Optimeringsteknikken, som Mazda benytter, kalder
fabrikken selv for SkyActiv. Man arbejder dog i
kulisserne på alternative driftsformer, men CX-5 er
konventionel, hvad det angår.
Man har for det første skåret 100 kg af den vægt,
bilen ville have vejet, hvis ikke den var blevet
vægt optimeret. Derved bliver CX-5 den letteste i
segmentet. Det giver bedre køreegenskaber og bedre
driftsøkonomi.
For det andet har man skabt en kompakt drivline
(motor-gearkasse-hjul), så bilen, til trods for en
længde på 4,56 meter, både byder på over 500 liter
regulær bagageplads (som kan øges til 1,6
kubikmeter), god benplads på alle siddepladser, god
plads over skuldrene og plads også til et bageste
differentiale.
Firehjulstræk
Mazda CX-5 har nemlig firehjulstræk, hvis man ønsker
det. Men bilen kan også leveres med træk alene på
forhjulene. SUV-egenskaberne inkluderer en stor
frihøjde på 21 cm. Dermed er der dømt ”SUV-køre
egenskaber”, men nej, CX-5 er den højeste bil (1,67
m) med de mest personbils-lignende køreegenskaber,
vi har prøvet.
Det sidste er måske lidt givet af, at den prøvekørte
version havde 19” alufælge med lavprofildæk. Det
borger næsten for gode kurveegenskaber.
Kørekomforten lider imidlertid lidt derunder – hvor
meget må vi vende tilbage til ved en mere
dybdegående test. Men køreegenskaberne som helhed
hamler op med de fleste personbiler. Det er ret godt
gået.
Designet:
Det nye såkaldte KODO design (japansk og betyder
Soul of Motion) ser ikke alene godt ud (når vi nu
måtte have vænnet os til fronten), det er også
effektivt. Luftmodstandskoefficienten er på blot
0,33. Frontgrillen inkluderer en gennemgående linje
mellem de to forlygter ned under den karakteristiske
frontgrill. Egentlig ville designerne have lagt lys
i den linje, men det forbyder lovgivningen de fleste
steder, så det endte med en forkromet linje.
Designlinjerne genfindes indvendig og skaber ikke
den afstand mellem ydre og indre oplevelse, som
ellers ofte ses.
På de lidt dyrere varianter er bagsædet tre-delt
(kaldes Karakuri), sådan at man i princippet
disponerer over et asymmetrisk deleligt
bagsæderyglæn, men den midterste del kan også lægges
ned, uafhængigt af de to yderste ryglæn. I de
varianter opnås også et helt plant bagagerumsgulv
over de ryglæn, der er lagt ned. Også det midterste!
Bagagerumsdækkenet følger med bagklappen op, når den
åbnes.
Motorerne:
I første omgang leveres CX-5 med en 4-cylindret
2-liters benzinmotor, hvor både vægt og indre
friktion er kraftigt reduceret i forhold til gængse
motortyper. Det høje kompressionsforhold på 14:1
giver optimeret udnyttelse af benzin/luftblandingen
og sænker benzinforbruget. De store
kompressionsforhold undgås normalt, fordi de øger
belastningen af motorens forbrændingskamre og
forøger motorens vibrationer, desuden er risikoen
for motorbanken stor. Det opleves ikke i CX-5, om
end motorvibrationerne ved visse især lavere
omdrejningstal forplantes til rattet. Men det er nu
ret minimalt. Og ekstrem præcision i
indsugningsfasen håndteres af moderne elektronik.
Motoren er så effektiv, at den allerede nu
overholder de såkaldte Euro 6 normtal. Med
2-hjulstræk præsterer motoren 165 hk mens selvsamme
maskineri kun præsterer 160 hk med firehjulstræk.
Forklaringen er, at firehjulstrækket forårsager et
andet forløb af udstødningsrørene, og det reducerer
effekten. Øvrige specifikationer er uforandrede.
Siden følger en dieselmotor, der udmærker sig ved at
have samme kompression.
Den
vil desuden være udstyret med en dobbelt turbolader,
hvor den lille turbo præsterer ved lave
motoromdrejninger og siden suppleres af en stor
turbolader, der overtager arbejdet ved højere
omdrejningstal. Den vender vi tilbage til.
Automatgear
Den prøvekørte variant havde automatgear, hvor Mazda
har valgt ikke at bygge en dobbeltkoblingsgearkasse.
I stedet har man konstrueret en ny konventionel
gearkasse, der imidlertid giver et skifte op i
gearene så hurtigt, at det næsten kan sidestilles
med et dobbeltkoblingsgear, mens nedgearingen som
hovedregel er markant hurtigere. Med manuelt gear
kan man accelerere til 100 km/t på 9,2 sekunder, med
automatgearet tager det 9,6 sek.
Automatgearkassen i Mazda CX-5.
Skyactiv er Mazda's navn for
miljø-optimeret teknik. |