- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 150

Tabletter og miljø i og omkring familiebilen


Af Søren Clauding – 9. oktober 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

To ”tablet-skærme” i midterkonsollen, syv sæder i kabinen samt et moderne, dynamisk design, er den umiddelbare oplevelse af den nye Citroën Grand C4 Picasso. Med en BlueHDi motor i maskinrummet er den oven i købet mere brændstoføkonomisk og forurener nærmiljøet markant mindre.

 

At den desuden kører knaldgodt kommer oveni – og det er ikke mindst en gevinst på ferieturen sydpå, hvor store afstande oftest tilbagelægges med høj hastighed på tyske autobahns, klart dokumenteret i forbindelse med de første internationale testkørsler af den nye store familiebil i det sydlige Tyskland.

 

I forvejen har Citroën for nogen tid siden introduceret C4 Picasso – den 17 cm kortere udgave af bilen. Erfaringsmæssigt forventer man imidlertid hos Citroën i Danmark, at det er den lange udgave, der vil blive solgt flest af. En forventning, som yderligere sandsynliggøres af det faktum, at man får rigtig meget mere bil for de blot 10.000 kroner, Grand C4 Picasso på indstigningsniveauet koster mere end den kortere version. Og i Danmark, hvor det fortsat er mest almindeligt, kun at have én bil i familien, har det endnu større betydning: Når man har investeret i et køretøj er det vigtigt, at det kan løse flest mulige af ens transportopgaver.

 

Markante forbedringer

Den nye Citroën Grand C4 Picasso, som i øvrigt officielt introduceres i Danmark sidste weekend i oktober, udfylder samme opgaver som forgængeren. Takket være den nye fleksible EMP2 platform, som er det tekniske grundlag for en række nye biler i Citroën og Peugeot regi, har man imidlertid været i stand til at gennemoptimere bilen, så den i enhver henseende er markant bedre end forgængeren.

 

Det er bl.a. ”tablet-designet” af instrumentpanelet et tidssvarende og fremadskuende eksempel på. Basis er to skærme, den ene en 12” stor skærm i bredformat, placeret midtfor under frontruden, hvorfra de vigtigste køreoplysninger fremgår. Den suppleres af en 7” berøringsskærm placeret i selve midterkonsollen. Herfra styrer man med enkle berøringer en række funktioner som f.eks. klima, audio-anlæg, navigation og den række af ”apps” som er tilgængelige både nu og fremover stige i antal.

 

Æstetisk afbalanceret

De to skærme reducerer antallet af traditionelle ”trykknapper” til ganske få. Det efterlader et roligt og designmæssigt æstetisk afbalanceret indtryk og funktionsmæssigt er det så logisk opbygget, at selvom man ikke betjener sig af en smartphone i hverdagen og ikke er en ørn til computere, kan funktionerne nemt styres. Det er et rigtig godt stykke arbejde, der ligger bag.

 

Citroën Grand C4 Picasso er skabt helt i overensstemmelse med den filosofi, der lå til grund for etableringen af den parallelle ”DS” produktlinje. DS er i Citroën-regi ensbetydende med premiumbiler i luksusklassen, hvor C-linjen er biler, skabt på basis af, som Citroën selv kalder det, ”kontrollerede omkostninger”. Det må dog ikke misforstås: Grand C4 Picasso er skabt af kvalitetsmaterialer, de funktionelle løsninger er gennemtænkt, hvad f.eks. låseknappen på den elektriske bagklap er et eksempel på: Den er placeret indenfor til venstre på bagklappen, så den logisk betjenes med venstre hånd – helt i tråd med, at når man har taget en taske ud af bagagerummet, vil man typisk have den i højre hånd. Sådan er de fleste detaljer.

 

Design med måde

Design betyder måske hos Citroën mere end noget andet. Men bilkøbere efterspørger mere end design. Derfor har man arbejdet målrettet på at skabe et design i tråd med fabrikkens nyeste designfilosofi, samtidig med at designet ikke har fået lov til at løbe med det hele. Man har bevidst satset på, at designet skulle inkludere unikke pladsforhold (knæpladsen er da også bedre end i nogen af konkurrenterne) og yde bidrag til såvel køreegenskaber som brændstoføkonomi.

 

Det er en af grundene til, at en Grand C4 Picasso er forbavsende brændstoføkonomisk og bliver endnu bedre, når den nye såkaldte BlueHDi motor lanceres efter planen i første kvartal 2014. BlueHDi motoren er en 4-cylindrede turbodieselmotorer, der yder op til 150 hk. Man har indbygget en ”AdBlue” funktion, som indebærer, at forbrændingen tilsættes det urea-baserede additiv ved navn AdBlue. Gennem en kemisk proces nedbryder additivet løbende op til 90 procent af de Nitrogen-oxider, der dannes i forbindelse med forbrændingen i en dieselmotor, til ufarlige forbindelser i form af nitrogen og vand.

 

Disse såkaldte ”NOx’er” står for størstedelen af den forurening, man oplever fra dieselmotorer i nærmiljøet, dvs. den skadelige forurening, der indeholdes i udstødning, som der findes al for meget af i byområder, hvor de politiske forhold i et land ikke underbygger regelmæssig udskiftning af biler. Tankevækkende i Miljø-Danmark…

 

En overraskende pluseffekt ved tilsætningen af AdBlue er iøvrigt, at forbrændingseffektiviteten forbedres, så Grand C4 Picasso med den nye BlueHDi motor kører 4 procent længere på literen end den ville gøre uden AdBlue tilsætning.

Læs også: Citroën Grand C4 Picasso:

Komfort med nye dimensioner >>>


 

 

AdBlue er ingrediens i en kemisk proces, hvor additivet sprøjtes ind i udstødningsrøret via den blå ventil.


Link til importøren

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt