To ”tablet-skærme” i midterkonsollen, syv sæder i
kabinen samt et moderne, dynamisk design, er den
umiddelbare oplevelse af den nye Citroën Grand C4
Picasso. Med en BlueHDi motor i maskinrummet er den
oven i købet mere brændstoføkonomisk og forurener
nærmiljøet markant mindre.
At den desuden kører knaldgodt kommer oveni – og det
er ikke mindst en gevinst på ferieturen sydpå, hvor
store afstande oftest tilbagelægges med høj
hastighed på tyske autobahns, klart dokumenteret i
forbindelse med de første internationale testkørsler
af den nye store familiebil i det sydlige Tyskland.
I forvejen har Citroën for nogen tid siden
introduceret C4 Picasso – den 17 cm kortere udgave
af bilen. Erfaringsmæssigt forventer man imidlertid
hos Citroën i Danmark, at det er den lange udgave,
der vil blive solgt flest af. En forventning, som
yderligere sandsynliggøres af det faktum, at man får
rigtig meget mere bil for de blot 10.000 kroner,
Grand C4 Picasso på indstigningsniveauet koster mere
end den kortere version. Og i Danmark, hvor det
fortsat er mest almindeligt, kun at have én bil i
familien, har det endnu større betydning: Når man
har investeret i et køretøj er det vigtigt, at det
kan løse flest mulige af ens transportopgaver.
Markante forbedringer
Den nye Citroën Grand C4 Picasso, som i øvrigt
officielt introduceres i Danmark sidste weekend i
oktober, udfylder samme opgaver som forgængeren.
Takket være den nye fleksible EMP2 platform, som er
det tekniske grundlag for en række nye biler i
Citroën og Peugeot regi, har man imidlertid været i
stand til at gennemoptimere bilen, så den i enhver
henseende er markant bedre end forgængeren.
Det er bl.a. ”tablet-designet” af instrumentpanelet
et tidssvarende og fremadskuende eksempel på. Basis
er to skærme, den ene en 12” stor skærm i
bredformat, placeret midtfor under frontruden,
hvorfra de vigtigste køreoplysninger fremgår. Den
suppleres af en 7” berøringsskærm placeret i selve
midterkonsollen. Herfra styrer man med enkle
berøringer en række funktioner som f.eks. klima,
audio-anlæg, navigation og den række af ”apps” som
er tilgængelige både nu og fremover stige i antal.
Æstetisk afbalanceret
De to skærme reducerer antallet af traditionelle
”trykknapper” til ganske få. Det efterlader et
roligt og designmæssigt æstetisk afbalanceret
indtryk og funktionsmæssigt er det så logisk
opbygget, at selvom man ikke betjener sig af en
smartphone i hverdagen og ikke er en ørn til
computere, kan funktionerne nemt styres. Det er et
rigtig godt stykke arbejde, der ligger bag.
Citroën Grand C4 Picasso er skabt helt i
overensstemmelse med den filosofi, der lå til grund
for etableringen af den parallelle ”DS”
produktlinje. DS er i Citroën-regi ensbetydende med
premiumbiler i luksusklassen, hvor C-linjen er
biler, skabt på basis af, som Citroën selv kalder
det, ”kontrollerede omkostninger”. Det må dog ikke
misforstås: Grand C4 Picasso er skabt af
kvalitetsmaterialer, de funktionelle løsninger er
gennemtænkt, hvad f.eks. låseknappen på den
elektriske bagklap er et eksempel på: Den er
placeret indenfor til venstre på bagklappen, så den
logisk betjenes med venstre hånd – helt i tråd med,
at når man har taget en taske ud af bagagerummet,
vil man typisk have den i højre hånd. Sådan er de
fleste detaljer.
Design med måde
Design betyder måske hos Citroën mere end noget
andet. Men bilkøbere efterspørger mere end design.
Derfor har man arbejdet målrettet på at skabe et
design i tråd med fabrikkens nyeste designfilosofi,
samtidig med at designet ikke har fået lov til at
løbe med det hele. Man har bevidst satset på, at
designet skulle inkludere unikke pladsforhold (knæpladsen
er da også bedre end i nogen af konkurrenterne) og
yde bidrag til såvel køreegenskaber som
brændstoføkonomi.
Det er en af grundene til, at en Grand C4 Picasso er
forbavsende brændstoføkonomisk og bliver endnu
bedre, når den nye såkaldte BlueHDi motor lanceres
efter planen i første kvartal 2014. BlueHDi motoren
er en 4-cylindrede turbodieselmotorer, der yder op
til 150 hk. Man har indbygget en ”AdBlue” funktion,
som indebærer, at forbrændingen tilsættes det
urea-baserede additiv ved navn AdBlue. Gennem en
kemisk proces nedbryder additivet løbende op til 90 procent af de Nitrogen-oxider,
der dannes i forbindelse med forbrændingen i en
dieselmotor, til ufarlige forbindelser i form af
nitrogen og vand.
Disse såkaldte ”NOx’er” står for størstedelen af den
forurening, man oplever fra dieselmotorer i
nærmiljøet, dvs. den skadelige forurening, der
indeholdes i udstødning, som der findes al for meget
af i byområder, hvor de politiske forhold i et land
ikke underbygger regelmæssig udskiftning af biler.
Tankevækkende i Miljø-Danmark…
En overraskende pluseffekt ved tilsætningen af
AdBlue er iøvrigt, at forbrændingseffektiviteten
forbedres, så Grand C4 Picasso med den nye BlueHDi
motor kører 4 procent længere på literen end den
ville gøre uden AdBlue tilsætning. |