Den hvide farve symboliserer renheden, lyset, glæden
og meget mere i samme retning. Derfor er det måske
ikke så mærkeligt, at hvid var den gennemgående
farve på et Genève Motorshow, hvor netop
miljøhensyn, jordklodens fremtid og hensynet til
menneskeligheden var sat i højsæde. Der kunne ses
andre farver, men selvom nogen hævder, at hvid i
teknisk forstand slet ikke er en farve (andre
hævder, at det er alle farver samlet i ét) så er det
et faktum, at hvid og ganske lyse og lette farver
var det, der prægede den visuelle oplevelse af
forårets vigtigste bilshow.
Hos Toyota var det så godt som gennemført. Bortset
fra endnu en generation af koncept-sportsvognen
FT-86, udviklet i samarbejde med Subaru (gad vist om
den nogensinde bliver sat i serieproduktion?), var
samtlige biler hvide. Og stort set samtlige biler
var hybridbiler – verdens største bilfabriks løsning
på miljøproblematikken i de kommende år.
Yaris HSD
Strategien er vel defineret: over de kommende år
skal der eksistere en hybrid-variant af samtlige
Toyota modeller. For nylig introduceredes Auris HSD
(=Hybrid Synergy Drive) –
læs hér>>> - og nu er turen kommet til lillebror
Yaris. I Genève kun præsenteret som konceptbil, men
der er næppe langt fra koncept til serieproduktion.
Udfordringen er, naturligvis, at overføre
hybridteknologiens behov for ekstra plads til
el-motor og batteri, til en kompaktbil i det
såkaldte B-segment. Det har man i Yaris HSD
konceptbilen løst ved simpelthen at forlænge bilen,
og så er den naturligvis knapt så kompakt.
Designet er dog blevet yderst vellykket, med en mere
moderne, dynamisk og tiltalende front og harmonisk
afslutning på bagpartiet end på den nuværende model,
så det er ikke alene plads, man har fået ud af at
gøre Yaris’en større.
Prius+
Meget større er til gengæld verdens første 7-sædede
hybridbil, Prius Plus – eller Prius+, som det
skrives. Yaris HSD har verdenspremiere i Genève, det
samme har Prius+ og sidstnævnte gør effektivt op med
pladsproblematikken. Toyota lover, at den er i
serieproduktion om et års tid og Prius+ byder
foruden de syv siddepladser, som er fordelt på tre
sæderækker i et karrosseri, der blot er 16 cm
længere end den almindelige Prius, også på den
første anvendelse af litium-ion batterier i en
hybridbil. Altså samme slags batterier som dem, man
typisk finder i mobiltelefoner.
Batterierne er installeret under midterkonsollen
mellem fører og forsædepassager og man har derfor
kunnet benytte samme indretning som i traditionelle
7-sædede biler. I sagens natur bliver Prius+, som i
øvrigt er en helt ny bil, opbygget helt fra grunden,
den mest brændstoføkonomiske bil i sin klasse.
Batterier i bunden
Batteriformen er på mange måder afgørende for
anvendelsen af elektricitet som kraftkilde i biler.
Et andet forsøg på at dokumentere, at selv de aller
mindste kan klare sig med elektricitet, er minibilen
Toyota IQ i, som i Genève også vises i en
el-version, hvor batteriet er helt fladt og placeret
under bunden. Men den kører alene på elektricitet og
har ingen forbrændingsmotor presset ind på de
beskedne ydre mål. Træerne vokser trods alt ikke ind
i himlen – endnu!
|