Det næsten bugner med nyheder på Ford-standen i
Genève. Men den mest banebrydende verdenspremiere er
den helt nye Ford B-MAX, foreløbig som konceptbil,
men med et klart mål om serieproduktion næste år.
Ford B-MAX hører til i klassen for kompakte
multibiler. I forvejen har fabrikken stor succes med
den noget større Ford C-MAX (læs
om den hér>>>) og princippet bag den ligger også
til grund for B-MAX, blot i en nedskaleret form. Men
fordi B-MAX er baseret på Ford Fiesta platformen
(hvor C-MAX er skabt på Ford Focus) lægger de ydre
mål ekstra begrænsninger på udfoldelsesmulighederne.
Det har Ford løst på en måde, som minder om Opels
løsning med den nye Meriva (læs
om den hér>>>), men man har taget andre
elementer i brug – elementer, som netop også findes
hos C-MAX.
Skydedøre uden B-stolpe
Fortil er der fordøre som på enhver anden bil. men
hvor Meriva har baghængslede bageste sidedøre, har
Ford installeret skydedøre som på C-MAX. Samtidig
har man droppet den såkaldte B-stolpe – dvs. den
midterstolpe, som normalt adskiller forreste
sidedøre fra de bageste. B-stolpen har imidlertid
både en afstivende virkning på bilens karrosseri,
som giver mere præcise køreegenskaber, og udgør en
sikkerhedsfaktor ved påkørsel fra siden.
Det har Ford løst ved simpelthen at indbygge
B-stolpen forrest i skydedørene. Derved opnår man
virkelig gode indstigningsforhold til bagsædet og
samtidig – i kraft af sidedørene – mulighed for at
stige ind på bilens bagsæde, når den f.eks. holder
parkeret på en snæver vinkelparkeringsplads.
Større end Fiesta
Selvom B-MAX er baseret på Ford Fiesta platformen,
er den dog noget længere og højere. 11 cm hvert
sted. Men i sammenligning med C-Max er B-Max 32 cm
kortere.
I øvrigt er det visuelle design udsprunget af Fords
”Econetic design” tankegang. Og maskinmæssigt er
konceptbilen i hvert fald udrustet med en 1-liters
turbobenzinmotor med dobbelt variabel ventilstyring.
Elektrisk Focus
Foruden B-Max er Ford gået helt elektrisk med en
fuldt elektrisk Ford Focus – den første elektriske
personbil fra Ford. Den har en topfart på 136 km/t
og en aktionsradius på 130 km pr. opladning. Ford
Focus Electric forventes til Danmark i sommeren
2012.
Elektricifiseringen omfatter også en Ford Transit
Connect Electric, som deler batteri teknologi og
el-motor med Transit Connect Electric Van, som
forventes at komme til Danmark sidst på året.
Også hybridteknologien mestrer Ford med to C-MAX
hybrider – en konventionel 3. generations hybrid og
en plug-in variant. Sidstnævnte med navnet C-MAX
Energy kan køre på elektricitet alene og har da en
topfart på 70 km/t. Begge biler sættes i
serieproduktion og forventes at lande i Danmark i
2013.
I den helt anden yderlighed udstiller Ford såvel den
Focus WTC, som vandt Rallye Sweden for nylig (læs
hér>>>) men også en ny Focus RS konceptbil, som
sender signaler om Fords ambitioner i international
motorsport på bane.
Vertrek og Wildtrack
Blandt de øvrige nyheder er Ford Vertrek Concept,
som blev vist i Detroit i januar. Den er udtryk for
hvordan Ford forestiller sig at næste generation af
SUV’er ville kunne se ud men er ikke mere
virkelighedsfjern, end at den er baseret på samme
platform som Ford Focus, dvs. den såkaldte globale
”C-segment platform”.
Og sidst men ikke mindst skal nævnes
verdenspremieren på en ny high-tech Ford Ranger
Wildtrak pickup. En sporty kompakt pickup der er
forbedret på stort set alle områder i forhold til
forgængeren: Maskinkraft, sikkerhed,
brændstoføkonomi og ikke mindst hvad angåpr den
praktiske anvendelighed. Blandt finesserne er et
bakkamera som f.eks. gør det utrolig let at ramme
rigtigt, når man skal have en trailer koblet på. Den
må i øvrigt læsse op til 1333 kg – og kommer til
Danmark allerede til sommer.
|