| 
							 
							I introartiklen til den nye Toyota Yaris Hybrid 
							opridsede vi fordelene ved den nye bil. Det 
							efterlader imidlertid spørgsmålet: Er der 
							overhovedet noget negativt at sige? 
							
							  
							
							Svaret er: Ikke meget. 
							
							  
							
							Men: Yaris Hybrid er 60-85 tungere end en almindelig 
							Yaris. Derfor har Toyota strammet affjedringen op, 
							så kurveegenskaberne forbliver ligeså gode. Det 
							elleminerer imidlertid komforten ved en lidt tungere 
							bil, der har lettere ved at absorbere ujævnhederne i 
							kørebanen. Men det er ikke så meget, at det for 
							alvor gør en forskel. 
							
							  
							
							Man skal naturligvis være klar over, at kører man 
							mange kilometer ved høj fart på landevej og 
							motorvej, vil brændstoføkonomien fortsat være bedre 
							i en dieselbil og man skal vide, at for at opnå den 
							gode benzinøkonomi, skal man være meget bevidst om 
							sin kørestil. Er man det, kan man få rigtig meget ud 
							af hybrid-bilen. 
							
							  
							
							Og så kan man glemme alt om at køre med anhænger. 
							Det er den ganske enkelt ikke godkendt til. 
							
							  
							
							Batteriet holder 
							
							Toyota maner selv enhver grund til nervøsitet over 
							batteriets holdbarhed til jorden ved dels at 
							fastslå, at batteriet er skabt til at holde hele 
							bilens levetid, dels at fortælle, at antallet af 
							registrerede fejl ved hybridbiler (sat i forhold til 
							hvor mange biler, der er solgt) er lavere end 
							antallet af fejl ved konventionelle Toyota’er. 
							Årsagen hertil er, at der er mindre belastning på en 
							benzinmotor, når den får hjælp af en næsten 
							uopslidelig og næsten vedligeholdelsesfri 
							elektromotor. Dertil kommer i øvrigt, at slitagen på 
							f.eks. bremser er lavere på en hybridbil, fordi en 
							del af opbremsningen automatisk sker vha. motoren, 
							der genvinder energien til batteriet. Hvis det af 
							urandsagelige grunde (f.eks. et trafikuheld) kommer 
							dertil, at bilen skal have nyt batteri, er prisen 
							omkring 10.000 kroner, lidt afhængig af markedet. 
							
							  
							
							Når Yaris Hybrid kommer til Danmark i august vil 
							listeprisen være 200.000 kroner for den billigste 
							”H1” version. Vil man have lidt mere udstyr og 
							Toyota Touch oveni, stiger prisen med godt 20.000 
							kroner. Toyota selv sammenligner gerne med 
							basisprisen for en Yaris Diesel, som med identisk 
							”T1” udstyr er 20.000 kroner billigere end Yaris 
							Hybrid. Men den har da hverken automatgear eller 
							automatisk klimaanlæg, som er standard på Yaris 
							Hybrid. Og når man er på landevejen er det mere 
							reelt at sammenligne med en benzin-Yaris. Hér er 
							prisforskellen med samme udstyrsniveau omkring 
							45.000 kroner – men det er også her en sammenligning 
							med en manuel gearet bil uden klimaautomatik. 
							
							  
							
							Igen: Det er et spørgsmål om hvad man skal bruge 
							bilen til, der afgør valg af drivline. 
							
							  
							
							Frækkere udseende og samme plads 
							
							Hvad angår bilen i øvrigt: Fronten er anderledes end 
							på den kendte Yaris, mere dynamisk, og indretningen 
							er funktionsmæssigt identisk. Man kan dog skelne 
							mellem bilerne – indtrækket er anderledes, 
							instrumenteringen er forskellig og anskaffer man 
							Toyota Touch & Go kan man dér også finde grafik, der 
							viser drivlinens aktuelle funktion. Der er blevet 
							plads til el-motoren i det eksisterende motorrum og 
							batteriet er anbragt under bagsædet, hvor 
							benzintanken er blevet mindre. På grund af den gode 
							benzinøkonomi er rækkevidden dog principielt 
							uændret. Batteriet i Yaris Hybrid er et Nickel-Metal 
							hydride batteri. Man har fravalgt litium-ion 
							teknikken, fordi den er dyrere. 
							 
							
							  
							
							  
							
							
							  
							
							Gennemskåret bagsæde viser hvor batteriet er 
							anbragt.  |