- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Auris 1,4 D-4D

versus Toyota Auris HSD:

Økobiler til ethvert behov


Tekst: Søren Clauding – februar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota er en af de førende bilfabrikker i verden hvad angår miljø tænkning. Det er snart 14 år siden japanerne igangsatte serieproduktionen af den første Prius – en hybridbil, som drives af en benzinmotor i kombination med en elektromotor. Prius er siden blevet udviklet, den sælges i store antal i udlandet – men ikke i Danmark pga. den danske afgiftslovgivning, som gør den alt for dyr. Og den ligger til grund for en unik satsning på hybrid teknologi, som indebærer at samtlige Toyota og Lexus modeller om få år skal eksistere også i en hybrid udgave.

 

Den første af de modeller, som har fået en hybrid-variant, er mellemklassebilen Toyota Auris. Naturligt nok, for Auris er stort set ligeså stor som Prius, så det kræver ikke den store tekniske snilde at indbygge hybrid teknologien i en Auris. Anderledes bliver det naturligvis, når også den lille Aygo eller IQ skal indeholde hybrid teknologi – det bliver et projekt, som det bliver spændende at følge.

 

Konkurrencedygtig pris

Oven i købet formår Toyota nu at levere en Auris hybridbil til en pris, der ikke er meget forskellig fra prisen på en mere konventionel Auris variant. Men betyder hybrid teknologien så, at Toyotas store produktion af andre miljø-rigtige biler indstilles? Svaret er foreløbig et stort Nej!

 

Vi satte os for at sætte hybrid-Auris’en op imod en af de brændstoføkonomiske dieselbiler for at forstå, hvad der gives køb på, når man vælger den ene frem for den anden.

 

Vi har i samme ombæring også testet en ”helt almindelig Auris” med en 132 hestes benzinmotor. Testen kan læses hér>>>. Men med en benzinøkonomi på 15,2 km/l har benzinbilen ikke mange chancer, når den sættes op imod en Auris 1,4 D-4D, som kører 20,4 kilometer på en liter dieselolie eller en Auris HSD (Hybrid Synergy Drive), der kører 26,3 km på en liter benzin. Men det er så heller ikke helt rigtigt…

 

Dieselbilen

Begynder vi med den traditionelle måde at spare brændstof på, altså dieselbilen, er det helt klart, at dieselteknologien er langt fremme. Common-rail turbo teknikken har gjort motorerne økonomisk overkommelige at producere og i praksis er der mange bilister, der jubler, hver gang de mærker det kraftige spark bagi, når turboladeren allerede ved ganske lave motoromdrejninger kaster et kæmpe moment ud på de trækkende hjul og driver Auris’en fremad.

 

Specifikationerne for D-4D er udmærkede: 0-100 km/t på 10,3 sekunder med en 90 hestes dieselmotor ude fortil. 195 km/t på toppen. Og en moderat udgift til dieselolie, fordi de 20,4 km/l, som i praksis ligger omkring de 16-17 km/l reducerer antallet af tankninger. Men egentlig ikke så radikalt, som man skulle forestille sig i forhold til en benzin-variant med tilsvarende fartformåen (132 hestes benzinmotor gør det muligt at nå de 100 km/t på 10 sekunder og topfarten er den samme). Den kører i praksis 13-14 km/l. Og økonomisk er der ikke meget at hente, for dieselbilen er både dyrere i anskaffelse og dyrere i grøn ejerafgift. Dieselbilens største fordel i forhold til miljøet er, når der skal køres mange kilometer på landevejen hver eneste dag.


Dieselmotoren i Auris D-4D yder et stort moment ved lave motoromdrejninger.


Kørselsmæssigt oplever man en vis vibrering og et vist støjniveau plus en lidt tung front, som dog medvirker til at underbygge bilens store stabilitet ved høj fart. Noget der harmonerer perfekt med de lange landevejs køretur. Oven i købet er støjniveauet ret beskedent ved konstant og hurtig kørsel.

 

Hybridbilen

I hybridbilen får man stillet i udsigt, at den kan køre 26,3 kilometer på en liter benzin. Det lyder indbydende, men holder ikke i praksis ved dansk motorvejsfart. Da kommer man ikke meget længere end i benzin-varianten, 14-15 km/l. Men ved bykørsel er regnestykket anderledes. Hér hjælpes man meget af el-driften, der opsamles energi, når man bremser, og den energi hjælper til, at skubbe bilen fremad. Fartpræstationerne er som hos de andre: 0-100 km/t på 10,4 sekunder, men kun 180 km/t på toppen – en uinteressant forskel ved kørsel i Danmark.


Toyota Auris HSD drives af en benzinmotor og en el-motor i forening.


Fordelen ved hybridbilen er god brændstoføkonomi ved bykørsel, lav grøn ejerafgift, men ikke mindst en usædvanlig støjfri og komfortabel kørsel. Den er udstyret med gearvælger og CVT automatgear, som optimerer motorens brændstofforbrug men også er en stor behagelighed under kørslen. Samtidig er luftforureningen lav ved bykørsel og det gavner ikke alene det overordnede miljø men også nærmiljøet: Bedre luft og mindre støj!

 

Et minus ved Auris HSD er ringere bagageplads. I stedet for 354 liter har man kun 223.

 

Konklusionen er ret entydig:

Kører man fortrinsvis i byen, sætter pris på høj kørekomfort og gerne vil slippe med en lav afgift, er Auris HSD sagen. Anskaffelsesprisen på 308.000 kroner er ikke meget forskellig fra en tilsvarende D-4D med topudstyr. Dieselbilen er lidt billigere i anskaffelse, men der skal betales højere løbende afgift. I byen er HSD mere brændstoføkonomisk end D-4D. I perioder kørte vi længere end de 26,3 kilometer pr. liter benzin.

 

Har man behov for at køre mange kilometer, fortrinsvis på landevej og motorvej, er Auris D-4D sagen. Man må indstille sig på kraftigere motorvibrationer og mere larm under accelerationen, men mere er der ikke i det.

 

Sidst men ikke mindst må man ikke glemme benzin varianten. Den koster 50.000 kroner mindre end de to andre, den kører ikke helt så langt på literen, men kørekomforten er større end i D-4D om end den ikke kommer helt på niveau med HSD. For rigtig mange mennesker vil ”en helt almindelig Auris” fortsat være det bedste valg. Og med en rolig speederfod kan man faktisk køre ret miljørigtigt!


Model:

Toyota Auris D-4D Multi Mode T2 Auto A/C

Listepris:

Kr. 294.576

Ejerafgift:

Kr. 1610/halvår

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail dieselmotor 1,4 l. 90 hk. 205 Nm/1800-2800 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,3 sek./ 195 km/t/ 20,4 km/l /128 g/km

Bagagerum:

354 liter

 

Model:

Toyota Auris HSD

Listepris:

Kr. 308.898

Ejerafgift:

Kr. 260/halvår

Motor og transmission:

4 cyl. benzinmotor 1,8 l. Elektromotor drevet af Nikkel Metal Hydride batterier. 136 hk akkumuleret. 349 Nm akkumuleret/4000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,4 sek./ 180 km/t/ 26,3 km/l /89 g/km

Bagagerum:

223 liter


Link til importøren


I Auris HSD styres gearet vha. af et joystick på midterkonsollen.

 

Batteriet tager plads op i bagagerummet på en HSD.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt