- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

First World Testdrive:

Opel rykker igen – nu med livsstilsbilen Adam

 


Af Søren Clauding – 16. november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med Opel Adam dokumenterer Opel, at moderne computer teknologi giver uanede muligheder for bilkøberen, allerede inden han får udleveret sin bil. Ved hjælp af en minutiøs produktionsstyring får Opel kunderne så mange valgmuligheder, at de reelt kan skabe en bil, der med næsten 100 procent sandsynlighed aldrig vil møde en der er magen til. Køberen har med andre ord sin helt egen bil.

 

Problemet er gammelkendt. Ingen kvinde med respekt for sig selv synes om at møde op i en festlig anledning med et dress, som andre kvinder bærer. Sådan er det, når tøjet udtrykker livsstil og personlige attituder. Det samme gælder i et vist omfang for biler og helt specifikt for den nye livsstilsbil, Opel Adam. Selvom den kategoriseres som en bil, er den ligeså meget et smykke, en klædedragt, som sender signaler til omverdenen.

 

Fremme på forhjulene

Opel Adam er et stykke mode, og den er da også helt fremme på forhjulene, netop når det gælder tilpasning til tidens stil og tendens. Europæere og i særdeleshed danskere køber småbiler som aldrig før. Vi køber dem ikke alene fordi de er billige, men også fordi de er smarte og nemme, og fordi moderne bilkøbere ønsker at være individualister og ikke mindst, at det kan ses, at de er det.

 

Det er da også en nødvendighed, at prisen ikke alene afgør købet af Opel Adam, for når den introduceres på det danske marked til marts/april 2013 vil den blive prissat på niveau med f.eks. Fiat 500. Og selvom Fiat også har skruet nedad på 500-priserne i den sidste tid, er niveauet stadig højere end de biler, der størrelsesmæssigt er på niveau med Opel Adam. De præcise listepriser offentliggøres først senere, når de til sin tid er færdigforhandlede, men Opel Adam vil blive en bil, man køber, fordi man ønsker at markere sig i trafikbilledet og er villig til at betale lidt ekstra for det. Og i Danmark bliver merprisen for en Adam mere end fordoblet pga. det danske afgiftssystem.

 

Blå himmel og klare stjerner

Er man indstillet på det, er mulighederne til gengæld om ikke uendelige så i hvert fald usædvanlig mange og langt flere end nogen anden bilproducent kan tilbyde. Opel har skabt flere modellinjer af Adam og hver modellinje har yderligere undergrupperinger plus mulighed for et utal af tilkøb af finurlige detaljer som f.eks. et indre loftpanel med delvis skyet blå himmel der ved aften tide bliver til en stjerneklar nattehimmel hjulpet på vej af 64 små LED-diodelys.



Opel Adam har haft Fiat 500 men også ikon-køretøjet MINI som forbillede. Og alligevel ikke. For hvor begge de populære småbiler har en bil-historie, er Opel Adams eneste historiske element tilknytningen til skaberen af fabrikken, Adam Opel, som har lagt navn til den nye lille bil. Opel har ønsket at skabe en moderne bil for det moderne individualistiske menneske og det forsøg er til fulde lykkedes, viste det første møde med Opel Adam i aktion, et møde der fandt sted på portugisiske veje i og udenfor Lissabon.

 

Større salg og bedre image

Opel har flere formål med Opel Adam. For det første naturligvis at sælge nogle biler i en bilstørrelse, hvor man ikke før har befundet sig. Opel Adam bliver i øvrigt den eneste bil i det såkaldte A-segment for de ganske små biler, der produceres i Tyskland.

 

For det andet er Opel Adam endnu et forsøg på at rykke Opels fortidige image fra ”gammel mand og blød hat” til at være et moderne, funky og fremadtænkende bilmærke. Man har arbejdet på det længe og har skabt fine designs og geniale biler som f.eks. Opel Ampera, så i bund og grund er det vel kun et spørgsmål om tid, før Opel definitivt har fået revideret opfattelsen i en bred kundegruppe. Det har Opel i hvert fald fortjent. Og i samme moment er det så også en nødvendighed, at flere bilkøbere foretrækker en Opel frem for en af konkurrenterne, hvad der i sagens natur er en del af strategien. Det bliver spændende at følge.

 Opel Adam: Sådan kører den, sådan er den - læs mere >>>


Opel Adam First Test i Motorradioen - Del 1 >
Opel Adam First Test i Motorradioen - Del 2 >

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt