- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

First World Testdrive: Opel Adam

Sådan kører den, sådan er Opels nye banebryder

 


Af Søren Clauding – 16. november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Adam er Opels nye lifestyle bybil. Den tjener naturligvis et transportformål som en hvilken som helst anden bil, men samtidig er den et individuelt skabt smykke, som ejeren kan tage på – eller for den sags skyld ændre på undervejs og efter ønske.

 

Hidtil har man kunnet individualisere en bil ved at anskaffe f.eks. alu-fælge eller særlige stafferinger, spoilers, panele etc. Mange bilejere tilkøber selv ekstraudstyret, når bilen er leveret, en tidskrævende proces, som Opel med Adam har vendt op og ned på, fordi køberen designer sin bil inden leveringen og siden får den leveret, som han selv har ønsket den.

 

Funktion og livsstil

Der er med andre to hovedoverskrifter på køb af en Opel Adam: Den funktionelle værdi, herunder køreegenskaber og driftsøkonomi. Og livsstilselementerne, dvs. den individuelle udstråling baseret på Adams designsprog.

 

Dermed skifter alufælge f.eks. karakter fra primært at være et brugsorienteret kørehjælpemiddel, som giver anderledes køreegenskaber, til fortrinsvis at være designelementer, der understreger bilens mode-snit.

 

Fordi Opel selv har skabt alle modeelementerne, har man indirekte ydet køberen eksperthjælp til at træffe de rigtige beslutninger og man har gjort det mere håndgribeligt ved at give mulighederne navne.

 

Jam, Glam og Slam

Opel Adam ”Jam” er den funky, moderne ungdommelige bil. Adam ”Glam” byder mere på glamour, elegance og er det sofistikerede valg mens ”Slam” står for det sportslige, maskuline. Dertil kommer et antal optionspakker, så ingen Adam i princippet bliver ens. Også farverne har sjove navne som ”A Star is Brown”, ”Purple Fiction”, ”I’ll be black” og ”Saturday White Fever”.

 

I teknisk forstand er Opel Adam langt hen ad vejen baseret på velkendt teknik fra bl.a. Opel Corsa og indtil videre er det også allerede eksisterende motorer, man finder i motorrummet. Man har fravalgt dieselteknologien dels af prismæssige hensyn, dels fordi man ikke mener, at mange kunder vil have mere glæde af dieselmotorer ved bykørsel – og selvom Adams køreegenskaber også rækker til landevejskørsel er det bykørsel, der er i fokus.

 

Komfort og sport

Der vil desuden kunne vælges mellem to undervogne, en komfort-undervogn og en sportsundervogn, og hjulstørrelsen varierer fra 15” til 18” med forskellige dækbredder.

 

Opel vil gerne sammenligne Adam med MINI og bilen er da også stort set ligeså lang men lidt bredere. Der er imidlertid mere benplads på bagsædet i en Adam end i en MINI, men det er ikke det samme som at der er meget plads. Det er faktisk ret minmalt, som det er i andre småbiler på bare 3,7 meters længde.

 

Bagagerummet er beskedne 170 liter, men glem ikke: Adam er ikke Opels nye kompakte familiebil, den rolle varetages af Opel Agila, som dog blot ikke importeres til Danmark, og den større Meriva.

 

Tre benzinmotorer

Bilerne, der var mulighed for at prøvekøre i forbindelse med de første globale testkørsler, var alle udrustet med benzinmotoren på 1,4 liter, der yder 87 hestekræfter, samt sportsundervognen. Og forskellige hjulstørrelser var også til rådighed. Foruden den nævnte motor er en 70-hestes 1,2’er og en 100-hestes 1,4’er også en option

 

Motorudvalget er ikke det mest spændende, men en ny 3-cylindret turbo-benzinmotor er på vej (tidshorisonten er engang i 2014) – det er til gavn både for benzinøkonomien og køreoplevelsen, forventer vi. Med de eksisterende motorer kører man lige under 20 km/l. Det er stadig et hæderligt tal og motorerne er fortsat konkurrencedygtige på præstationer.

 

Kører som en større bil

Køreoplevelsen leder tankerne hen på en større bil. Med de mindste af fælgene var kørekomforten udmærket, styreegenskaberne OK om end bilen i nogen grad krænger gennem kurverne – og det blev selvfølgelig ikke mindre, når man fik bedre vejgreb gennem brede lavprofildæk. Men igen: Adam er en bybil, ikke en landevejsracer. Og de fancy fælge er mere til pynt end køreglæde.

 

Støjniveauet er forbavsende lavt med de mindste fælge, hvorimod det stiger markant med store fælge og samtidig bliver affjedringskomforten forringet.

 

Avanceret udstyr

Listen over funktionsudstyr er ganske omfattende og usædvanligt for en bil Adams størrelse og prisklasse. Det inkluderer bl.a. Advanced Park Assist, hvor bilen selv kan styre på plads ved parallelparkering. Servostyringen har i øvrigt en særlig by-indstilling, hvor styringen bliver lettere ved lav fart, og varme i rattet er en anden feature, som udstyrsmæssigt hænger sammen med sædevarme.

 

Sidst men ikke mindst har Opel udviklet det såkaldte Intellilink, som let og smertefrit forbinder en smartphone med bilens infotainment system, så man f.eks. kan streame radioprogrammer fra internettet – og høre Motorradioen ad den vej…!



Special features:


To-tonet karrosseritag i mange kombinationer.

Mange forskellige hjuldesigns.

 

Loftpaneler i forskellig udformning.

 

FlexFix indbygget cykelholder til én cykel – kan udbygges til to.

 

Bygges i Rüsselsheim på helt nyt top moderne produktionsanlæg.


Opel Adam: Opel rykker igen - læs mere >>>


Opel Adam First Test i Motorradioen - Del 1 >
Opel Adam First Test i Motorradioen - Del 2 >

 

En af de utallige Opel Adam Slam varianter.

 

 

18" fælge er en option - men de driver rovdrift på kørekomforten.

 

 

FlexFix cykelstativet er indbygget i bagkofangeren.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt