Hvis den hidtidige Nissan Micra havde et lidt
særegent design og skilte sig ud fra flokken, kan
det bestemt ikke siges om den nye generation, der i
øjeblikket præsenteres for den internationale presse
så eksotisk et sted som i og omkring den danske
hovedstad. Bilen vil i Danmark være til salg fra
engang i november og i begyndelsen af det nye år
begynder man for alvor at markedsføre den lille
Nissan, som appellerer til et langt større publikum
end den hidtidige.
Det er i hvert fald Nissans mål med den lille bil,
at den skal appellere til et bredt publikum. Man har
fastslået, at Micra-navnet er det mest kendte af
alle Nissans bilmodeller og da bilens egenskaber er
helt i tråd med tendensen i tiden, som dikterer små
og økonomiske biler, er der stor sandsynlighed for,
at Nissan har skabt en succes. Foruden et lavt
brændstofforbrug og en konkurrencedygtig prissætning
- basisprisen er på 126.000 kroner - er den nye bil
snusfornuftig, den er ualmindelig let at gå til og
på almindelig dansk ser det ud som om at den er
”godt kram”.
Det sidste har også meget med økonomi at gøre – og
hér taler årtiers erfaringer med Nissan biler også
for succes. Nissan er ganske enkelt biler af meget
høj teknisk kvalitet – læg mærke til hvor mange
ældre Nissan’er der kører rundt i trafikken.
Men den er ikke iøjefaldende. Det er tvivlsomt at
særlig mange københavnere egentlig har lagt mærke
til at der på gader og stræder kørte biler rundt,
som endnu ikke er bragt på markedet. Og det til
trods for at en stribe af bilerne var dejligt saftig
grønne og alene i kraft af farven skulle tiltrække
sig opmærksomhed. Men det gør den ikke og det er
heller ikke meningen. Den er pæn, diskret og en helt
igennem ”mere almindelig bil”, som Nissans danske
direktør Peter Hal
udtrykker det.
I
teknisk forstand er der ingen revolutioner at finde.
Men Nissans teknikere har optimeret bilen, så den på
én gang er temmelig aerodynamisk
(luftmodstandskoefficienten er blot 0,31) og
temmelig rummelig. Den måler kun 3,78 meter i
længden, alligevel er der udmærket benplads på
bagsædet og ikke mindre end 265 liter bagageplads
under bagklappen. Bagsædernes ryglæn kan klappes ned
og sæderne foldes fremover – derved får man både et
plant bagagerumsgulv og 1134 liter bagageplads.
Det indvendige design er helt i harmoni med de
udvendige linjer og byder foruden den gode
bagsædebenplads (med tilhørende tre justerbare
hovedstøtter) på store handskerum og nem og
overskuelig instrumentering. Udstyrsniveauet
forventes at blive ganske godt og de fleste
modelvarianter vil have automatisk aircondition som
standard.
Motorkraften leveres i startfasen alene af en helt
nyudviklet 3-cylindret benzinmotor. Den er
imidlertid så velbalanceret, at man i praksis næsten
ikke fornemmer at der kun er tre cylindre. Den yder
80 hestekræfter og støjniveauet er acceptabelt under
acceleration og næsten ikke hørbart ved konstant
landevejsfart. Det skal dog tilføjes, at det regnede
under hele den korte første prøvetur og derfor er
lydbilledet fra det første møde ikke særlig sigende
for, hvordan den vil være i tørvejr.
Det sammen gælder køreegenskaberne. En bil
understyrer som regel mere i regnvejr. Men om det er
tilfældet med den nye Micra, har vi i sagens natur
endnu ikke fået lejlighed til at konstatere.
Affjedringen er temmelig velafstemt, komfortabel og
bilen er ret stabil ved motorvejsfart, hvilket ikke
mindst kan tilskrives en forlænget akselafstand. |