- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Lexus GS

Teknik og priser


Af Søren Clauding – 8. juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Lexus GS fører sig frem med en brændstoføkonomi på 16,9 km/l. Det gælder dog alene Lexus GS 450h, som benytter en 3,5 liters V6 benzinmotor i kombination med en elektromotor. Det er imidlertid også den dyreste af modellerne. Prisforskellen er cirka 200.000 kroner (inklusive danske nummerplader) mellem hybrid-bilen og den tilsvarende model (GS 250) med en konventionel 2,5 liters V6 benzin’er.

 

2,5 liters benzin motoren præsterer op til 209 hestekræfter og den er lidt mere sindig, når man sparker den op til 100 km/t. Det tager 8,6 sekunder. Hvor GS 450h har CVT-gear, benyttes et mere traditionelt automatgear i GS 250.


2,5 liters V6-benzinmotoren i den billigste GS-variant præsterer 209 hk.


Dårligere benzinøkonomi

Det er klart, at kraftforskellen præger sammenligningen mellem de to varianter. Benzinforbruget er også markant forskelligt – tallet for blandet kørsel er 11,2 km/l med den lille V6 – da de færre hestekræfter måske oftere opfordrer til at presse speederen i bund, er det ikke utænkeligt, at benzinforbruget i praksis bliver dobbelt så højt i GS 250.

 

Til gengæld er køreegenskaberne lidt forskelligt i de to biler. Den 180 kg lettere GS 250 opleves ikke mere eller mindre stabil, men man har bedre føling med vejbanen ved de høje autobahn hastigheder. Ved ”dansk motorvejsfart” er forskellen næppe mærkbar. Kraftoverførslen gennem den konventionelle gearkasse giver også en smule bedre føling med motoren i 250’eren, men det er formentlig kun et spørgsmål om vane før det samme opleves med CVT gearet.

 

Atkinson cycle V6

Kombinationen mellem benzinmotor og elmotor er i kraft af Toyota koncernens store erfaring så god som nogensinde. Det er interessant, at man kan forene så store kræfter fra benzinmotor og elmotor og opnå så glidende komfortabel kraftudvikling som tilfældet er. En af hemmelighederne bag det lave energiforbrug – eller måske snarere den fine energiudnyttelse – er ikke alene brugen af elektromotor, der får sin strøm via opsamling af bremseenergi, men også, at elektromotoren muliggør anvendelsen af en benzinmotor konstrueret med elementer fra den såkaldte Atkinson Cycle.

 

Det er et konstruktionsprincip, som grundliggende er baseret på, at indsugningsventilen er længere tid åben end i en konventionel firetakt-motor. Derved opnås en kraftigere ekspansion og efterfølgende kraftigere eksplosion i forbrændingskammeret – som normalt medfører mere støj og flere vibrationer. Atkinson Cyclen inkluderer også genbrug af varmen fra udstødningen, så forbrændingen bliver kraftigere og energiudnyttelsen derfor bedre. De komfortmæssige minus’er kompenseres der for gennem brug af elmotoren (så benzinmotoren i princippet er lidt neddroslet i forhold til den faktiske effekt, som leveres på baghjulene). Summa summarum: Mere effekt ved samme komfortniveau – eller omendt: Bedre komfortniveau ved samme effekt, sammenlignet med konventionel teknik.


Hybridmotoren i GS 450h præsterer 345 hk og 16,9 km/l.


Hybrid holder

Spørgsmålet om hybridteknikkens pålidelighed og holdbarhed er uomtvistelig. Toyotas 14 års erfaring viser, at hybridteknologien kræver mindre vedligeholdelse og er næsten uopslidelig. Ingen skal altså fravælge en hybridbil af den grund.

 

Hvorfor så fravælge en hybridbil? Der findes intet klart svar, og når det handler om prisattraktive mindre Toyota’er er det alene kørselsbehovet, som nu om dage burde være afgørende.

 

Derfor vælges Lexus Hybrid

For Lexus GS-serien er sagen lidt anderledes. Hvis man fravælger hybridteknik og derved opnår en lavere anskaffelsespris, må man også nøjes med færre hestekræfter. Internationalt og også i Danmark vil foruden prisforskellen også effektforskellen formentlig være den afgørende faktor.

 

I sammenligning med konkurrenterne? Ja, men findes der egentlig konkurrenter? Er man brændt varm på en Lexus GS er det pga. de egenskaber, den tilbyder og så er det et valg mellem effekt og pris. Spørgsmålet er så, om der er mange bilkøbere, som har mulighed for at købe bil i Lexus-prisklassen, for hvem Lexus egenskaberne er de rette. Det kan kun fremtiden give svar på.


Lækker autobahncruiser - læs mere >>>



Hurtige fakta om Lexus GS:


GS 250:

Benzinmotor: 2,5 ltr. V6. 209 hk. 253 Nm v. 4800 omdr./min.

Transmission: 6-trins aut.gear.

0-100 km/t: 8,6 sek.

Tophastighed: 225 km/t

Brændstoføkonomi: 11,2 km/l.

CO2-udledning: 288 g/km.

Listepriser:

L1: kr. 999.950

L2: kr. 1.150.237

L3 F Sport: 1.236.337


GS 450h:

Benzinmotor: 3,5 ltr. V6. 292 hk. 288 Nm v. 6000 omdr./min.

El-motor: Permanent magnet synkron motor. 200 hk, 275 Nm.

Akkumuleret effekt: 345 hk.

Transmission: Trinløs CVT automatgear.

0-100 km/t: 5,9 sek.

Tophastighed: 250 km/t.

Brændstoføkonomi: 16,9 km/l.

CO2-udledning: 151 g/km.

Længde: 4,85 m

Listepriser:

L1: kr. 1.193.505

L2: kr. 1.358.527

L3 F Sport: 1.559.659


Introduktion: Juni 2012.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt