Egentlig ligger der ikke noget
specielt filosofisk i model-navnet ”Mokka”. Men
navnet lægger op til at man leger med det. ”Mokka-to-go”
er nærliggende. For det er lige præcis
sådan, man oplever det første møde med Opels nye
kompakte SUV, et møde, der fandt sted under knap så
eksotiske forhold som dér, hvor mokka’en kommer fra,
nemlig på den nordtyske vesterhavskyst i området
omkring Sankt Peter Ordin.
Hér mødte en strid vind og
piskende regn Opels nye teenager, for baby kan man
dårligt kalde den, det er den for stor til.
Fuldvoksen er den dog heller ikke, om end den teer
sig som om den var det. Vejr og vind satte
imidlertid ingen begrænsninger for udfoldelserne og
det hele forgik ubesværet, uden krav om den helt
store omtanke og det har givet vis også været
tilsigtet.
Det skal nok
ende godt…
Opel har nemlig bygget en
kompaktbil med muligheder for at blive brugt langt
flere steder end almindelige flade personbiler kan.
Fuldstændig ubesværet kan man boltre sig med
Mokka’en, nyde den høje siddestilling, store
rummelighed og gøre det i sikker forvisning om, at
det hele nok skal ende godt.
Holder man sig fra de aller
billigste varianter af Opel Mokka, har man nemlig
firehjulstræk som en del af standardudstyret. Vel at
mærke et yderst intelligent firehjulstræk, som
kobles til og fra på det mindste vink fra
elektronikken. Det giver sikker og stabil fremdrift,
uanset man befinder sig på de store åbne
strandarealer, på snørklede mudrede markveje eller i
snævre sving på de plane nordtyske landeveje.
To slags
køregenskaber
På autobahn har Mokka med
firehjulstræk og benzinmotor det ikke helt så godt,
den stive vestenvind rykkede lidt i det høje
karrosseri og det var først, da den blev skiftet ud
med en forhjulstrukken dieselversion, at man havde
lyst til at bevæge sig i nærheden af topfarten. De
to varianter køre ganske enkelt forskelligt.
Opel i Danmark har en vis
forventning til, at det måske især er versionerne
med firehjulstræk, der vil friste de danske købere.
Det er der en vis portion fornuft i, for
hastighedsbegrænsningerne på motorvejene forhindrer
effektivt (sådan da), at man kommer i nærheden af
grænsen for Mokka’ens fartformåen. Vi har ganske
enkelt ikke brug for en bil, der kan køre med høj
fart, når vi færdes i lille Danmark.
4x4 for bare
20.000 kroner
Til gengæld kan vi godt have brug
for, at kunne trække rundt med anhængeren ude i det
våde græs. I vinterføre giver 4X4 en indlysende
fordel, men selv på almindelig plan men regnvåd
asfalt er det dejligt, ikke at miste fodfæstet. Det
herlige ved det hele er, at merprisen for
varianterne med firehjulstræk kun vil blive på
20.000 kroner. Det er fundet for de penge, for nu at
benytte en fortærsket floskel.
Opel Mokka kommer til Danmark i
januar, på et tidspunkt, hvor der formentlig vil
være aller mest brug for den. Internationalt har
bilen været en bestseller endnu inden den kommer på
markedet, hvad der dog sker i Tyskland, Spanien og
Italien lige om lidt. Men Opel har modtaget
bestilling på 40.000 Mokka’er, endnu inden bilerne
var klar til levering, endnu inden der for alvor er
kommet gang i samlebåndede og endnu inden
journalisternes dom.
Bil for mange
Sidstnævnte behøver køberne dog
ikke at frygte, for det vil nok være vanskeligt for
de fleste ikke at synes om den nye Opel-teen. Måske
er det ikke en bil for en selv, men med tanke på at
markedet for den type af biler i Europa er for
kraftigt opadgående, må den være en bil for mange.
Opel selv beskriver den typiske
Mokka-køber som 35-55 årige mænd med aktiv livsstil
og ønske om en praktisk bil med plads til familie og
fritidsudstyr. Vi tror, at i Danmark vil også aktive
kvinder falde for en Mokka. Fordi den er smart at se
på, fordi man sidder højt, fordi den er rummelig,
fordi den er relativt driftsøkonomisk, fordi den
øger fremkommeligheden markant og fordi den er så
let at gå til. Den er ganske enkelt ligeså let at
begiver sig ud i bybilledet eller naturen med som en
coffee-to-go, undskyld, en mokka-to-go,
naturligvis...
|