Næsten 17 kilometer på en liter benzin. Det er helt
OK, hvis det er en almindelig mellemklassebil med
150 hestekræfter. Men når der kan hentes op til 345
hestekræfter ud af maskineriet og bilen har bevæget
sig op i luksusklassen er det unikt. 2,5 hestekraft
pr. 1 g CO2 udledt er ligeså banebrydende. Det er de
overbevisende facts om den nye Lexus GS, men bilen
er andet end det.
Lexus GS er 4. generation af en i Danmark lidt
overset bil. Der sælges ikke mange Lexus’er i
Danmark, der er heller ikke blevet solgt mange – og
Lexus i Danmark er da heller ikke urealistisk
omkring de fremtidige salgstal. Det er ikke lige om
hjørnet, at Lexus opnår samme status som på de store
internationale markeder.
Status
Forklaringen er måske, at i Danmark købes en bil til
en million og derover ikke alene pga. dens
materielle kvaliteter. Den købes også pga. dens
status. Og mange bilkøbere oplever formentlig en
større status ved at købe en Mercedes E-klasse, en
BMW 5-serie eller en Audi A6. Biler, der i
perfomance og størrelse kan sammenlignes, som måske
prismæssigt er lidt mere attraktive men også biler,
hvis kvaliteter er anderledes end hos en Lexus. Det
er faktisk lidt forkert at sammenligne Lexus med de
andre.
Lexus bedst i Autoindex
Hele Lexus strategien er nemlig netop baseret på at
en Lexus skal være anderledes. Topmodellen i
GS-serien, GS 450h yder som nævnt 345 hk, den
accelerer fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder, den har et
bagagerum, der er en smule mindre end
konkurrenternes (482 liter), men den byder dog på
ligeså meget kabineplads. Den byder imidlertid også
på to andre vigtige ting: Kvalitetsmæssigt er Lexus
helt i top, måske den bedste af dem alle. Det er i
hvert fald resultatet af den seneste svenske ”Autoindex”,
hvor et stort antal biler vurderes ud fra en række
meget forskellige kriterier. Hér overgår Lexus dem
alle og har dermed samme status som Toyota i et
noget lavere prisleje.
Toyota er som bekendt moderfirmaet bag Lexus. Og det
er da også kun 19 år siden, at luksusmærket for
første gang så dagens lys. De første modeller gjorde
ikke meget væsen af sig og det er reelt først i det
sidste årti, at mærket for alvor har fået tag i de
europæiske markeder. Kun i Danmark kniber det
fortsat lidt.
Egne kvaliteter
Det vil den nye GS kunne lave lidt om på. Den er,
som bil i hvert, fald stærk nok til at kunne hamle
op med alternativerne i samme prisklasse. Men den
har som nævnt sine egne unikke egenskaber:
Brændstoføkonomi (dvs. ringe forurening, som er et
godt signal at sende til omverdenen – derfor er den
ideel som direktionsbil eller ministerbil), kvalitet
og til en vis grad også kørekomfort.
Lexus valgte at præsentere den nye bil på vejene i
Sydtyskland og Tyrol. Køreudfordringerne var yderst
varierede og det er fair nok, at man gerne vil
dokumentere, at i hvert fald den kraftige version
kan køre 250 km/t. Det klarede den for så vidt
upåklageligt, men alene målt på den faktiske
stabilitet. Fornemmelsen af vejbanen var ved de små
240 km/t vi kørte ikke lige præcis forbilledlig og
derved forsvandt lidt af den køredynamiske
oplevelse.
Virkelighedens verden
I virkelighedens verden er det blot meget sjældent,
at man kører 250 km/. Halveres farten til dansk
motorvejsfart er historien en ganske anden. Hér er
den måske ikke banebrydende, hvad angår køredynamik,
men kraftoverskuddet og fine kurveegenskaber gør den
hér langt sjovere.
Og så er der dét med teknikken. De 345 hestekræfter
i 450h er nemlig ikke frembragt på konventionel vis.
Der er tale om regulær hybridteknik, hvor en
200-hestes elektromotor supplerer en 292 hestes 3,5
liters V6 benzinmotor. Da effekten ikke topper på
samme tidpunkt, bliver den maksimale akkumulerede
effekt de nævnte 345 hk. Drejningsmomenterne i de to
motorer følges derimod udmærket ad og tilsammen
disponerer man over imponerende 627 Nm. Det sparker
glimrende bagud. Og havde det ikke været fordi
kræfterne formidles gennem en trinløs CVT-automatgearkasse, ville man hurtigt få
sports-sus i maven.
Lexus er en luxusbil
MEN: EN LEXUS GS ER INGEN SPORTSVOGN! Derfor skal
kræfterne opleves som et supplement til
køreegenskaberne, som primært har til opgave at
transportere mennesker komfortabelt og behageligt.
Det mål opnås i rigeligt omfang. Og ikke uvigtigt:
Det genspejles i bilens funktioner og i alle
detaljer, lige fra joy-stikket, som styrer
aktiviteten på verdens største bil-skærm på
imponerende 12,3” (den største i en seriefremstillet
personbil), til panelernes kvalitet og fornemmelsen
af alle betjeningsgreb og knapper.
Den kæmpemæssige 12,3" store skærm er
inddelt i to og kan vise vej såvel som DVD - og et
utal af andre registreringer.
|