Begrebet ”kørselskomfort” sættes i perspektiv af den
nye Citroën Grand C4 Picasso, der om få uger
lanceres i Danmark. Citroëns tidligere store
familiebiler, der er meget populære herhjemme
(internationalt er der i øvrigt solgt over 3
millioner af slagsen), kørte – og kører udmærket –
så længe det ikke gik for hurtigt. Det var og er
populært sagt som at svæve på en sky.
Den går bare ikke ved høj fart. Ved høj fart, og det
inkluderer også dansk motorvejsfart, er der brug for
stor retningsstabilitet, præcis styring og en
relativt stram affjedring, så bilen ikke vugger og
derigennem stresser fører og passagerer.
I den nye Citroën Grand C4 Picasso er det muligt, at
ujævnheder i højere grad finder vej gennem dæksider
og hjulophæng, men det kompenseres der mere end
rigeligt for ved høj fart – i særdeleshed ved de op
imod 200 km/t, det var muligt for at køre under de
første internationale prøvekørsler af bilen på
sydtyske autobahns. Det er kørekomfort i praksis.
Virker også på krøllede veje
Det viste sig imidlertid, at også på snoede ujævne
bjergveje nød man godt af bilens køredynamik. Og hér
fik ujævnhederne overraskende nok kun i behersket
grad lov til at finde vej indtil kabinen, så under
sådanne kørselsforhold holdt komfortbegrebet i
traditionel forstand udmærket stik. Det er med andre
ord et ret godt arbejde, Citroën har udført med den
nye bil.
Desuden er en Grand C4 Picasso klædt på til at køre
med læs. 7 sæder er der i alle versioner undtagen
den allerbilligste, der er masser af bagageplads
spændende fra 170 liter med alle siddepladser i brug
til 1843 liter, når bagsæderne lægges ned. Undervejs
lander tallet på 645 liter, når de to bageste sæder
er foldet væk. Og med mere vægt i bilen er vi sikre
på, at bilens faste affjedring blødgøres lidt og
derved underbygger den traditionelle
komforttankegang. Man kan sige det på den måde: Nu
kan bilen det hele.
Ny undervogn
Forklaringen på såvel den mere plads som de bedre
køreegenskaber skal som udgangspunkt findes i den
nye EMP2 platform, hvor de fire hjul har fundet
længere ud i hjørnerne. Derved har man både kunnet
øge pladsen i passagerkabinen og i bagagerummet,
sammenlignet med forgængeren – uden at længden er
blevet ændret. Desuden har man sænket motoren 5 cm
og derigennem opnået lavere tyngdepunkt. Den nye
platform er temmelig vægtbesparende, i Grand C4
Picasso har man sparet 60 alene ad den vej.
Yderligere 40 kg er sparet gennem materialer som
aluminium, højstyrkestål og forskellige
kompositmaterialer.
De funktionelle løsninger ligner meget dem, man
kender fra forgængeren: Sæderne kan foldes ned i
vandret position, de tre midterste sæder kan skydes
frem og tilbage, ryglænene kan justeres og Citroën
fastslår, at indstigningsforholdene og
pladsforholdende ved begge de bageste sæderækker er
de bedste i klassen. Det medfører dog ikke, at
langbenede skandinaver sidder bekvemt på bageste
sæder, men sæderne er gode at have med, de er væk,
når man ikke bruger dem, og koster kun 10.000 kroner
oveni, hvis man tilkøber dem til basis-versionen ”Attraction”.
I alle de øvrige versioner er de to ekstra bagsæder
standard.
Tablet-skærme
Den store funktionelle forskel finder man på
instrumentbordet, hvor de traditionelle trykknapper
i det store hele er erstattet med funktioner i en 7”
berøringsskærm og en 12” informationsskærm placeret
midtfor oppe under forruden og temmelig langt fra
føreren. Hvad den sidstnævnte angår, er de mange
køre-informationer overraskende let læselige. På de
dyrere udstyrsversioner kan man selv i et vist
omfang bestemme, hvordan de skal se ud. Og netop på
grund af afstanden er placeringen hen imod midten
mere brugbar – sagt af undertegnede, som ikke
normalt er begejstret for centerinstrumentering.
Men der er et andet forhold, som underbygger
placeringen og yderligere understreges af 7” skærmen
i selve midterkonsollen: Fordi der ikke skal skabes
knapper til enhver funktion, kan man i denne moderne
computerverden tilbyde mange flere funktioner.
Menuer og undermenuer er lette at finde rundt i, let
læselige og brugbare. Også for bilister, der ikke
normalt går så højt op i det der med computere.
BlueHDi sænker forureningen
Mindst ligeså vigtig er prøvekørslen af den nye
BlueHDi dieselmotor. Motorfilosofien blev
præsenteret på Frankfurt Motorshow i september,
motoren kommer først på markedet i 1. kvartal 2014
og den vil mange sikkert have glæde af, hvis man
sætter pris på en smidig og effektiv motorfunktion.
De 150 hestekræfter føles som mange flere,
vibrationerne er minimale – eller i det mindste ret
godt dæmpede – støjen beskeden og smidigheden
forbilledlig. PSA (Peugeot+Citroën) har endnu en
gang dokumenteret, at de er i en liga for sig, når
det gælde dieselmotorer.
Fordi: BlueHDi betyder mindre forurening. MEGET
mindre forurening. Med 23,8 km/l (22,2 km/l med
fuldgyldigt automatgear) er CO2 udledningen på 110
(hhv. 117) g/km udmærket, bilens størrelse og
motorens kræfter taget i betragtning. Reduktionen af
Nitrogen Oxider (de såkaldte NOx’er) på 90 procent,
sidestiller til gengæld dieselmotorens forurening af
nærmiljøet med forureningen fra en tilsvarende
benzinmotor. Da den kører længere på literen, er
dieselmotoren dermed langt den mindst forurenende og
mindst ressourceforbrugende af de to motortyper. Det
er banebrydende.
Metoden inkluderer, at der skal tilsættes det
urea-baserede ”AdBlue” engang imellem, det giver
naturligvis en vis fordyring af driften, men brugen
af AdBlue kan i det store hele sidestilles med, at
der også skal hældes sprinklervæske på engang
imellem. Merprisen for den kraftigere motor i
sammenligning med den traditionelle 115-hestes
diesel, der også er en option, er 20.000 kroner.
Derved er den billigste BlueHDi version med det
næstlaveste ”Seduction-udstyr” prissat til 345.000
kroner. Med i købet får man både flere kræfter og en
god samvittighed.
Gode priser
Citroën Grand C4 Picasso lanceres til 270.000 kroner
med basisudstyr og to sæderækker. Allerede
udstyrsmodellen over har syv sæder inkluderet i
prisen og den koster 300.000. Maskineriet i de
billigste modeller er de velkendte 120- og
155-hestes benzinmotorer og den billigste diesel har
en 92-hestes motor under hjelmen. Den gætter vi på
vil føles for svag – men den er billig: Listeprisen
er 290.000 kroner og den kører 26,3 kilometer på en
liter prisbillig dieselolie.
Og til sidst: Citroën har optimeret automatgearet
til BlueHDi ved at nedsætte den indre friktion. Det
sluger mindre brændstof, giver hurtigere gearskift,
en smule mindre transmissionsstøj og færre
vibrationer. |