- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Nissan Micra

Snus fornuftig og godt kram


Tekst: Søren Clauding – 20. september 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis den hidtidige Nissan Micra havde et lidt særegent design og skilte sig ud fra flokken, kan det bestemt ikke siges om den nye generation, der i øjeblikket præsenteres for den internationale presse så eksotisk et sted som i og omkring den danske hovedstad. Bilen vil i Danmark være til salg fra engang i november og i begyndelsen af det nye år begynder man for alvor at markedsføre den lille Nissan, som appellerer til et langt større publikum end den hidtidige.

 

Det er i hvert fald Nissans mål med den lille bil, at den skal appellere til et bredt publikum. Man har fastslået, at Micra-navnet er det mest kendte af alle Nissans bilmodeller og da bilens egenskaber er helt i tråd med tendensen i tiden, som dikterer små og økonomiske biler, er der stor sandsynlighed for, at Nissan har skabt en succes. Foruden et lavt brændstofforbrug og en konkurrencedygtig prissætning - basisprisen er på 126.000 kroner - er den nye bil snusfornuftig, den er ualmindelig let at gå til og på almindelig dansk ser det ud som om at den er ”godt kram”.

 

Det sidste har også meget med økonomi at gøre – og hér taler årtiers erfaringer med Nissan biler også for succes. Nissan er ganske enkelt biler af meget høj teknisk kvalitet – læg mærke til hvor mange ældre Nissan’er der kører rundt i trafikken.

 

Men den er ikke iøjefaldende. Det er tvivlsomt at særlig mange københavnere egentlig har lagt mærke til at der på gader og stræder kørte biler rundt, som endnu ikke er bragt på markedet. Og det til trods for at en stribe af bilerne var dejligt saftig grønne og alene i kraft af farven skulle tiltrække sig opmærksomhed. Men det gør den ikke og det er heller ikke meningen. Den er pæn, diskret og en helt igennem ”mere almindelig bil”, som Nissans danske direktør Peter Hal udtrykker det.

 

I teknisk forstand er der ingen revolutioner at finde. Men Nissans teknikere har optimeret bilen, så den på én gang er temmelig aerodynamisk (luftmodstandskoefficienten er blot 0,31) og temmelig rummelig. Den måler kun 3,78 meter i længden, alligevel er der udmærket benplads på bagsædet og ikke mindre end 265 liter bagageplads under bagklappen. Bagsædernes ryglæn kan klappes ned og sæderne foldes fremover – derved får man både et plant bagagerumsgulv og 1134 liter bagageplads.


 


Det indvendige design er helt i harmoni med de udvendige linjer og byder foruden den gode bagsædebenplads (med tilhørende tre justerbare hovedstøtter) på store handskerum og nem og overskuelig instrumentering. Udstyrsniveauet forventes at blive ganske godt og de fleste modelvarianter vil have automatisk aircondition som standard.

 

Motorkraften leveres i startfasen alene af en helt nyudviklet 3-cylindret benzinmotor. Den er imidlertid så velbalanceret, at man i praksis næsten ikke fornemmer at der kun er tre cylindre. Den yder 80 hestekræfter og støjniveauet er acceptabelt under acceleration og næsten ikke hørbart ved konstant landevejsfart. Det skal dog tilføjes, at det regnede under hele den korte første prøvetur og derfor er lydbilledet fra det første møde ikke særlig sigende for, hvordan den vil være i tørvejr.



Det sammen gælder køreegenskaberne. En bil understyrer som regel mere i regnvejr. Men om det er tilfældet med den nye Micra, har vi i sagens natur endnu ikke fået lejlighed til at konstatere. Affjedringen er temmelig velafstemt, komfortabel og bilen er ret stabil ved motorvejsfart, hvilket ikke mindst kan tilskrives en forlænget akselafstand.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt