- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Opel Mokka

Brugsrigtig, let og økonomisk


Af Søren Clauding – 20. oktober 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel har gjort sig umage med den nye Opel Mokka. En rummelig kompaktbil med mulighed for firehjulstræk lægger ikke præcis op til en dynamisk linjeføring. Ikke desto mindre er Mokka både potent, dynamisk, sportslig og det hele med en vis elegance, naturligvis udsprunget af Opels aktuelle designstil.

 

Det skal dog tilføjes, at designet udvendigt er mere vellykket end kabinedesignet – i hvert fald den del, der befinder sig under forruden. Det såkaldte ”vinge-design” fungerer godt på de flade personbiler som Corsa, Astra og Insignia. I Mokka virker instrumentpanelet en smule rodet. Det er pænt nok, men ville måske have vundet ved større enkelhed.



Plads i højden

Hvad funktionen angår, er der ikke meget, man kan kritisere Opel for. Den er gennemtænkt i de fleste detaljer. Man sidder godt nok forholdsvis opret på bagsædet, men hellere det end nøjes med den benplads, man normalt finder i biler, der måler 4,28 meter i længden. Hér har man nemlig skabt fornuftig benplads samt regulær og stor bagagerumskapacitet på én gang. Hemmeligheden ligger naturligvis i en totalhøjde på 1,65 meter. Men foruden kabine og bagageplads har man også hekset den nødvendige plads frem til det bageste differentiale og den langsgående kardanaksel på der versioner, der er udstyret med baghjulstræk.


 


Det sidste er værd at notere sig, for Opel er gået linen ud og har ikke bare bygget en bil med firehjulstræk, som i princippet er magen til en tilsvarende bil med træk alene på to hjul. Mokka FWD har ganske enkelt et andet baghjulsophæng end en Mokka med 4X4.

 

Kører forskelligt

Derfor kører de to biler forskelligt, også i den situation, hvor 4X4’eren ikke trækker på baghjulene (fordi der ikke er brug for det). Ved høj fart er det helt tydeligt: FWD-versionen er mere rolig, stabil, eftergivende, komfortabel og derfor anbefalelsesværdig i den køresituation. 4X4’eren er ikke umulig ved høj fart, men det er helt klart ved snæver kurvekørsel, på fedtet vej og i uvejsomt terræn, den har sin force.



I alle de situationer er den til gengæld temmelig god. Den har en forbavsende fast affjedring (det er nok for, trods alt at bevare en vis stabilitet ved hurtig kørsel på plan vej), men er ligeså forbavsende god off-road, hvad den efter bogen ikke skulle være, når affjedringen er fast. Det er lidt af et kunststykke, Opel har begået ved at kunne kombinere de to modstriden egenskaber.

 

Tre motorer

Mokka kan leveres med tre motoralternativer: en 1,6 liters benzinmotor, som ikke var til rådighed ifm. de første globale testkørsler i Nordtyskland. Samt en 1,4 liters turbobenzin, der præsterer 140 hestekræfter, og en 1,7 liters turbodiesel, der leverer 130 hk og et drejningsmoment på 300 Nm over et relativt bredt omdrejningsområde.


1,7 liters turbo-dieselmotoren.

 

1,4 liters turbo-benzinmotoren.


Målt traditionelt giver benzinmotoren de bedste fartpræstationer, men i overhalingsområdet 80-120 km/t er dieselvarianten klart den bedste. Den operation klares 2,4 sekunder hurtigere i dieselbilen end i benzinbilen (11,1 vs 13,5 sekunder i versionerne med firehjulstræk).

 

22,2 km/l og god pris

Selvom benzinvarianten formår at køre 15,6 km/l med firehjulstræk, kan dieseludgaven køre ikke mindre end 20,4 km/l og det tal bliver til 22,2 km/l, hvis man vælger modellen med træk alene på forhjulene.

 

Når Opel Mokka kommer til Danmark i januar lægger Opel stærkt ud med en listepris på 265.900 for basisvarianten med 1,6 liters benzinmotor og forhjulstræk. Men basis-varianten er ikke ensbetydende med basisudstyr. Opel har ganske enkelt fravalgt basisudstyrsvarianten i Danmark – hos os vil man alene kunne købe mellemudstyret ”Enjoy” og topudstyret ”Cosmo”.

