Opel Adam er Opels nye lifestyle bybil. Den tjener
naturligvis et transportformål som en hvilken som
helst anden bil, men samtidig er den et individuelt
skabt smykke, som ejeren kan tage på – eller for den
sags skyld ændre på undervejs og efter ønske.
Hidtil har man kunnet individualisere en bil ved at
anskaffe f.eks. alu-fælge eller særlige
stafferinger, spoilers, panele etc. Mange bilejere
tilkøber selv ekstraudstyret, når bilen er leveret,
en tidskrævende proces, som Opel med Adam har vendt
op og ned på, fordi køberen designer sin bil inden
leveringen og siden får den leveret, som han selv
har ønsket den.
Funktion og livsstil
Der er med andre to hovedoverskrifter på køb af en
Opel Adam: Den funktionelle værdi, herunder
køreegenskaber og driftsøkonomi. Og
livsstilselementerne, dvs. den individuelle
udstråling baseret på Adams designsprog.
Dermed skifter alufælge f.eks. karakter fra primært
at være et brugsorienteret kørehjælpemiddel, som
giver anderledes køreegenskaber, til fortrinsvis at
være designelementer, der understreger bilens
mode-snit.
Fordi Opel selv har skabt alle modeelementerne, har
man indirekte ydet køberen eksperthjælp til at
træffe de rigtige beslutninger og man har gjort det
mere håndgribeligt ved at give mulighederne navne.
Jam, Glam og Slam
Opel Adam ”Jam” er den funky, moderne ungdommelige
bil. Adam ”Glam” byder mere på glamour, elegance og
er det sofistikerede valg mens ”Slam” står for det
sportslige, maskuline. Dertil kommer et antal
optionspakker, så ingen Adam i princippet bliver
ens. Også farverne har sjove navne som ”A Star is
Brown”, ”Purple Fiction”, ”I’ll be black” og
”Saturday White Fever”.
I teknisk forstand er Opel Adam langt hen ad vejen
baseret på velkendt teknik fra bl.a. Opel Corsa og
indtil videre er det også allerede eksisterende
motorer, man finder i motorrummet. Man har fravalgt
dieselteknologien dels af prismæssige hensyn, dels
fordi man ikke mener, at mange kunder vil have mere
glæde af dieselmotorer ved bykørsel – og selvom
Adams køreegenskaber også rækker til landevejskørsel
er det bykørsel, der er i fokus.
Komfort og sport
Der vil desuden kunne vælges mellem to undervogne,
en komfort-undervogn og en sportsundervogn, og
hjulstørrelsen varierer fra 15” til 18” med
forskellige dækbredder.
Opel vil gerne sammenligne Adam med MINI og bilen er
da også stort set ligeså lang men lidt bredere. Der
er imidlertid mere benplads på bagsædet i en Adam
end i en MINI, men det er ikke det samme som at der
er meget plads. Det er faktisk ret minmalt, som det
er i andre småbiler på bare 3,7 meters længde.
Bagagerummet er beskedne 170 liter, men glem ikke:
Adam er ikke Opels nye kompakte familiebil, den
rolle varetages af Opel Agila, som dog blot ikke
importeres til Danmark, og den større Meriva.
Tre benzinmotorer
Bilerne, der var mulighed for at prøvekøre i
forbindelse med de første globale testkørsler, var
alle udrustet med benzinmotoren på 1,4 liter, der
yder 87 hestekræfter, samt sportsundervognen. Og
forskellige hjulstørrelser var også til rådighed.
Foruden den nævnte motor er en 70-hestes 1,2’er og
en 100-hestes 1,4’er også en option
Motorudvalget er ikke det mest spændende, men en ny
3-cylindret turbo-benzinmotor er på vej
(tidshorisonten er engang i 2014) – det er til gavn
både for benzinøkonomien og køreoplevelsen,
forventer vi. Med de eksisterende motorer kører man
lige under 20 km/l. Det er stadig et hæderligt tal
og motorerne er fortsat konkurrencedygtige på
præstationer.
Kører som en større bil
Køreoplevelsen leder tankerne hen på en større bil.
Med de mindste af fælgene var kørekomforten
udmærket, styreegenskaberne OK om end bilen i nogen
grad krænger gennem kurverne – og det blev
selvfølgelig ikke mindre, når man fik bedre vejgreb
gennem brede lavprofildæk. Men igen: Adam er en
bybil, ikke en landevejsracer. Og de fancy fælge er
mere til pynt end køreglæde.
Støjniveauet er forbavsende lavt med de mindste
fælge, hvorimod det stiger markant med store fælge
og samtidig bliver affjedringskomforten forringet.
Avanceret udstyr
Listen over funktionsudstyr er ganske omfattende og
usædvanligt for en bil Adams størrelse og
prisklasse. Det inkluderer bl.a. Advanced Park
Assist, hvor bilen selv kan styre på plads ved
parallelparkering. Servostyringen har i øvrigt en
særlig by-indstilling, hvor styringen bliver lettere
ved lav fart, og varme i rattet er en anden feature,
som udstyrsmæssigt hænger sammen med sædevarme.
Sidst men ikke mindst har Opel udviklet det såkaldte
Intellilink, som let og smertefrit forbinder en
smartphone med bilens infotainment system, så man
f.eks. kan streame radioprogrammer fra internettet –
og høre Motorradioen ad den vej…!
Special features:
To-tonet karrosseritag i mange kombinationer.
Mange forskellige hjuldesigns.
Loftpaneler i forskellig udformning.
FlexFix indbygget cykelholder til én cykel – kan
udbygges til to.
Bygges i Rüsselsheim på helt nyt top moderne
produktionsanlæg.
|