesprisen. Skal den på
et tidspunkt sælges igen er det værditabet, man skal
regne med, og det er ikke rigtig til at kalkulere
for så helt nye biler. Dertil kommer
driftsudgifterne.
Hvad det sidste angår, er Dacia i hvert fald ikke
ringere positioneret end konkurrenterne i samme
størrelseskategori. Hér nyder både fabrikken og
kunderne godt af, at det også er moderne teknik fra
Renault, der findes i motorrummene. Eksempelvis kan
diesel-versionen af den store Lodgy køre næsten 24
km/l.
Det er muligt, at effekten på 90 hk ikke helt er på forkant af udviklingen med de nævnte forbrugstal,
men hvis ikke hestekræfter er afgørende for et
bilvalg, vil de allerfleste bilkunder sikkert stille
sig tilfreds med præstationsniveauet. En Dacia køber
man, fordi udgiften til bil har en væsentlig
betydning.
|