I introartiklen til den nye Toyota Yaris Hybrid
opridsede vi fordelene ved den nye bil. Det
efterlader imidlertid spørgsmålet: Er der
overhovedet noget negativt at sige?
Svaret er: Ikke meget.
Men: Yaris Hybrid er 60-85 tungere end en almindelig
Yaris. Derfor har Toyota strammet affjedringen op,
så kurveegenskaberne forbliver ligeså gode. Det
elleminerer imidlertid komforten ved en lidt tungere
bil, der har lettere ved at absorbere ujævnhederne i
kørebanen. Men det er ikke så meget, at det for
alvor gør en forskel.
Man skal naturligvis være klar over, at kører man
mange kilometer ved høj fart på landevej og
motorvej, vil brændstoføkonomien fortsat være bedre
i en dieselbil og man skal vide, at for at opnå den
gode benzinøkonomi, skal man være meget bevidst om
sin kørestil. Er man det, kan man få rigtig meget ud
af hybrid-bilen.
Og så kan man glemme alt om at køre med anhænger.
Det er den ganske enkelt ikke godkendt til.
Batteriet holder
Toyota maner selv enhver grund til nervøsitet over
batteriets holdbarhed til jorden ved dels at
fastslå, at batteriet er skabt til at holde hele
bilens levetid, dels at fortælle, at antallet af
registrerede fejl ved hybridbiler (sat i forhold til
hvor mange biler, der er solgt) er lavere end
antallet af fejl ved konventionelle Toyota’er.
Årsagen hertil er, at der er mindre belastning på en
benzinmotor, når den får hjælp af en næsten
uopslidelig og næsten vedligeholdelsesfri
elektromotor. Dertil kommer i øvrigt, at slitagen på
f.eks. bremser er lavere på en hybridbil, fordi en
del af opbremsningen automatisk sker vha. motoren,
der genvinder energien til batteriet. Hvis det af
urandsagelige grunde (f.eks. et trafikuheld) kommer
dertil, at bilen skal have nyt batteri, er prisen
omkring 10.000 kroner, lidt afhængig af markedet.
Når Yaris Hybrid kommer til Danmark i august vil
listeprisen være 200.000 kroner for den billigste
”H1” version. Vil man have lidt mere udstyr og
Toyota Touch oveni, stiger prisen med godt 20.000
kroner. Toyota selv sammenligner gerne med
basisprisen for en Yaris Diesel, som med identisk
”T1” udstyr er 20.000 kroner billigere end Yaris
Hybrid. Men den har da hverken automatgear eller
automatisk klimaanlæg, som er standard på Yaris
Hybrid. Og når man er på landevejen er det mere
reelt at sammenligne med en benzin-Yaris. Hér er
prisforskellen med samme udstyrsniveau omkring
45.000 kroner – men det er også her en sammenligning
med en manuel gearet bil uden klimaautomatik.
Igen: Det er et spørgsmål om hvad man skal bruge
bilen til, der afgør valg af drivline.
Frækkere udseende og samme plads
Hvad angår bilen i øvrigt: Fronten er anderledes end
på den kendte Yaris, mere dynamisk, og indretningen
er funktionsmæssigt identisk. Man kan dog skelne
mellem bilerne – indtrækket er anderledes,
instrumenteringen er forskellig og anskaffer man
Toyota Touch & Go kan man dér også finde grafik, der
viser drivlinens aktuelle funktion. Der er blevet
plads til el-motoren i det eksisterende motorrum og
batteriet er anbragt under bagsædet, hvor
benzintanken er blevet mindre. På grund af den gode
benzinøkonomi er rækkevidden dog principielt
uændret. Batteriet i Yaris Hybrid er et Nickel-Metal
hydride batteri. Man har fravalgt litium-ion
teknikken, fordi den er dyrere.
Gennemskåret bagsæde viser hvor batteriet er
anbragt. |