- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Honda CR-Z 1,5 GT

Styr selv hybriden


Tekst: Søren Clauding – november 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hidtil har hybrid teknologi været noget, der suverænt blev håndteret af den indbyggede computer i hybridbilerne. Automatgearkasse var en naturlig følge deraf – men i Honda CR-Z kan man få lov til selv at styre gearskiftet. Den har nemlig manuelt gear.

 

Det er egentlig den store forskel på Honda CR-Z og andre hybridbiler, men i praksis viste Honda’ens unikke, super eksklusive og elegante sportslige design at være det, der tiltrak sig opmærksomheden. Egentlig hænger det godt sammen med filosofien i CR-Z, for Honda har ønsket at skabe en eye-catcher med fine sportslige kørefærdigheder og at gøre det på grundlag af en ikke mærkbar hybridteknologi. Og dermed også, at legalisere sportslig udstråling og sportslige egenskaber i forhold til miljø og brændstofforbrug.

 

Det er til fulde lykkedes. I særdeleshed det med at fange opmærksomheden!

 

Traditionelt Honda sportsdesign

Den er da også smart. En moderne udgave af et traditionelt Honda sportsdesign, med to-delt bagrude, hvoraf den nederste halvdel er næsten lodret og den øverste flugter taglinjen. De funktionelle egenskaber i form af f.eks. bagagerumsplads kan ligge på et ligeså lille sted som bagagerummet med sine lige godt 200 liter udgør. På den anden side er bilen blot 4,08 meter lang, så det er lige før den kan klassificeres som en ”småbil” og så er det egentlig ikke så galt endda…



 

Bag rattet modtages man med et bombardement af high-tech discolys. Det er helt overvældende første gang – især hvis det er mørkt, og det var det, første gang CR-Z blev startet op i vores regi. Bilen ser udefra ud som en konceptbil, bygget helt efter normerne på et af de store motorshows. Første gang vi så den var da også i Genève i år. Også den gang var den stort set lig med en konceptbil, men allerede dengang var den klar til serieproduktion – det er virkelig en unik oplevelse at se, hvor kort vejen er fra koncept til køreklare biler.

 

Hybrid-info

High-tech discolyset er ikke uden formål. Lys-karakteren måske (andet end at det super ud og det er vel også OK), men de mange lys er med til at informere om bilens egenskaber og hér afsløres det, at der er tale om en hybrid. Man får mange informationer vedrørende den aktuelle kørestatus – og det er nok noget, enhver CR-Z ejer sætter pris på. Det er noget af det, der ligger i at anskaffe sådan en bil.

 

Men det lettest blot at lade teknikken klare sig selv. Man kan grundliggende vælge mellem tre indstillinger, et eco-mode, et sports-mode og et normal-mode. Det første giver sløv acceleration og store speederbevægelser – men gør det også lettere at opnå den fremragende benzinøkomoni på officielt 20 km/l (i praksis 17-18), som er lidt af formålet med sådan en bil. Den anden forvandler CR-Z til en regulær sportsvogn (100 km/t nås på 10 sekunder) og det tredje er en god mellemvare, som automatisk bliver en, man benytter, hvis man skal køre uden at give teknikken så mange tanker.

 

Farven følger kørestilen

En sjov ting er, at ringen omkring speedometeret ændrer farve. Instrumentpanelet er grønt, når man køre økorigtigt og rødt, når djævelen tager ved en. Derimellem er farven blå.

 

Pladsforholdene i kabinen er fine fortil men elendige bagtil. Er føreren 1,8 meter høj og har ben, der passer til, er der ikke engang en håndstykkelse mellem forsæderyglæn og bagsædets forkant. Som sådan er CR-Z dog ikke ringere end andre sportsvogne.

 

Og teknikken: De seks manuelle gear kommer man let til via en ultra præcis gearkasse. Man kører bilen helt normalt, man føler den helt konventionelt, lyden er traditionel for en sportslig bil. Køreegenskaberne er præcis så fine, som man ved, at Honda kan fremstille dem – og det er ret godt. Den er rimelig komfortabel og god i hurtige kurver.

 

114+14=124

Kræfterne frembringes af en 124 hestes benzinmotor og en 14 hestes elektromotor. 114 plus 14 giver 124 – i hvert fald efter Hondas regnestykke, men det hænger selvsagt sammen med, at benzinmotorens effekt topper lidt inden det maksimale omdrejningstal nås og er fire hestekræfter mindre, når elmotoren er på sit højeste. El-motoren præsterer omvendt næsten 80 Nm fra aller første omdrejning og det giver benzinmotoren et ordentligt skud bagi indtil den når sit ypperste med 145 Nm v. 4500 omdr./min.



 

Stop-start teknologi følger med. Men i Honda CR-Z er det lidt anderledes end i biler, der alene drives af brændstofmotorer. I Honda’en stopper motoren allerede inden bilen holder stille, mens man er i 2. gear, for har man brug for pludselig motorkraft er el-motoren til rådighed. Det samme gør sig gældende, når man skal starte igen. Først når der sættes i gear, starter benzinmotoren – altså ikke, når der kobles ud, for elmotoren er parat i samme øjeblik, der kobles til, så man mærker ikke en eventuel tøven inden benzinmotoren er i gang.

 

Konkurrencedygtig pris

Prismæssigt er Honda CR-Z placeret helt konkurrencedygtigt med 292.400 kroner for den billigste variant og 314.400 kroner for den prøvekørte og dyreste udgave. Det er alene lidt forskelle i udstyret, der gør prisforskellen.


 


Model:

Honda CR-Z 1,5 GT

Listepris:

Kr. 314.400

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 l benzin motor. 114 hk. 145 Nm/4800 omdr./min. El-motor 14 hk/1500 omdr./min. 78,4 Nm/1000 omdr./min. Kombineret maks. Effekt: 124 hk. Kombineret maks. Drejningsmoment: 174 Nm v. 1500 benzinmotor omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,0 sek./ 200 km/t/ 20,0 km/l /117 g/km

Længde:

4,08 m

Bagagerum:

215-389 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge.  Hill-start assist. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg m. køl i handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix.


Link til importøren 


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt