- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

Ford B-MAX havde for verdenspremiere ved en særlig præsentation i det centrale Genève.


Genève Motorshow 2011: Ford B-MAX bryder med traditionerne

Tekst: Søren Clauding – marts 2011

 

 

 

 

 

 

 

Det næsten bugner med nyheder på Ford-standen i Genève. Men den mest banebrydende verdenspremiere er den helt nye Ford B-MAX, foreløbig som konceptbil, men med et klart mål om serieproduktion næste år.

 

Ford B-MAX hører til i klassen for kompakte multibiler. I forvejen har fabrikken stor succes med den noget større Ford C-MAX (læs om den hér>>>) og princippet bag den ligger også til grund for B-MAX, blot i en nedskaleret form. Men fordi B-MAX er baseret på Ford Fiesta platformen (hvor C-MAX er skabt på Ford Focus) lægger de ydre mål ekstra begrænsninger på udfoldelsesmulighederne.

 

Det har Ford løst på en måde, som minder om Opels løsning med den nye Meriva (læs om den hér>>>), men man har taget andre elementer i brug – elementer, som netop også findes hos C-MAX.

 

Skydedøre uden B-stolpe

Fortil er der fordøre som på enhver anden bil. men hvor Meriva har baghængslede bageste sidedøre, har Ford installeret skydedøre som på C-MAX. Samtidig har man droppet den såkaldte B-stolpe – dvs. den midterstolpe, som normalt adskiller forreste sidedøre fra de bageste. B-stolpen har imidlertid både en afstivende virkning på bilens karrosseri, som giver mere præcise køreegenskaber, og udgør en sikkerhedsfaktor ved påkørsel fra siden.

 

Det har Ford løst ved simpelthen at indbygge B-stolpen forrest i skydedørene. Derved opnår man virkelig gode indstigningsforhold til bagsædet og samtidig – i kraft af sidedørene – mulighed for at stige ind på bilens bagsæde, når den f.eks. holder parkeret på en snæver vinkelparkeringsplads.

 

Større end Fiesta

Selvom B-MAX er baseret på Ford Fiesta platformen, er den dog noget længere og højere. 11 cm hvert sted. Men i sammenligning med C-Max er B-Max 32 cm kortere.

 

I øvrigt er det visuelle design udsprunget af Fords ”Econetic design” tankegang. Og maskinmæssigt er konceptbilen i hvert fald udrustet med en 1-liters turbobenzinmotor med dobbelt variabel ventilstyring.

 

Elektrisk Focus

Foruden B-Max er Ford gået helt elektrisk med en fuldt elektrisk Ford Focus – den første elektriske personbil fra Ford. Den har en topfart på 136 km/t og en aktionsradius på 130 km pr. opladning. Ford Focus Electric forventes til Danmark i sommeren 2012.

 

Elektricifiseringen omfatter også en Ford Transit Connect Electric, som deler batteri teknologi og el-motor med Transit Connect Electric Van, som forventes at komme til Danmark sidst på året.

 

Også hybridteknologien mestrer Ford med to C-MAX hybrider – en konventionel 3. generations hybrid og en plug-in variant. Sidstnævnte med navnet C-MAX Energy kan køre på elektricitet alene og har da en topfart på 70 km/t. Begge biler sættes i serieproduktion og forventes at lande i Danmark i 2013.

 

I den helt anden yderlighed udstiller Ford såvel den Focus WTC, som vandt Rallye Sweden for nylig (læs hér>>>) men også en ny Focus RS konceptbil, som sender signaler om Fords ambitioner i international motorsport på bane.

 

 

Vertrek og Wildtrack

Blandt de øvrige nyheder er Ford Vertrek Concept, som blev vist i Detroit i januar. Den er udtryk for hvordan Ford forestiller sig at næste generation af SUV’er ville kunne se ud men er ikke mere virkelighedsfjern, end at den er baseret på samme platform som Ford Focus, dvs. den såkaldte globale ”C-segment platform”.

 

Og sidst men ikke mindst skal nævnes verdenspremieren på en ny high-tech Ford Ranger Wildtrak pickup. En sporty kompakt pickup der er forbedret på stort set alle områder i forhold til forgængeren: Maskinkraft, sikkerhed, brændstoføkonomi og ikke mindst hvad angåpr den praktiske anvendelighed. Blandt finesserne er et bakkamera som f.eks. gør det utrolig let at ramme rigtigt, når man skal have en trailer koblet på. Den må i øvrigt læsse op til 1333 kg – og kommer til Danmark allerede til sommer.

Ford B-MAX

Den kraftige B-stolpe indgår i forreste del af skydedørene.

 

Ford B-MAX sættes i serieproduktion om et års tid.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt