Den nye Nissan Micra er på vej ud på det danske
marked lige nu. Dermed satser Nissan stærkt på at
genvinde sin position på det danske marked, hvor
Nissan Micra altid har spillet en væsentlig rolle.
Det sker efter at den hidtidige model har været på
markedet i hen ved 10 år.
Med til historien hører netop historien. Det
historiske forløb over de sidste 10 år, hvor Nissan
har haft vanskelige økonomiske problemer og kun i
beskedent omfang satsede på personbiler. Problemerne
har man overvundet, fabrikken i Japan er kommet
videre, man har udviklet en stribe nye
personbilsmodeller og naturligt nok er det nu
bestselleren, ”B-segment-bilen” Micra, som trængte
til at blive fornyet.
126.000 for den billigste 5-dørs
Vi har tidligere prøvekørt den nye bil, da den blev
præsenteret for verdenspressen (læs
hér>>>). Det var sidst på efteråret 2010 og nu
er den altså klar på det danske marked, til stærke
priser og ikke mindst med et stærkt udstyr. Den
billigste version, med tilnavnet Visia City (alle
udgaver er 5-dørs), koster 126.000 kroner og den
pris inkluderer tågebaglygter, el-sidespejle med
varme, kørecomputer, lyslængderegulering,
el-sideruder for, sædevarme, ratbetjent audioudstyr,
centrallås, AUX-indgang, Bluetooth, nødreservehjul
og fuld sikkerhedspakke i form af ESP, 6 airbags,
ISOFIX etc. Kun aircondition mangler i Visia City
versionen – men for 10.000 kroner oveni fås det som
en del af Visia udstyret.
Nissan selv har valgt, at ville være rigtig god på
især tre punkter:
Miljø
Man vil være miljøvenlig. Det er man bl.a. ved hjælp
af en ny 1,2 liters 3-cylindret benzinmotor, bygget
af Nissan selv, der får Micra’en til at kunne køre
20 km/l – et tal, der næsten holder i praksis. Det
giver et CO2 udslip på blot 115 g/km.
Komfort
Man vil også byde på høj komfort. Det opnår man dels
gennem gode køreegenskaber. Men også gennem et
stærkt udstyr. Det førnævnte Visia-udstyr kan
udbygges i Acenta og Tekna versionerne og på listen
finder man bl.a. klimaanlæg, fartpilot med
fartbegrænser, P-sensor, nøglefri betjening,
alufælge m.m.
Bybil
Nissan Micra skal markedsføres som en reel bybil –
for det er dét, den er skabt til. Foruden en utrolig
lav vendediameter på blot 9,3 meter tilbyder man
også et parkerings-assistent system, som måler
afstanden mellem kantstensparkerede biler og
signalerer, om man kan være der eller ej. Desuden er
motoren forbavsende smidig og trækvillig ved lave
motoromdrejninger.
En lille finte er sikkerheden, målt efter EuroNCAP:
Hér mangler Nissan Micra blot en enkelt stjerne i at
opnå de eftertragtede fem. Havde man monteret en
såkaldt selealarm på forreste passagersæde, ville de
manglende point have været hjemme. Det er imidlertid
standard på de biler, der leveres i Danmark og som
sådan er Micra 5-stjernet i Danmark uden at være
det. Ikke lige nemt at forstå…
|