Finske Mikko Hirvonen og Ford vandt en historisk
sejr, da de søndag eftermiddag strøg over målrampen
i 1. afdeling af verdensmesterskabet i rally, Rally
Sweden. Historisk, fordi holdet var de første, der
vandt et VM-rally indenfor rammerne af det nye S1600
reglement, og historisk, fordi det naturligt nok
også var debutsejr til den helt nye Ford Fiesta WRC.
Men sejren var først sikker efter rallyets sidste
korte hastighedsprøve. Hirvonen blev nemlig fulgt
til dørs af den blot 23-årige nordmand, Mads Østberg
i en semi privatanmeldt Ford Fiesta WRC. Østberg har
tidligere deltaget i udvalgte rally-VM løb, men i
årets første VM-afdeling fik han sit reelle
gennembrud.
Østberg førte Rally Sweden efter Dag 1, hvor han nød
godt af en sen startposition, men blev lørdag
indhentet af Hirvonen, Ford fabrikskører og rival
til Citroëns Sebastien Loeb i kampen om VM-titlen.
På tredjepladsen kom Hirvonens team-kammerat,
Jari-Matti Latvala, mens bedste Citroën DS3 blev
kørt af den nye fabrikskører, Sebastien Ogier. Hans
team-kammerat, Sebastien Loeb, var med fremme hele
rallyet, men to punkteringer og et dyk ind i en
snedrive, som lukkede for Citroën’ens kølesystem på
Dag 1, satte ham næste tre minutter tilbage og han
fik aldrig chancen for at genvinde det tabte. Loeb
sluttede rallyet på 6. pladsen.
Sebastien Loeb fik ikke præcis den
start på Rally-VM som han havde tænkt sig.
Solberg i fartkontrol
2003-verdensmesteren Petter Solberg lå længe til at
blive placeret som bedste Citroën kører i hans
privat anmeldte DS3 WRC, omend han søndag formiddag
ødelagde en støddæmper.
Men allerede fredag overskred han
hastighedsgrænserne på en transportetape og
forseelsen var af en sådan art, at hans co-driver, Chris
Patterson, var nødt til søndag eftermiddag inden den
afsluttende power-stage hastighedsprøve at overtage
rattet og siden også køre bilen til målet i
Karlstad.
Patterson formåede at køre Citroën’en sikkert i mål
på en 5. plads. (Læs mere nedenfor).
Og Storebror Henning Solberg rullede med sin Ford
Fiesta lørdag formiddag.
Status quo i styrkeforholdet
Rallyet blev i henhold til det nye reglement
afsluttet med en såkaldt powerstage, som gav ekstra
VM-points. Den blev vundet af Sebastien Ogier, men
dokumenterede, at man ikke kan forvente, at kørere,
der kæmper om total sejren i rallyet, vil risikere
en 1. plads og de 25 points, der følger med, for at
vinder powerstagen og opnå 3 bonus points.
Forud for Rally Sweden var styrkeforholdet mellem
Citroën og Ford med hver deres nye WTC biler helt
ukendt. Det svenske rally kastede ikke meget lys
over sagen. Loeb var konkurrencedygtig, det var
Solberg også. Men i et nordisk sne-rally med
temperaturer mellem 10 og 20 minusgrader har
finnerne og nordmændene altid fat i den lange ende.
Så det bliver først i årets 2. VM-afdeling, Rallye
Mexico i begyndelsen af marts, at det første
virkelige signal om det nye styrkeforhold bliver
klart.
Solbergs forseelse
Fredag klokken 13:55 blev Petter Solberg fanget i en
fartkontrol. Tæt ved servicepladsen, på en stor bred
hovedvej, kørte 2003 verdensmesteren med 112 km/t på
et sted, hvor fartbegrænsningen var 80.
"Jeg sad i mine egne tanker og tænkte på den næste
hastighedsprøve," fortalte Solberg efterfølgende.
"Jeg var uopmærksom og det er naturligvis forkert."
Forståligt nok, når man betænker at nordmanden
normalt håndterer sin 300 hestes DS3 WRC med
hastigheder på op til 200 km/t på de snoede svenske
sne- og is belagte skovveje.
Men i Sverige har man en såkaldt 30 procents regel,
som indebærer, at man som svensker mister kørekortet,
hvis man overskrider hastighedsgrænsen med 30
procent, det vil i Solbergs tilfælde sige 104 km/t.
Er man derimod udlænding, har man 48 timers respit, før
fradømmelsen får virkning, som man f.eks. kan
benytte til at forlade landet. Solberg benyttede den
i stedet - helt indenfor lovens rammer - til at køre
rally.
Da de to døgn var gået, blev fradømmelsen af retten
til at køre bil i Sverige og som alene gælder bilkørsel
i Sverige, effektiv og politiet tolker reglen sådan,
at den også gælder kørsel på afspærrede skovveje,
som benyttes til hastighedsprøver. Derfor blev Solberg nødt til at sætte sig over i passagersædet
og lade co-driver Chris Petterson køre bilen resten
af vejen.
Solbergs kørekort er udstedt i Monaco og
"fradømmelsen" får ingen konsekvenser andre steder
end i Sverige, hvor nordmanden dog har sit
rally-hovedkvarter i Torsby. Det er nu op til den svenske
"Transportstyrelsen" at beslutte, hvor længe
fradømmelsen skal være effektiv.
Tankevækkende er det imidlertid, at Sebastien Loeb
begik selvsamme forseelse i 2004, men dengang
mistede politiet efter sigende papirerne og Loeb
kunne siden tage sejren i rallyet helt uden
konsekvenser. |