 

Det er vigtigt at have med, når man sammenligner med konkurrenterne, f.eks. Nissan Qashqai, Nissan Juke, Mitsubishi ASX og Skoda Yeti. Enjoy udstyret inkluderer bl.a. 18” alufælge, tågelygter foran, læderrat med varme, fartpilot, aircondition, regnsensor, el-ruder både foran og ved bagsæderne og sædevarme fortil. Cosmo udstyret omfatter yderligere bla. P-assistent, 230 V stik ved bagsædet og 2-zone klimaanlæg.


Tagræling er standard.


Lidt om Mokka’s firehjulstræk:

Teknologien inkluderer en foraksel, en kardanaksel, en bagaksel, en elektrisk styreenhed og en elektromagnetisk flerplade kobling plus en mængde sensorer, der konstant overvåger kørslen og dirigerer kræfterne derhen, hvor der er brug for dem. Ved ligeud kørsel på plan, tør asfalt er det alene forhjulene, der tilføres motorkraft og driver bilen. Men fordelingen af kræfterne ændres, når forholdene kræver det, så op til 50 procent af motorkræfterne kan tilføres baghjulene. Ændringen i trækforholdene sker på mikrosekunder og uafladeligt, når behovet er der.

 

Vi afprøvede firehjulstrækket i forskellige indstillinger på varieret løst underlag med og uden ESP samt traction-control og må konstatere, at elektronikken fungerer over al forventning. Man behøver på ingen måde være ekspert i off-road kørsel for at kunne udnytte Mokka’ens potentiale. Opel Mokka har oven i købet Hill Descent Control, som er et system, der normalt kun ses i større, dyrere og regulære off-road’ere. Systemet kan efter førerens ønske overtage styringen af motor og motorkræfter ved stejle nedkørsler, så føreren kan koncentrere sig om at styre. Det system prøvede vi ikke – der var ganske enkelt ingen bjerge i nærheden…

Opel Mokka First Test i Motorradioen Del 1

 

Opel Mokka First Test i Motorradioen Del 2


Læs også: Mokka-to-go >>>





Hurtige fakta om Opel Mokka:


Introduktion i Danmark: Januar 2013

Varianter:

Enjoy med 1,6 ltr. 115 hestes benzinmotor og FWD. Listepris: kr. 265.900.

Enjoy med 1,4 ltr. 140 hestes turbobenzinmotor og 4X4. Listepris: kr. 315.900.

Cosmo med 1,4 ltr. 140 hestes turbobenzinmotor og 4X4. Listepris: kr. 334.900.

Enjoy med 1,7 ltr. 130 hestes turbodieselmotor og FWD. Listepris: kr. 315.900.

Cosmo med 1,7 ltr. 130 hestes turbodieselmotor og FWD. Listepris: kr. 334.900.

Cosmo med 1,7 ltr. 130 hestes turbodieselmotor, FWD og aut.gear. Listepris: kr. 354.900.

Cosmo med 1,7 ltr. 130 hestes turbodieselmotor og 4X4. Listepris: kr. 354.900.

Præstationer:

1,6 ltr. 115 hk, 0-100 km/t: 12,5 sek. Topfart: 170 km/t. 15,4 km/l. 153 g CO2/km.

1,4 ltr. 140 hk 4X4, 0-100 km/t: 9,9 sek. Topfart: 190 km/t. 15,6 km/l. 149 g CO2/km.

1,7 ltr. 130 hk, 0-100 km/t: 10,5 sek. Topfart: 187 km/t. 22,2 km/l. 120 g CO2/km.

1,7 ltr. 130 hk 4X4, 0-100 km/t: 10,9 sek. Topfart: 184 km/t. 20,4 km/l. 129 g CO2/km.

1,7 ltr. 130 hk aut., 0-100 km/t: 11,5 sek. Topfart: 184 km/t. 18,9 km/l. 139 g CO2/km.

I øvrigt:

Længde: 4,28 m. Højde: 1,64 m. Bagagekapacitet: 356/1372 ltr. Anhængervægt: 1200 kg for alle varianter.


Mokka kan leveres med forskellig fælgstørrelse med tilhørende lavprofildæk. Lavprofildæk er ikke at foretrække.


Cykelstativet er skjult i bageste kofanger og kan som standard børe én cykel. Der kan tilkøbes plads til tre cykler (billedet).

 

Mokka-farvet læderinteriør på Cosmo varianten.

 

 

Sidehældning er intet problem for Opel Mokka - og virkeligheden var mere skæv end billedet illustrerer!

 

Dobbelt handskerum.

 

Fancy detalje: Forkromet dørgreb.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt