De første kilometer i den nye Honda CR-V blev kørt
på sydtyske landeveje i området omkring München. De
understregede det forbedrede lydbillede, men viste
også, at Honda har fravalgt den typiske asiatiske
lidt bløde tilgang til køreoplevelse.
Bilen er bl.a. udviklet på Hondas testanlæg på
Hokaido-øen i Japan, hvor man har genskabt dele af
den berømte tyske racerbane, Nürburgring –
Nordsløjfen, vel at mærke. Det mærkes i form af en
fast affjedring, rigtig gode kurveegenskaber og en
præcis og unik styring. Elektrisk hastighedsafhængig
servostyring er nyt i Honda CR-V og det fungerer
udmærket.
Det er imidlertid overraskende, så ”stram i
betrækket” den nye CR-V er – ikke mindst fordi
konkurrenterne typisk har valgt blødere affjedring.
Det skyldes angiveligt, at Honda har villet optimere
affjedringen til landevejskørsel i erkendelse af, at
det er dér, en CR-V oftest vil befinde sig.
Benzinbilen er mest komfortabel
I praksis kunne fornemmes en lille forskel på
affjedringen i dieselmodellen og benzinbilen. Det
kan formentlig tilskrives en vægtforskel på 135 kg –
dieselbilen er den tungeste – fordi Honda antagelig
har kompenseret for mere-vægten ved at stramme
affjedringen op. Det betyder på almindelig dansk, at
benzinbilen er den mest komfortable af de to.
2,2 liters dieselmotoren.
2,0 liters benzinmotoren.
Vi har afprøvet begge varianter på tyske autobahns
med hastigheder på tæt ved de 190 km/t, som er den
officielle topfart for begge varianter, og CR-V er,
trods sit relativt høje tyngdepunkt, både stabil og
præcis. Det skyldes helt givet den faste affjedring.
Vi har også kort afprøvet den ved lettere
terrænkørsel. På plane grusveje fungerer den flot,
men i mere kuperet terræn ville en lidt blødere
affjedring have været at foretrække. Men CR-V ER
ikke skabt som en off-road’er, det er værd at huske
på. Og under danske kørselsforhold vil den kunne
klare sig de fleste steder.
Eminent i regnvejr
Det regnede i øvrigt under store dele af
testkørslerne og hér var der rig lejlighed til at
fornemme fordelen ved det nye firehjulstræk. På
fugtig asfalt, ved start op ad bakke, hjælper
baghjulstrækket til solid acceleration helt uden
hjulspind, og ligeså snart behovet for firehjulstræk
er borte, er firehjulstrækket det også. Let, elegant
og stort set umærkeligt.
I erkendelse af at godt overblik er en væsentlig
købsfaktor for CR-V kunder har man løftet
frontpartiet, så afstanden fra de synlige hjørner
til bilens reelle hjørner er minimeret. Det vil for
mange bilister opleves som en hjælp under
manøvrering. Vinduesarealerne er blevet større, men
udsynet bagud ikke lige præcis forbilledligt – det
er dog én af måderne hvorpå man har opnået de gode
pladsforhold i bagagerummet. Noget for noget.
Økonomisk
En Honda CR-V kan med 4WD og dieselmotor samt
manuelt gear køre 17,9 km/l. Det er et flot tal, som
formentlig bliver endnu bedre med 2WD. Den
tohjulstrukne dieselvariant kommer dog først på et
senere tidspunkt og Honda vil på Paris Motorshow
sidst i september desuden præsentere en ny ultra-let
1,6 liters dieselmotor med en effekt i nabolaget af
120 hk, som dels vil være verdens letteste 1,6
liters diesel, dels vil byde på endnu bedre
brændstoføkonomi. Har man behov for hjælp til at
opnå de gode forbrugstal, kan man ved at trykke på
en Eco-knap bl.a. opnå reduceret speederrespons og
en miljøoptimeret styring af airconditionanlægget.
Masser af udstyr
Kendetegnende for den nye Honda CR-V er også, at man
tilbyder hele listen af udstyr, der hører sig til,
typisk i dyrere biler. Herunder vognbanekontrol, der
oven i købet griber ind i styringen og venligt
bringer bilen i den rigtige retning, hvis man er
kommet lidt for tæt på vejafstribningerne. Trailer
Stability Assist hjælper til at stabilisere
vogntoget, når man kører med anhænger. Adaptiv
cruisecontrol, der regulerer afstanden til den
forankørende, er også en option.
|