Honda fremstiller verdens eneste
hybridbil med manuelt gearskift. Den hedder CR-Z og
er en bil, der ikke ses mange af i Danmark, på trods
af en acceptabel pris på lidt over 300.000 kroner.
Der er tale om en fancy designet hybridbil, hvor
batteriet egentlig har mest at skulle have sagt, når
der er brug for lidt ekstra kræfter.
Hidtil har det ikke være meget. 15
hk, når det gik hård for sig. Men nu er CRZ på vej
med en effektforøgelse af elektromotoren, så de nu
yder 20 hk. Effektforøgelsen er bl.a. opnået ved nu
at anvende litium-ion batteri. Også 1,5 liters
benzinmotoren præsterer mere effekt – 121 hk versus
114 – og det samlede resultat giver et maksimum på
137 hk (fordi topeffekten for de to motorer ikke
leveres samtidig) og muligheden for at nå 100 km/t
på bare 9 sekunder. Det er i sig selv overbevisende
tal leveret af en bil, der fortsat kan køre 20 km på
en liter benzin.
Visuel pondus
Den nye CR-Z, som kommer til
Danmark midt på året 2013, har også fået et nyt
front- og bagparti, den har fået tilført mere visuel
pondus og samtidig har den fået en lille næsten
undseelig knap.
Knappen kan bruges ved hastigheder
over 30 km/t når batteriet er mere end halvt
opladet. Når den aktiveres, tilføres der ekstra
elektromotorkraft,
som reelt mærkes som et lille boost. Det gør det
muligt at køre ekstra sportsligt, men kun i
sekvenser af 10 sekunder af gangen. Derfor er den i
praksis nok mest en feature, som gør overhalinger
hurtigere og sikrere.
Foruden de udvendige
design-detaljer er instrumentpanelet blevet
europæiseret, så det nu er sort i stedet for den
traditionelle japanske grå farve.
Der er ingen mærkbar forskel på
køreegenskaberne for den nye variant og den
eksisterende. Effektforøgelsen mærkes og det er
fortsat flot, at man kan skabe en så god
brændstoføkonomi og så effektivt gearskifte – og ret
sportslige køreegenskaber – men den ukonventionelle
teknologi.
|