Toyota kalder selv den nye Yaris Hybrid for
hybridbilens gennembrud. Det må være i Danmark, for
internationalt har Toyota i mange år været ikke bare
den førende men også den banebrydende bilfabrik, når
det gælder satsning på en teknik, hvor man opsamler
energi og omsætter det til elektricitet, som
kombineret med en forbrændingsmotor giver lavere
brændstofforbrug.
Det skelsættende ved den nye Yaris Hybrid,
sammenlignet med eksisterende modeller, er en
aggressiv prissætning, som stiller hybridbilen lige
med andre motorvarianter af Yaris. Den billigste
Yaris Hybrid koster 200.000 kroner. Som sådan er
prisen ikke længere en årsag til at fravælge en
hybridvariant. Spørgsmålet er så, om der er andre
grunde.
Det kommer an på…
Svaret er: Det kommer an på… for på samme måde som
man hidtil har skullet tage stilling til om man
havde mest glæde af en benzin-dreven bil eller en
dieselbil, har man nu en tredje option i klassen for
kompaktbiler. Men de forhold, man skal tage stilling
til, er ikke væsens forskellige.
I princippet ER Yaris Hybrid nemlig en benzinbil.
Dybest set er det fra brugerens side lige gyldigt,
om benzinmotoren går længere på literen, fordi den
får hjælp fra en elektromotor. Men det er ikke den
fulde sandhed, hvad de første testkørsler, som fandt
sted i Amsterdam her et par måneder inden bilen
lanceres i Danmark, kastede lys over.
Længere på literen ved bykørsel
Det viser sig nemlig, at hvor en lidt mere
konventionel Yaris variant traditionen tro kører
længere på literen ude på landevejen, er Yaris
Hybrid bedst i byen. Ikke mindre end 32,3 km pr.
liter benzin kan opnås med varsom speederfod og en
vis trafikal forudseenhed, hvorimod tallet for
gennemsnitsøkonomien kun er 28,6 km/l. Det er
virkelig tankevækkende og beror på, at bycyklus’en
indebærer, at hastighederne er meget lave og ikke
mindst, at der sker en stadig opladning af bilens
batteri, som så gør det muligt for el-motoren i
højere grad at hjælpe benzinmotoren med at drive
bilen.
På landevejen er det primært benzinmotoren, der står
for fremdriften, og da er benzinøkonomien selvsagt
på niveau med det, man normalt kan forvente af en
benzinmotor.
Fordelene
Man skal med andre ord forholde sig til, om man
ønsker en bedre benzinøkonomi ved bykørsel end i en
konventionel bil. Det er næppe svært, hvis man
færdes meget med sin bil i bytrafik.
Man skal også kunne værdsætte den yderst stilfærdige
oplevelse, det er at køre rundt i bytrafik med en
bil, der ikke støjer meget. Det er faktisk kun, når
man foretager en hurtig acceleration, at
benzinmotoren giver lyd fra sig. Kører man ved
ganske lav fart, er det elektromotoren, der ofte
sørger for fremdriften. Holder man stille, står
maskineriet også stille og bilen er helt lydløs. Når
man så starter igen, klarer elektromotoren mindst de
første meter, sådan at benzinmotoren stort set
umærkeligt kobles til og er parat, når man træder
lidt mere på speederen.
Man skal desuden være parat til at ville køre med
automatgear. Det er de fleste bilister nu om dage,
de kan foretrækker det faktisk og fravælger det kun
pga. merprisen, så det er nok ikke et problem. Om
man så trives med en fuldstændig trinløs
CVT-gearkasse er en anden ting. Sådan en gearkasse
indebærer, at motoromdrejningerne er høje (dvs.
motoren støjer) og konstante, mens man accelererer.
Man kan ikke med ørene fornemme accelerationen som
med en konventionel gearkasse, hvor motorens
omdrejningstal følger bilens hastighed. I praksis
lægger man i Yaris Hybrid mærke til det, fordi det
er anderledes, ude på landet, fordi det støjer – men
i byen forbigår det opmærksomheden pga. den støj,
der altid er i bytrafik.
Også værd at vide om Toyota Yaris Hybrid >>>
Læs også test af Toyota Yaris D-4D T2 >>>
Læs også test af Toyota Yaris 1,3 T2 >>> |