Fiat 500L undervognen er i teknisk forstand baseret
på Fiat Punto. Det er en fornuftig disposition, for
udover at man derved benytter gennemprøvet teknik,
er Punto undervognen fremragende. Det er med til at
gøre Fiat 500L langt mere komfortabel end 500.
Den har en relativt blød affjedring, som
understregede sin værdi på de til tider noget ujævne
veje i landskabet omkring Torino. Samtidig sikre den
også god retningsstabilitet ved hurtig
motorvejskørsel, noget der var lejlighed til at
prøve over en halv snes kilometer. Men da det skete
i total vindstille, kunne sidevindsfølsomheden
naturligvis ikke vurderes – det må vente til en
stormende efterårsdag i Danmark, når den til sin tid
skal introduceres.
Velkendte motorer
I motorrummet på Fiat 500L finder man som
udgangspunkt den velkendte 1,4 liters benzinmotor,
der præsterer 95 hestekræfter. Den kan også leveres
med en opgraderet udgave af den nye 900 ccm
twin-turbo, som i 500L yder 105 hestekræfter.
Desuden vil man kunne købe 500L med en anden
velkendt motor, en 1,3 liters diesel, der præsterer
85 hestekræfter men også et større drejningsmoment.
I 2013 følger så tre yderligere motorvarianter.
Twin-Air motorens effekt er forøget fra 85 til 105 i
500L.
Fiat 500L ser godt ud, den kører udmærket og er mere
komfortabel end den lille 500. Trods en længde på
4,14 meter er den så sandelig også mere funktionel.
Fem fuldvoksne med bagage
Fiat valgte under præsentationen stort set helt at
undgå tal og mål. I stedet påstod man, at 500L kunne
rumme fem fuldvoksne personer samt deres bagage. En
sådan påstand skaber altid en vis skepsis, når man
hører til de fuldvoksne skandinavere. Men Fiat havde
ret: Når forsæderne var indstillet til langbenede
180 cm høje danskere, kunne der udmærket også sidde
tre af slagsen på bagsædet, oven i købet med ganske
god benplads. Over skuldrene kniber det en anelse,
men kun en af de små af slagsen.
Fiat 500L er i øvrigt mere spændende indvendig end
udvendig. Måske fordi der visuelt ikke er så meget
af den oprindelige 500 tilbage i det udvendige
design. Indvendig har man bevaret design-idéen i
instrumentpanelet og skabt mange sjove og fine
designdetaljer, som f.eks. håndbremsens formgivning
– i stedet for det traditionelle rør, har man et
næsten ergonomisk greb.
Der er et utal af fralægningsrum i en 500L. Et utal
betyder hér 22. Store som små, men alle er
fornuftigt anbragt, som f.eks. det todelte
handskerum, hvor der en klap for den ene halvdel.
Enkel betjening
Bagsædet er asymmetrisk delt og kan betjenes med én
hånd. Man trækker i grebet i ryglænet og så slår
bagsædehalvdelen helt af sig selv en kolbøtte og
læner sig op ad forsædernes ryglæn.
Ryglænet på forreste passagersæde kan lægges ned, så
det er næsten vandret og har en fast ryg, som kan
benyttes f.eks. til at placere en computer på og så
har man omdannet bagsædet til en rummelig
arbejdsplads med udmærket benplads. Fordelen ved det
næsten vandret foldede forsæderyglæn er også, at
folder man tilsvarende bagsædet ned i vandret
position disponerer man over en samlet længde på
2,40 meter. Det er det, italienerne med et smil på
læberne kalder ”Ikea-testen” for to personer kan
udmærket købe ind i Ikea og transportere de fleste
af de velkendt sammenpakkede møbler hjem i
500L’eren.
Fleksibelt bagagerum
Også det grundliggende rummelige og regulære
bagagerum kan flekses efter behov. Der er en
midterhylde, der kan flyttes op og ned og dermed
tilpasses det aktuelle behov.
Fiat har ikke revolutioneret verden med den nye
voksne 500. Men de har benyttet deres ekspertise i
at få mest muligt ud af den plads, deres biler
fylder. Ingen personbil på markedet, der blot måler
4,14 meter i længden, byder på så rigelig og
variabel plads. At 500L så ikke helt ligner en 500
(men snarere de lidt større 600-modeller fra fordums
tid) gør ikke så meget, for den har 500-sjælen i
sig. At den så til gengæld også er blevet modnet med
og til opgaven er et stort plus. Den slags er vel
ret beset en del af livet.
600X?
Et lille PS!: Fiat benyttede anledningen til at give
et kort glimt af den kommende nye 4X4 model, som
kommer til verden om halvanden års tid. Den hedder
foreløbig X, men hvorfor ikke 600X. Blot et gæt…
|