Da Toyota engang sidste forår lancerede den nye
Auris, var der tale om et såkaldt facelift. Men det
er et facelift, der når et godt stykke under lakken
på den regulære mellemklassebil. Den nye årgang ser
bedre ud, men den kører også bedre og kørekomforten
er der også ændret på.
Den prøvekørte udgave er det, man kan kalde ”en
ganske almindelig Auris”. Det er ikke den billigste
(den koster nemlig 200.000 kroner), det er heller
ikke den dyreste (for den koster 310.000). Auris 1,6
Valvematic med T2 udstyr ligger med sin listepris på
små 250.000 kroner lige midt imellem.
Moderne look
Auris ligner sig selv. Men der er rettet på
frontpartiet
og det har gjort det noget mere dynamisk. Frontgrill
og fronthjelm er anderledes, blinklysene er flyttet
op i sidespejlene og det giver den et mere moderne
look.
Også indvendigt er der foretaget justeringer. Der
benyttes nu de nye såkaldte ”soft-touch” materialer,
der både er bløde at røre ved og også ser mere
gedigne ud. indstigningen er gjort lettere,
håndbremsen sidder anderledes – det giver tilsammen
en mere let oplevelse af mødet med Auris.
Bilen er udstyret med gode dørgreb indvendigt, som
gør dørene lette at betjene, den har to handskerum,
hvor det ene er næste lodret og man derfor undgår at
sidde med indholdet på skødet, hvis føreren uventet
vælger at accelerere mens forsædepassageren har
handskerummet åbent. Kopholderne springer ud af
instrumentpanelet, når man ønsker det. Og man føler
god plads over skuldrene.
Enestående bagsædeplads
Bagsædet udmærker sig ved uovertruffen benplads. Med
en længde på 4,24 meter er forventningerne moderate,
men det har Toyota designerne sat sig ud over: Det
er virkelig udmærket benplads – uden at man deraf
tvinges til at sidde helt opret. Taget i
betragtning, at man disponerer over 354 liter
bagageplads og også har et nødreservehjul med på
turen, er benpladsen på bagsædet dobbelt
overraskende.
Når bagsæderyglænene lægges ned, opnår man et næsten
plant bagagerumsgulv. Ikke helt plant, men
tilstrækkelig til at man selv kan køre den
nyindkøbte opvaskemaskine hjem. Der er fast
hattehylde og fra førersædet generes man ikke af to
forholdsvis kraftige C-stolper. Der er faktisk et
ret udmærket udsyn.
Gode præstationer
Men det er, når man sætter i gear og træder på
speederen, at man oplever den største forskel.
132-hestes benzinmotoren er civiliseret og præsterer
tilstrækkeligt til, at man kan nå 100 km/t på 10
sekunder og siden ende op med at stryge derud af med
195 km/t. Den er dog ikke så spændende, som man
kunne ønske, men da præstationerne er i orden og
benzinøkonomien med 15,2 km/l (i praksis omkring 13)
er fuldt acceptabel, er der ikke rigtig noget at
komme efter. Det hele foregår tyst og vibrationsfrit
og i kombination med lav vindstøj bidrager det til
en fremragende kørekomfort.
Kørekomforten har i forvejen nydt godt af, at den
nye årgang Auris har fået tilrettet affjedringen.
Den er blevet mere fast, mere europæisk, og det
giver ikke bare en stor tryghed i form af forbedret
retningsstabilitet men også gode indstyringsevner i
kurverne, som igen giver stabil og harmonisk
kurveegenskaber.
Udstyr og sikkerhed
Udstyrsniveauet ”T2” er ret omfattende og inkluderer
el-opvarmede sidespejle, centerkonsol i alu-styling,
el-sideruder både for og bag, men kun manuel
aircondition. 2-zone klimaanlæg er dog en option fra
ekstraudstyrslisten. Sædevarme er standard på alle
udstyrsniveauer, det samme er læderrat, ESP (som hos
Toyota hedder VSC) og ikke færre end 7 airbags. |