Hvis ikke Mazda CX-5 bliver en succes, er der ingen
retfærdighed til. Dens køredynamik er overbevisende,
dens funktionalitet er godt nok ikke skelsættende,
men langt over gennemsnittet. Kun det
karakteristiske frontparti, der er udtryk for
designchefens nye KODO streg, skal man nok vænne sig
til. Smukt på de flade sedan konceptbiler, men på en
kompakt SUV…?
Mazda har valgt, ikke at opfinde den dybe tallerken
med den nye bil. Sjovt nok, for det er første gang,
Mazda giver sig i kast med sådan et køretøj. Den
findes ikke magen til og derfor er alt på bilen nyt.
Det kunne have givet anledning til
bemærkelsesværdige forskelle i sammenligning med
konkurrenternes køretøjer. Men nej. Og dog
alligevel.
Verdens højeste kompression
Det er godt nok ikke til at se det, men man kan høre
det og føle det. Mazda har nemlig skabt verdens
højest komprimerede serieproducerede benzinmotor. Et
kompressionsforhold på ikke mindre end 14:1 er
unikt. Det høres under kørslen som en anderledes
summen og det føles, når man skal betale for
benzinen. Ikke mindre end 16,7 kilometer kan man
køre på en liter benzin – til trods for at der under
motorhjelmen gemmer sig et maskineri, der er god for
165 hestekræfter. Sådan!
Men skal man så købe en Mazda CX-5 på grund af
teknikken? Ja og nej. Teknikken er i sig selv ret
avanceret, men det centrale er, naturligvis, hvordan
det opleves. Og selvom den første korte testtur ikke
gav anledning til, at komme rigtigt under huden på
den nye SUV, var indikationen klar: Mazda’s filosofi
har været, at optimere al til rådighed værende
konventionel teknologi. Det har man gjort, det har
skubbet CX-5 et skridt foran de fleste og derfor er
den interessant. Derfor er der ingen retfærdighed
til, hvis ikke den bliver en succes.
Fornuftige priser
Mazda i Danmark har oven i købet fået CX-5 hjem til
særdeles attraktive priser. 317.000 kroner kan man
nøjes med at betale. Det er med basisudstyr og
forhjulstræk. Men det er også med 165 hestekræfter
under motorhjelmen, gode pladsforhold og bred
anvendelighed.
Normalt præsenteres en ny bil internationalt for
siden efter nogen tid at komme til Danmark. Det har
været anderledes med Mazda CX-5. Danmark er et af de
første markeder, hvorpå bilen introduceres og derfor
var det på danske landeveje, at de første kilometer
blev kørt. |