Opel har gjort sig umage med den
nye Opel Mokka. En rummelig kompaktbil med mulighed
for firehjulstræk lægger ikke præcis op til en
dynamisk linjeføring. Ikke desto mindre er Mokka
både potent, dynamisk, sportslig og det hele med en
vis elegance, naturligvis udsprunget af Opels
aktuelle designstil.
Det skal dog tilføjes, at designet
udvendigt er mere vellykket end kabinedesignet – i
hvert fald den del, der befinder sig under forruden.
Det såkaldte ”vinge-design” fungerer godt på de
flade personbiler som Corsa, Astra og Insignia. I
Mokka virker instrumentpanelet en smule rodet. Det
er pænt nok, men ville måske have vundet ved større
enkelhed.
Plads i
højden
Hvad funktionen angår, er der ikke
meget, man kan kritisere Opel for. Den er
gennemtænkt i de fleste detaljer. Man sidder godt
nok forholdsvis opret på bagsædet, men hellere det
end nøjes med den benplads, man normalt finder i
biler, der måler 4,28 meter i længden. Hér har man
nemlig skabt fornuftig benplads samt regulær og stor
bagagerumskapacitet på én gang. Hemmeligheden ligger
naturligvis i en totalhøjde på 1,65 meter. Men
foruden kabine og bagageplads har man også hekset
den nødvendige plads frem til det bageste
differentiale og den langsgående kardanaksel på der
versioner, der er udstyret med baghjulstræk.
Det sidste er værd at notere sig,
for Opel er gået linen ud og har ikke bare bygget en
bil med firehjulstræk, som i princippet er magen til
en tilsvarende bil med træk alene på to hjul. Mokka
FWD har ganske enkelt et andet baghjulsophæng end en
Mokka med 4X4.
Kører
forskelligt
Derfor kører de to biler
forskelligt, også i den situation, hvor 4X4’eren
ikke trækker på baghjulene (fordi der ikke er brug
for det). Ved høj fart er det helt tydeligt:
FWD-versionen er mere rolig, stabil, eftergivende,
komfortabel og derfor anbefalelsesværdig i den
køresituation. 4X4’eren er ikke umulig ved høj fart,
men det er helt klart ved snæver kurvekørsel, på
fedtet vej og i uvejsomt terræn, den har sin force.
I alle de situationer er den til
gengæld temmelig god. Den har en forbavsende fast
affjedring (det er nok for, trods alt at bevare en
vis stabilitet ved hurtig kørsel på plan vej), men
er ligeså forbavsende god off-road, hvad den efter
bogen ikke skulle være, når affjedringen er fast.
Det er lidt af et kunststykke, Opel har begået ved
at kunne kombinere de to modstriden egenskaber.
Tre motorer
Mokka kan leveres med tre
motoralternativer: en 1,6 liters benzinmotor, som
ikke var til rådighed ifm. de første globale
testkørsler i Nordtyskland. Samt en 1,4 liters
turbobenzin, der præsterer 140 hestekræfter, og en
1,7 liters turbodiesel, der leverer 130 hk og et
drejningsmoment på 300 Nm over et relativt bredt
omdrejningsområde.
1,7 liters turbo-dieselmotoren.
1,4 liters turbo-benzinmotoren.
Målt traditionelt giver
benzinmotoren de bedste fartpræstationer, men i
overhalingsområdet 80-120 km/t er dieselvarianten
klart den bedste. Den operation klares 2,4 sekunder
hurtigere i dieselbilen end i benzinbilen (11,1 vs
13,5 sekunder i versionerne med firehjulstræk).
22,2 km/l og
god pris
Selvom benzinvarianten formår at
køre 15,6 km/l med firehjulstræk, kan dieseludgaven
køre ikke mindre end 20,4 km/l og det tal bliver til
22,2 km/l, hvis man vælger modellen med træk alene
på forhjulene.
Når Opel Mokka kommer til Danmark
i januar lægger Opel stærkt ud med en listepris på
265.900 for basisvarianten med 1,6 liters
benzinmotor og forhjulstræk. Men basis-varianten er
ikke ensbetydende med basisudstyr. Opel har ganske
enkelt fravalgt basisudstyrsvarianten i Danmark –
hos os vil man alene kunne købe mellemudstyret ”Enjoy”
og topudstyret ”Cosmo”.
Det er vigtigt at have med, når
man sammenligner med konkurrenterne, f.eks. Nissan
Qashqai, Nissan Juke, Mitsubishi ASX og Skoda Yeti.
Enjoy udstyret inkluderer bl.a. 18” alufælge,
tågelygter foran, læderrat med varme, fartpilot,
aircondition, regnsensor, el-ruder både foran og ved
bagsæderne og sædevarme fortil. Cosmo udstyret
omfatter yderligere bla. P-assistent, 230 V stik ved
bagsædet og 2-zone klimaanlæg.
Tagræling er standard.
Lidt om
Mokka’s firehjulstræk:
Teknologien inkluderer en
foraksel, en kardanaksel, en bagaksel, en elektrisk
styreenhed og en elektromagnetisk flerplade kobling
plus en mængde sensorer, der konstant overvåger
kørslen og dirigerer kræfterne derhen, hvor der er
brug for dem. Ved ligeud kørsel på plan, tør asfalt
er det alene forhjulene, der tilføres motorkraft og
driver bilen. Men fordelingen af kræfterne ændres,
når forholdene kræver det, så op til 50 procent af
motorkræfterne kan tilføres baghjulene. Ændringen i
trækforholdene sker på mikrosekunder og uafladeligt,
når behovet er der.
Vi afprøvede firehjulstrækket i
forskellige indstillinger på varieret løst underlag
med og uden ESP samt traction-control og må
konstatere, at elektronikken fungerer over al
forventning. Man behøver på ingen måde være ekspert
i off-road kørsel for at kunne udnytte Mokka’ens
potentiale. Opel Mokka har oven i købet Hill Descent
Control, som er et system, der normalt kun ses i
større, dyrere og regulære off-road’ere. Systemet
kan efter førerens ønske overtage styringen af motor
og motorkræfter ved stejle nedkørsler, så føreren
kan koncentrere sig om at styre. Det system prøvede
vi ikke – der var ganske enkelt ingen bjerge i
nærheden…
|