- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Auris 1,6 Valvematic T2

Regulær mellemklassebil

moderniseret ind- og udvendigt

 


Tekst: Søren Clauding – februar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Toyota engang sidste forår lancerede den nye Auris, var der tale om et såkaldt facelift. Men det er et facelift, der når et godt stykke under lakken på den regulære mellemklassebil. Den nye årgang ser bedre ud, men den kører også bedre og kørekomforten er der også ændret på.

 

Den prøvekørte udgave er det, man kan kalde ”en ganske almindelig Auris”. Det er ikke den billigste (den koster nemlig 200.000 kroner), det er heller ikke den dyreste (for den koster 310.000). Auris 1,6 Valvematic med T2 udstyr ligger med sin listepris på små 250.000 kroner lige midt imellem.

 

Moderne look

Auris ligner sig selv. Men der er rettet på frontpartiet og det har gjort det noget mere dynamisk. Frontgrill og fronthjelm er anderledes, blinklysene er flyttet op i sidespejlene og det giver den et mere moderne look.



Også indvendigt er der foretaget justeringer. Der benyttes nu de nye såkaldte ”soft-touch” materialer, der både er bløde at røre ved og også ser mere gedigne ud. indstigningen er gjort lettere, håndbremsen sidder anderledes –  det giver tilsammen en mere let oplevelse af mødet med Auris.

 

Bilen er udstyret med gode dørgreb indvendigt, som gør dørene lette at betjene, den har to handskerum, hvor det ene er næste lodret og man derfor undgår at sidde med indholdet på skødet, hvis føreren uventet vælger at accelerere mens forsædepassageren har handskerummet åbent. Kopholderne springer ud af instrumentpanelet, når man ønsker det. Og man føler god plads over skuldrene.



Enestående bagsædeplads

Bagsædet udmærker sig ved uovertruffen benplads. Med en længde på 4,24 meter er forventningerne moderate, men det har Toyota designerne sat sig ud over: Det er virkelig udmærket benplads – uden at man deraf tvinges til at sidde helt opret. Taget i betragtning, at man disponerer over 354 liter bagageplads og også har et nødreservehjul med på turen, er benpladsen på bagsædet dobbelt overraskende.

 

Når bagsæderyglænene lægges ned, opnår man et næsten plant bagagerumsgulv. Ikke helt plant, men tilstrækkelig til at man selv kan køre den nyindkøbte opvaskemaskine hjem. Der er fast hattehylde og fra førersædet generes man ikke af to forholdsvis kraftige C-stolper. Der er faktisk et ret udmærket udsyn.

 

Gode præstationer

Men det er, når man sætter i gear og træder på speederen, at man oplever den største forskel. 132-hestes benzinmotoren er civiliseret og præsterer tilstrækkeligt til, at man kan nå 100 km/t på 10 sekunder og siden ende op med at stryge derud af med 195 km/t. Den er dog ikke så spændende, som man kunne ønske, men da præstationerne er i orden og benzinøkonomien med 15,2 km/l (i praksis omkring 13) er fuldt acceptabel, er der ikke rigtig noget at komme efter. Det hele foregår tyst og vibrationsfrit og i kombination med lav vindstøj bidrager det til en fremragende kørekomfort.



Kørekomforten har i forvejen nydt godt af, at den nye årgang Auris har fået tilrettet affjedringen. Den er blevet mere fast, mere europæisk, og det giver ikke bare en stor tryghed i form af forbedret retningsstabilitet men også gode indstyringsevner i kurverne, som igen giver stabil og harmonisk kurveegenskaber.

 

Udstyr og sikkerhed

Udstyrsniveauet ”T2” er ret omfattende og inkluderer el-opvarmede sidespejle, centerkonsol i alu-styling, el-sideruder både for og bag, men kun  manuel aircondition. 2-zone klimaanlæg er dog en option fra ekstraudstyrslisten. Sædevarme er standard på alle udstyrsniveauer, det samme er læderrat, ESP (som hos Toyota hedder VSC) og ikke færre end 7 airbags.

 


Model:

Toyota Auris 1,6 Valvematic T2

Listepris:

Kr. 247.708

Motor og transmission:

4 cyl. benzinmotor 1,6 l. 132 hk. 160 Nm/4400 omdr./min. Partikelfilter.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,0 sek./ 195 km/t/ 15,2 km/l /152 g/km

Længde:

4,24 m

Bagagerum:

354 liter

Diverse:

ABS. EBD. VSC og TRC. 7airbags. Multijusterbart læderrat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Tågelygter.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt