Honda har haft stor succes med den hidtidige CR-V –
en rummelig SUV af høj kvalitet (læs
vores seneste test af Honda CR-V hér >>>). For
nylig sænkede man priserne med 100.000 kroner og det
gav naturligt nok ekstra skub i salget. Og nu er man
klar med en helt ny generation – den fjerde – som
kommer på markedet i Danmark midt i november i år,
til priser som ikke er meget højere end de
hidtidige, efter prissænkningen vel at mærke.
De endelige listepriser er ikke færdigforhandlet
endnu, men på et yderst prisfølsomt marked som det
danske, hvor en prisændring på 10.000 kroner bliver
til 30.000 kroner når de danske afgifter er lagt på,
er det naturligvis vigtigt, at Honda sikrer sig den
bedst mulige position.
”CR-V skal sælges”
”Vi har ingen småbiler til at redde styksalget som
flere af vores kolleger, til gengæld vil vi gerne
sælge mange CR-V’er, derfor er prissætningen en
afgørende faktor for os,” fortalte Honda’s danske
direktør Mikael Larsen i forbindelse med de første
globale testkørsler af den nye bil.
Michael Larsen håber på og forventer, at den
billigste variant vil kunne markedsføres til under
350.000 kroner. Bliver det tilfældet, er grundlaget
lagt for en succes i bilkategorien, for den nye
Honda CR-V er forbedret på en række punkter, som
givetvis også vil appellere til det danske publikum.
Ikke mindst fordi udstyrsniveauet er meget højt for
”indstigningsmodellen”.
”Vi satser ikke på at have prisbillige varianter for
at få opmærksomhed – biler, som kunderne alligevel
fravælger,” siger Michael Larsen. ”Vores
modelvarianter er dem, vi forventer at kunderne vil
købe.”
Skulpturelt design
For det første ser den nye CR-V anderledes ud. Den
fremskudte ”underkæbe”, som kendetegnede den
hidtidige model, er fjernet. Nu er udseendet mere
skulpturelt og formentlig mere spiseligt for en
større gruppe bilkøbere, og det er opnået uden at gå
på kompromis med det dynamiske look. Den nye CR-V
har bl.a. derigennem også opnået en bedre
aerodynamik, der i kombination med en række andre
indgreb har forbedret brændstoføkonomien med over 12
procent.
Desuden rummer bilen mere – til trods for, at den er
3 cm lavere end forgængeren. Faktisk er der så meget
plads i bagagerummet, at Honda uden tøven kaldet det
for det største i klassen. Et hurtigt spot på
konkurrenternes specifikationer bekræfter det. Og et
mål på 589 liter, som, når bagsæderyglænene lægges
ned, øges til tæt ved 1,7 kubikmeter taler deres
eget sprog. Der er rigtig meget plads i den bil.
Pladsen er ikke engang taget fra bagsædepassagererne
selvom bilens ydre mål stort set er identiske med
forgængerens. Der er forbavsende god benplads på
bagsædet og netop den faktor er stærk i forsøget på
at erobre en større del af erhvervskunderne i
kategorien: At man f.eks. har mulighed for at sætte
sig ind på bagsædet i sin bil med en computer på
skødet og have god plads både over skuldrene og til
benene plus masser af plads i bagagerummet tæller
meget for mange erhvervsfolk.
Flip mekanisme
Honda har det med at være ekstra geniale, når det
gælder bagsædedesignet i deres biler. CR-V er ingen
undtagelse, idet man kan lægge bagsæderne ned ved et
enkelt træk i en strop, placeret ved bagsædernes
underkant. Et let træk, så vipper siddepladsen op
imod forsædernes ryglæn, alt imens nakkestøtterne
folder 90 grader og bagsæderyglænet falder ned på
plads – hvorved der også opnås et næsten plant
bagagerumsgulv. Det er så enkel og let en operation.
Når sæderne igen skal benyttes til at sidde på, er
forløbet ikke helt så let, da skal man selv lige
sætte siddepladsen på plads og løfte bagsæderyglænet
op – her får man ikke assistance af tyngdekraften.
Men også den operation er enkel og kræver ikke mange
kræfter.
Interiørdesignet er i øvrigt helt i harmoni med de
udvendige linjer, alt er overskueligt og let
tilgængeligt.
Både diesel og benzin
Honda CR-V vil kunne leveres med to forskellige
motortyper. Dels en 2-liters benzinmotor, der yder
155 hestekræfter, dels en 2,2-liters turbodiesel,
der præsterer 150 hk. Motorerne er baseret på de
hidtil kendte maskiner, men de er blevet
miljø-optimeret og medvirker derigennem også til de
forbedrede forbrugstal.
Honda har imidlertid også forbedret lydbilledet
markant. Man har reduceret kabinestøjen med omkring
50 procent og derigennem bidraget stærkt til
komfortniveauet i bilen.
Honda CR-V har som en ægte SUV mulighed for at
trække på alle fire hjul. Men den kan for første
gang i modellens historie nu også leveres alene med
træk på forhjulene. Det gør naturligvis bilen
billigere og førnævnte prisniveau for den billigste
modelvariant gælder den tohjulstrukne version. Det
er da heller ikke for at opnå bedre forbrugstal, at
man sælger en 2WD variant, for Honda har, ved at
foretage et radikalt skifte fra hydraulisk styret
4WD til et elektronisk kontrolleret elektrisk
aktiveret firehjulstræk ”AWD”, gjort det muligt, at
køre med træk på alle fire hjul, uden at
brændstofforbruget stiger med mere end 5 procent.
|