Den nye Lexus GS fører sig frem med en
brændstoføkonomi på 16,9 km/l. Det gælder dog alene
Lexus GS 450h, som benytter en 3,5 liters V6
benzinmotor i kombination med en elektromotor. Det
er imidlertid også den dyreste af modellerne.
Prisforskellen er cirka 200.000 kroner (inklusive
danske nummerplader) mellem hybrid-bilen og den
tilsvarende model (GS 250) med en konventionel 2,5
liters V6 benzin’er.
2,5 liters benzin motoren præsterer op til 209
hestekræfter og den er lidt mere sindig, når man
sparker den op til 100 km/t. Det tager 8,6 sekunder.
Hvor GS 450h har CVT-gear, benyttes et mere
traditionelt automatgear i GS 250.
2,5 liters V6-benzinmotoren i den billigste
GS-variant præsterer 209 hk.
Dårligere benzinøkonomi
Det er klart, at kraftforskellen præger
sammenligningen mellem de to varianter.
Benzinforbruget er også markant forskelligt – tallet
for blandet kørsel er 11,2 km/l med den lille V6 –
da de færre hestekræfter måske oftere opfordrer til
at presse speederen i bund, er det ikke utænkeligt,
at benzinforbruget i praksis bliver dobbelt så højt
i GS 250.
Til gengæld er køreegenskaberne lidt forskelligt i
de to biler. Den 180 kg lettere GS 250 opleves ikke
mere eller mindre stabil, men man har bedre føling
med vejbanen ved de høje autobahn hastigheder. Ved
”dansk motorvejsfart” er forskellen næppe mærkbar.
Kraftoverførslen gennem den konventionelle gearkasse
giver også en smule bedre føling med motoren i
250’eren, men det er formentlig kun et spørgsmål om
vane før det samme opleves med CVT gearet.
Atkinson cycle V6
Kombinationen mellem benzinmotor og elmotor er i
kraft af Toyota koncernens store erfaring så god som
nogensinde. Det er interessant, at man kan forene så
store kræfter fra benzinmotor og elmotor og opnå så
glidende komfortabel kraftudvikling som tilfældet
er. En af hemmelighederne bag det lave energiforbrug
– eller måske snarere den fine energiudnyttelse – er
ikke alene brugen af elektromotor, der får sin strøm
via opsamling af bremseenergi, men også, at
elektromotoren muliggør anvendelsen af en
benzinmotor konstrueret med elementer fra den
såkaldte Atkinson Cycle.
Det er et konstruktionsprincip, som grundliggende er
baseret på, at indsugningsventilen er længere tid
åben end i en konventionel firetakt-motor. Derved
opnås en kraftigere ekspansion og efterfølgende
kraftigere eksplosion i forbrændingskammeret – som
normalt medfører mere støj og flere vibrationer.
Atkinson Cyclen inkluderer også genbrug af varmen
fra udstødningen, så forbrændingen bliver kraftigere
og energiudnyttelsen derfor bedre. De komfortmæssige
minus’er kompenseres der for gennem brug af
elmotoren (så benzinmotoren i princippet er lidt
neddroslet i forhold til den faktiske effekt, som
leveres på baghjulene). Summa summarum: Mere effekt
ved samme komfortniveau – eller omendt: Bedre
komfortniveau ved samme effekt, sammenlignet med
konventionel teknik.
Hybridmotoren i GS 450h præsterer 345 hk og 16,9
km/l.
Hybrid holder
Spørgsmålet om hybridteknikkens pålidelighed og
holdbarhed er uomtvistelig. Toyotas 14 års erfaring
viser, at hybridteknologien kræver mindre
vedligeholdelse og er næsten uopslidelig. Ingen skal
altså fravælge en hybridbil af den grund.
Hvorfor så fravælge en hybridbil? Der findes intet
klart svar, og når det handler om prisattraktive
mindre Toyota’er er det alene kørselsbehovet, som nu
om dage burde være afgørende.
Derfor vælges Lexus Hybrid
For Lexus GS-serien er sagen lidt anderledes. Hvis
man fravælger hybridteknik og derved opnår en lavere
anskaffelsespris, må man også nøjes med færre
hestekræfter. Internationalt og også i Danmark vil
foruden prisforskellen også effektforskellen
formentlig være den afgørende faktor.
I sammenligning med konkurrenterne? Ja, men findes
der egentlig konkurrenter? Er man brændt varm på en
Lexus GS er det pga. de egenskaber, den tilbyder og
så er det et valg mellem effekt og pris. Spørgsmålet
er så, om der er mange bilkøbere, som har mulighed
for at købe bil i Lexus-prisklassen, for hvem Lexus
egenskaberne er de rette. Det kan kun fremtiden give
svar på.
|