Har man længe haft kik på en af de nuttede små Fiat
500 – men har indset, at den er lidt for lille til
familiens behov. Eller har man forelsket sig først i
en Fiat 500, siden købt en og derpå forelsket sig
igen og fået børn – og 500’eren trods al kærligheden
ikke har fulgt med i familiens vokseværk. Så er der
råd forude. Nærmere bestemt i begyndelsen af
november i år. Da lancerer Fiat efter planen Fiat
500L, ”L” for Large, skabt til at tilgodese den
voksende familie.
Fiat 500L er skabt ud fra filosofien: At blive
voksen er den bedste måde at forblive ung. Ung i
sind, ung i livsholdning, ung i livsstil, men med
den voksnes tilgang til livet. Det betyder, at
familiens køretøj ikke bare skal være nuttet og
smart, den skal også være funktionel, den skal være
brugbar i hverdagen, den skal være økonomisk – men
den må stadig gerne være ung af sind, ligesom de
bilkøbere, den er skabt til.
Fra nuttet til fræk og cool
Fiat 500L er Fiats svar på den etablerende og
voksende familie. Men mon fabrikken i Torino ikke
også har skelet lidt til hvordan MINI har ladet
MINI-familien vokse. Det er tænkeligt og slet ikke
utænkeligt, når man ser på Fiat 500L udefra, især
bagfra. Fra at være nuttet er den voksne Fiat 500
blevet mere fræk, mere ”cool” om man vil. Og uden i
øvrigt at skulle drage flere sammenligninger med
MINI’s store Countryman, som er englændernes
(undskyld tyskernes) svar på MINI-entusiasternes
pladsbehov, kan vi blot konstatere, at Fiat 500L er
mere rummelig.
Fiat 500 er siden introduktionen for fem år siden
blevet købt med hjertet. Det samme forventer Fiat
vil gælde 500L. Det er i hvert fald det man håber
på. Og det var ikke tilfældigt, at Fiat havde valgt
hjembyen Torino til den første ”dynamiske
præsentation” af den nye voksne baby, samtidig med
at de første eksemplarer blev undfanget på
samlebåndet på den anden side af Adriaterhavet, i
den serbiske by Kragujevac.
Fiat 500L på hjemmebane - foran hovedporten til
Fiat-fabrikkerne i Torino.
Overbevisende følelser overbeviser
I Torino havde man frihed til at udtrykke alle de
følelser, man selv har omkring 500L, og der er nu
ikke noget, der i den grad kan overbevise i
forbindelse med køb baseret på følelser, som
producentens eget engagement.
Fiats største bekymring er det italienske marked.
Der sælges ikke mange biler i Sydeuropa for tiden
pga. de økonomisk vanskelige forhold, der hersker
netop nu. Det ændrer imidlertid ikke på, at netop
Italien og også Frankrig bliver de første markeder,
hvorpå 500L lanceres, men Fiat-folkene er ikke meget
for at indikere, hvor mange eksemplarer man
forventer at sælge. Lanceringen finder sted om et
par måneder og alt andet lige er et moderat bilsalg
i de to lande større end salget af de 1000 biler,
som Fiat forventer at sætte på danske nummerplader i
2013.
Priser fra 200.000 kroner
Sidstnævnte er i øvrigt meget realistisk. For selvom
de eksakte priser endnu ikke er færdigkalkuleret,
oplyser Steffen Holm fra Fiat Danmark at prisen på
den billigste variant bliver cirka 200.000 kroner.
Det placerer Fiat 500L flot i selskabet med
traditionelle konkurrenter i det såkaldte B-segment,
fordi bilen ikke bare har det charmerende udtryk men
også står stærkt på det funktionelle. |